2011. július 22.

Bölcsődei, óvodai gyermekvédelem (3)

A képviselő-testület májusi ülésén tárgyalta a gyermekvédelmi feladatok ellátásáról szóló előterjesztést. Alábbiakban a tárgyalt anyag harmadik részét közöljük.

Az óvodák statisztikai adatai szerint 2010-ben 1029 gyermek ellátásáról gondoskodtak. Az óvodákba járó gyermekek közül 370 (35,9%) hátrányos helyzetű, 82 (7,9%) halmozottan hátrányos helyzetű, 13 gyermeket veszélyeztetettként tartanak nyilván. A bölcsőde kivételével minden intézményben van gyermek- és ifjúságvédelemmel külön megbízott szakember.

Az észlelt problémák sokrétűek: fellelhető köztük az igazolatlan hiányzás, késés, csavargás, magatartási problémák, tanulmányi eredmény romlása, szülő-gyerek konfliktus, tanár-diák, szülő-tanár konfliktus, kötelesség- és felelősségtudat hiánya, alkohol és drogfogyasztás, ezek következményei. Sok gyerek felkészületlenül érkezik az iskolába, például nem készítette el a leckéjét, hiányos a felszerelése.

Az intézmény tapasztalata, hogy a gyermekek, a szülők szívesen veszik igénybe az óvodai, iskolai pszichológiai ellátást. Gond az, hogy nincs megfelelő nagyságú terápiás szoba az oktatási intézményekben. Ugyanez a probléma az egyéb fejlesztések esetében is, nincs elég hely a kis- és nagy-mozgásos terápiákhoz, a játékhoz, ami elengedhetetlen a foglalkozásokhoz.

Elhangzott: a kollégiumban jelenleg 257 gyermeket látnak el, melyből 57 hátrányos helyzetű, 4 fő pedig halmozottan hátrányos helyzetű. A rendszeres napi munkában külön foglalkoznak a tanulási, magatartási, nevelésbeli hátrányok csökkentésével. Igény szerint pedagógus segítségével korrepetálást biztosítanak, emellett próbálnak a fiatalok kevés szabadidejére hasznos elfoglaltságokat szervezni különféle szakkörök keretében: kézműves, foci, kosárlabda, szabás-varrás, kézimunka.

Kitűnt az anyagból, hogy az óvodák, iskolák óvoda- és iskolapszichológiai ellátás keretében azonnali segítséget, elsődleges ellátást tudnak nyújtani a gyerekeknek, a terápiás eseteket pedig az ambulancián klinikai szakpszichológusok látják el. Az ambulancián folyik a városi középiskolás korosztály tanácsadása is, vagyis a terápiát nem igénylő, kisebb beavatkozást kérő tanulók ellátása. Pályatanácsadás keretében az általános iskolákban kihelyezetten, a középiskolások esetében pedig ambuláns formában látják el a továbbtanulásra készülőket. Mindezek mellett viszont kialakult az a helyzet, hogy a szakemberek nehezen tudják helyben ellátni a fiatalokat, ugyanis az óvodák nagy része egyáltalán nem rendelkezik megfelelő fejlesztő szobával.

Érinti az anyag a Családsegítő Szolgálat munkáját is. Alaptevékenysége 1993 óta számos feladattal bővült. Ma már például az életviteli problémákhoz, anyagi nehézségekhez kapcsolódó tanácsadáson, ügyintézési segítségen túl biztosítja a családi, kapcsolati problémák hatékonyabb megoldását célzó család- és párterápiát, illetve a konfliktuskezelés egy igen eredményes módszerét, a meditációs szolgáltatást.

Napjaink egyre jelentősebb problémájára, a háztartások eladósodására keresi a megoldást az adósságkezelési tanácsadás, mely adott esetben jelentős pénzbeli támogatással is kibővülhet, az önkormányzat biztosítja a rászoruló háztartások számára.

A Gyermekek Átmeneti Otthonában 2010-ben a bekerülési ok 60 százalékban lakhatási probléma miatt történt, 9 esetben a gyermek és szülők közötti nagyon mély konfliktus (elsősorban a 14-17 éves gyermekek esetében) idézte elő a problémát. Mint megtudtuk, bent az intézményben is több figyelmeztetést, fegyelmi határozatot kellett hozni a kamaszkorú fiatalok, az édesanyák esetében is.

L. J.