Tartalom

 

 

Mi írtuk, mi mondtuk...

 

Kötetek

Pályázatok

Diákhumor:
dolgozatok, feleletek

 

Emlékek évtizedek távlatából…(nagyszülő és unoka írása)

Nagyszülő: Tóth Veronika gondolatai

Az én nagymamám is a Petőfi Sándor Általános Iskolába járt. Mivel most én is ott koptatom a padokat, kérni szoktam őt, meséljen, milyen volt az iskola akkor, amikor odajárt.

Hát – kezdi nagymamám-, az iskola előtt álló tölgyfa még olyan kicsi volt, hogy egy gyerek is átkarolhatta a törzsét.

1951-ben voltam első osztályos tanuló. A tanító nénit Szabó Margitnak hívták, de mindenkinek csak Manci néni volt. Igen szigorú pedagógus volt! Hátra tett kézzel kellett ülnünk a padban, s bizony, ha nem viselkedtünk jól, bezárt bennünket a terembe. Az 1x1-et úgy tanultuk meg, hogy az egész osztály fennhangon skandálta.

Az én nagymamámmal, mivel igen beszédes, cserfes kislány volt, az is előfordult, hogy beragasztották a száját, pár osztálytársával együtt a sok beszéd miatt. De ő hálásan gondolt erre a tanító nénire, mert szigorúsága mellett nagyon sokat kapott tőle, igazságos volt és az iskolában anyjuk helyett is anyjuk volt. Aztán jöttek a felsőbb osztályos évek. Akkor még külön lány és fiú osztály volt, de a két párhuzamos osztály jó kapcsolatban állt egymással.

Osztályfőnököm Imre Ernőné, Irénke néni volt, de a többi tanárra is szívesen emlékezem vissza. Akkoriban létezett tanárlakás is az udvarban. Itt lakott a régi igazgató bácsi, Tóth László és az ő mindig mosolygós felesége, a drága Mici néni. Ekkor már egy másik kedves igazgató, Monori Jenő bácsi vezette az intézményt. Az irodalmat Kis Izabella tanárnő verte a fejünkbe. A helyesírás tudását neki köszönhetem. Akkoriban németül, oroszul és franciául tanultunk, mert kissé összevissza időket éltünk még. A testmozgásról Simon Tiborné tanárnő gondoskodott.

Volt még egy kedves dolog, amiről a nagymamám szívesen szokott mesélni. A kisdobos és úttörő élet. Sokat kirándultak. Biciklitúrákat szerveztek. Őrsönként sátorokban laktak hol a Tisza-parton, hogy Mártélyon. Egyszer az ő osztályuk egy hónapot töltött Csillebércen.

Nagymamám nagyon szeretett ebbe az iskolába járni. Sok szeretetet, törődést kapott itt és büszke volt rá, hogy ez a régi, szép épület az ő unokáit is befogadta, s most is alapos és jó képzés folyik a falai között.

 

Unoka írása (Bakai Bianka 5.b osztályos tanuló)

Ilyen szép diákévei voltak a nagymamámnak, és én csak csatlakozni tudok az ő visszaemlékezéséhez, mivel én is nagyon szeretek ebbe az iskolába járni. A tölgyfa azóta hatalmasat nőtt, de tudom, hogy az iskola falai között zajló élet semmit sem változott. Ugyanolyan kedves, aranyos és nagy tudású tanár nénik és tanár bácsik tanítanak most engem, mint annak idején a nagymamámat. Nagyon büszke vagyok erre, és remélem, a már mögöttem lévő alsó tagozat remek képzése után ugyanolyan színvonalas felső tagozat vár rám!

 

 

Diákhumor: dolgozatok, feleletek... 

"Humortalannak lenni annyi, mint embertelennek lenni."
/Kosztolányi Dezső/

 

I. Feleletrészletek:  
 

 

 

1. osztály

- Gyerekek! Menjetek le az udvarra, szívjátok tele a tüdőtöket friss levegővel!
- Tanító néni! Én lent voltam, a nagyok ökörködtek, én meg a biciklik között    szívtam nagyokat.

 

Kislány 1: - Majd szólok az anyunak, csináljanak egy tesót.
Kislány 2: - Majd a Jóisten eldönti legyen-e.

 

 -Tanító néni! Én már sokat kísérleteztem, de mind kifüstölődött.

 

- No, gyerekek, hogyan várjuk a vendégeket?
- Először megvesszük az egész boltot, kiöltözünk, és szaladgálun ki-be a   kapuba, hogy mikor jönnek már!

2. osztály - anyanyelv (tankönyvi szöveg olvasása)

"A darazsak megcsípték a török császár farkát."
/A kiskakas gyémánt félkrajcárja c. meséből./

 

 

3. osztály - környezetismeret:

- Melyek a tömeg mértékegységei?
- Dekagramm, kilogramm, dézsa..                      

 

 

3. osztály-
informatika

- Mit találhatunk a számítógép belsejében?
- Professzort! - felelte lelekesen egy kislány a processzor helyett.

- Hogyan nevezzük közös szóval a számítógéphez kapcsolható eszközöket?
- Prérifériáknak - válaszolta az egyik kisgyerek. (Perifériák helyett)

3. osztály
szövegértés, anyanyelv

   
   

4. osztály - környezetismeret:

- Miért rovar az olaszsáska?
- Azért, hogy megegye a növényeket.        

 

 

5. osztály - irodalom (tankönyvi szöveg olvasása)

"...Balassi Bálint az iksz vé i században alkotott..." (XVI. sz.)

 

 

6. osztály - fizika:

- Mi  a tömeg?
- A tömeg a lehetetlenség mértéke...         


- Mekkora sebességgel halad a fény?
- Azt nem tudom, de azt érzem, hogy  minden reggel túl korán ér ide.

 

 

6. osztály - földrajz:

- Mi a tájfun?
- A tájfun kínai küzdősport, rokaona a kung-fun...

 

- Sorold föl a Föld gömbhéjait!
- Külső köpeny, belső köpeny, esőköpeny...

 

- Hogy hívjuk másképpen az élet burkát?
- Az élet burka a biblioszféra.

 

 

6. osztály - nyelvtan:

- Mondj egy ikes igét!
- Ladik.
                            

 

 

7. osztály - irodalom:  
 

- Mi a költői kép?
- A költő által készített festmény...                                                   

 

- Arany János 1817-től 1882-ig született.

 

- Mikszáth Kálmán később megnősült és elvette a feleségét.

 

- Mit jelent ez a szó. líra?
- Pénzt

 

 

7. osztály - kémia:

- Mit jelent a ph?
- A ph, a pecsét helyét jelenti...

8. osztály - történelem

IV. Béla várromokat épített.

8. osztály - irodalom

Radnóti Miklós német építőtáborban halt meg.

 

 

Szünetben hallottuk:
Elsős mondja:

- Tanító néni, a hatos lement az udvarra!
- Miféle hatos?
- Ha én vagyok a hetes, akkor a párom a hatos!

 

- Melyik tantárgyat szereted a legjobban?
- A szünetet.

 

- Nem jövök többet iskolába, mert olvasni még mindét nem tudok, beszélgetni pedig nem enged a tanító néni. /Szeptember 3. tanítási napján!/

 

II. Dolgozatrészletek:      

 

 

Történelem:

 

 

 

 

- A százéves háború sokáig tartott.

- A janicsárok fölmentek Budára, ott elszaporodtak, és elfoglalták a várat.

- A tengerben emlős állatok is élnek, például...eszkimók.

- II. József halála után rendeleteinek nagy részét visszavonta.

- Az ókori Rómában holdíves vízvezetékrendszert építettek.

- A fáraót a piramisokban begipszelték.

- Károly Róbert új nagybirtokosokat hozott létre.

- A reformkorban a rabszolgák felszabídításáért harcoltak.

- A szomszédban a kiegyezéssel az Osztrák-Magyar Monarciha lett a hívatalos nyelv.

- Hazánkban uzsonnakamatra vehettek fel kölcsönt a nemesek.     

                                                                                                             

Irodalom:

 

 

 

 

 

- Az ecloga magyar neve: parasztköltemény.

- A Szózatot Vörös Martini írta.

- Kibújt a rozs a zsákból!

- A próza: igazi jó válasz mindenre.

- Arany János a Toldit a Kisfalusi Társaság felhívására írta.

- Petőfi feleségül vette vette Petőfi Sándornét.

- Borsot tör felette.

- A költői kép a költőnek a személyes adatai.

- A költői kép a költő saját festménye.

- A regény, egy könyvről szóló film.

- A főhős, akit nem győznek le.

- A főhős az, aki a tévében és a könyvben sokat szerepel.

- A Petőfi halála után írta legszebb verseit.

- A népköltézet az a műfaj, amibe minden belefér.

- Petőfi szüleivel nem nagyon tartotta a kapcsolatot, inkább elemi iskolákban tanult.(...) A családjával gondjai voltak a dunai árvíz miatt. A családja elszegényedett.(...) A rokona tanítja, Ostffyasszonyfa volt a neve..."

- Nászútra a koltói kastélyban szálltak meg. Időközben megszületett a fiuk is, Petőfi Zoltán, aki fiatal korában meghalt."

- Petőfi a költői tehetségére 1842-ben talált rá. "

"1848 júliusában Szabadszálláson országgyűlési képviselővé avattatta magát."

"A magyar nép ősi halottjának tekinti."

Biológia:

- Az embert az állatok tették emberré.                                          

- A gerincoszlop egy olyan váz, amelynek az egyik végén a fej ül, a másik végén pedig én.

 Énekóra:

- Mozart apja Leopárd Mozart volt. /Lepold Mozart helyett./

 Matematikaóra - Milyen egész számok teszik ezt igazzá? - kérdezi a tanár.
-A törtek - mondja a felelő.
Érdekes tanulói "megállapítások":

- Délben, 9-kor.
- 25 óra 30-kor.
- Matekórán a táblatörlés olyan, mint a kórházban a műtétnél a törlés!
- A háromszög belső szöge a háromszögön kívül esik.

Válogatás a 3.b osztály gyűjteményéből

- Holle a nyúl (Holle anyó helyett).
- Csontváry Kosztka Viadal (Csontváry Kosztka Tivadar helyett).
- Csontzáry (Csontváry helyett).
- Háj -Nagykun Szolnok megye (Jász-Nagykun helyett).
- Katona Ferenc Színház (osztálytárs neve került Katona József helyére).
- Dúvár (búvár helyett).
- Előállott (élő állat helyett).
- Lereszelünk a Mátrába (Leereszkedünk a Mátrába helyett).
- Tóra ferenc (Móra Ferenc helyett).
- Kolomposz, Kumusz (Kolombusz helyett).
- Ízlelt láb (ízelt láb helyett).
- Csodálatos illatvilág (Csodálatos állatvilág helyett).
- Az egész Bibliát Gárdonyi Géza fordította le (Károli Gáspár helyett).
- Rómának két központja volt: Bizánc és Róma.
- Történelmi korok: őskor, középkor, eredeti kor, mostani kor.
- A görögök az első olimpiai meccstől számítják az időt.
- Bizánc az újászületés kora.
- A reneszánsz az újászületés napja.
- A papok székhelye a Patikán.
- A Magyar Köztársaság csatlakozott a Katolikus egyházhoz.
- A középkorban a pápák éltek.
- n. Béla (IV. Béla helyett).

 

 

III. Tanári aranyköpések:

 

 

Matematika:

 - Szublimálj kifele a teremből!
 - Primitív számok halmaza a 8. b-ben.
 - Jön még kutyára hóeső!
 - Mi van fiam, tán kámfort játszott a felszerelésed?!

                                                    

 

 

IV. Innen - onnan:                          

 

Mese: A jó mese az a történet, melyet kénytelenek vagyunk elhinni, pedig tudjuk, nem igaz.
  A mese, a fül eledele.
Szél: A levegő azon része, mely siet.
Történelem: A történelem nem más, mint mások által jóváhagyott hazugság.
Zsebszámológép: A világ legfölöslegesebb találmánya, mert úgyis tudjuk, hány zsebünk van.
Oktatás: Folyamatos felismerése annak, hogy mennyire keveset tudunk.
Normális gyerek: Az a gyereke, aki a legritkább esetben viselkedik normálisan.
Műveltség: Az, ami megmarad azután, hogy az ember elfelejti azt, amit tanult.
Tanár: Olyan ember, aki hasonlít a kábítószeresre: mindig csak az anyag érdekli.
Gondolkodás: Egy lehetőség arra, hogy a fejünket ne csak arra használnuk, hogy kidugjuk a pulcsinkból.
Gravitáció: Fizikai mód, melynek segítségével az ősasszony lejött a fáról.
Igazi barát: Az, aki alaposan ismer téged, de ennek ellenére szeret.
Jó tanár: Az az ember, aki negyed rész pedagógus és háromnegyed rész színész.

Kör:

Olyan egyenes, ami görbe.

Logika: Annak a művészete, hogyan haladjunk a rossz irányba.

Matekpélda:

Az az eszköz, mely megmarad azután, hogy az ember elfelejti, amit tanult.

Nyelvművelés: Kedvelt középkori kínzóeszköz.

 

 

 

 Oldal elejére