2011. december 2.

Emelkedik a helyi közlekedési tarifa

A környező településekhez mérten Szentesen olcsóbb az utazás

A helyi közlekedési díjak 8,8 százalékkal emelkednek 2012. január 1-jével. Nem változik viszont az utazási igazolványok érvényességének időtartama, poggyász- és kutyaszállítás, pótdíj megállapítása. Nem változnak a bérletigazolványok árai, a bérletcsere, a visszaváltás kezelési díja. Ugyanakkor a javaslat szerinti árakkal tervezett bevétel nem fedezi le a fenntartási, üzemeltetési, működési költségeket A bevételek és a költségek különbözeteként 2012-es évre 10506 eFt képződik, mely egyben önkormányzati támogatási igény is – olvasható a Tisza Volán Zrt. előterjesztésében.

A november 28-i testületi ülésen Halmai István (Fidesz-KDNP) arra volt kíváncsi, hogy készült-e utasszámlálás, illetve legutoljára mikor, és mi az eredménye? Mennyi az átlagos járatszám? Továbbá észrevételezte, hogy legközelebb egy helyi menetrendet szeretne kapni az anyag mellé. Chomiak Wal-demar azt sérelmezte, hogy a Kertváros és a vasútállomás között közlekedő buszos járatok menetrendje nincs hozzáigazítva a vasúti menetrendhez.

Mészáros Zoltán, a Tisza Volán Zrt. helyi vezetője válaszában kitért arra, hogy készült ugyan utasszámlálás, ám az utasok több mint fele valamilyen kedvezmény miatt nem fizet.

– Az átlagos napi járatszám munkanapokon több, ünnepnapokon kevesebb. Egy járművel próbáljuk megoldani a helyi utasforgalmat, az autóbuszok általában kétóránként mennek, napközben lehet hoszszabb idő is. 2007 óta egyfolytában költségtényezőkön, járatszámcsökkentéseket hajtottunk végre. Mivel a források nem voltak elegendőek a költségek fedezésére. A képviselő-testület döntött áprilisban a helyi menetrendről, aszerint járnak a buszok. Azt, hogy a buszok hogyan csatlakoznak a MÁV menetrendjéhez, azt mindig a menetrend-egyeztetéskor döntjük el. Azt mondhatom, amit megrendelnek tőlünk, azt végezzük el, kimehetünk az összes vonathoz, kapacitásunk van rá, egyedül a forrással van probléma, mivel nagyon nagy költséggel jár. 2006-ban 85 ezer kilométer volt, minden órában közlekedtünk, akkor még a Tesco áruházig meg volt hosszabbítva a járat a vasútállomástól. Óránként mentek a járatpárok, minden vonathoz csatlakoztunk, el kell mondani, nagyon kevés az az utas, aki vonatról száll át autóbuszra, lehetne több járat, csak éppen forrás nincs rá tájékoztatott Mészáros Zoltán.

Halmai István osztott-szorzott a menetdíj kapcsán, és bizony az átlagszámítás alapján járatokra elosztva 4-5 ember fuvarozása jött ki. – Úgy látszik, hogy a környező településekhez képest olcsóbb utazási lehetőség nem vonzó, azok veszik igénybe a buszt, akik valamilyen kedvezmény alapján díjmentességet élveznek. Nem tudom, kell-e ezt nekünk ilyen mértékben finanszírozni. Mindenképpen annak a híve lennék, hogy teljesen racionális utasszámlálással alátámasztott adatok alapján kellene nekifutni a következő szolgáltatás-megrendelésnek. Ilyen üzemanyagárak mellett nem engedhetjük meg magunknak ezt a luxust. Figyelembe kell venni az iskola- és munkahely kezdéseket, befejezéseket. Nem kell minden órában, és nem kell minden vonatcsoporthoz csatlakozni.

Horváh István (Pálmások Szövetsége) kijelentette: az átlagos 8,8 százalékos emelést, bár magasnak tartják, de látva az üzemanyagárak drasztikus növekedését, a szükségességét nem vitatják. Az előterjesztésben "A" változatként megjelölt tanuló és a nyugdíjas bérletek közel 16 százalékos emelését viszont nem fogadják el. Megjegyezzük: a testület sem adta rá a voksát.

A helyi tömegközlekedés 2012. január 1-jétől érvényes tarifái: autóbuszon eladott jegy 185 Ft, elővételben eladott jegy 165 Ft, össz-vonalas havibérlet: 3755 Ft, 15-e után vásárolt bérlet 2505 Ft, tanuló-nyugdíjas bérlet: 1135 Ft.

Lovas József