2011. június 24.

Park vagy parkoló legyen a liget?

Park vagy parkoló legyen? – négy változatot tárgyal a képviselő-testület. (A szerző felvétele.) A liget parkolási helyzete, továbbá a fizetős övezet kiemelt és normál díjszabású zónákra osztása is napirendre kerül a képviselő-testület mai – június 24-i – ülésén.

A Széchenyi liget kapcsán azért merült föl az autók behajtásának korlátozása, mert védeni szeretnék a terület természeti értékeit, a nyári szezonban ugyanis sok járművezető ott tiltott helyen parkol, miközben a Vecseri foki 160 férőhelyes parkoló üresen áll. Annak figyelembevételével, hogy a városfejlesztési bizottságban két sarkalatos, egymást kizáró álláspont alakult ki, a probléma megoldására négy változatot dolgoztak ki a városházán. Az első szerint megmaradna az ingyenes parkolás, csupán KRESZ és figyelmeztető táblákat kellene kihelyezni, s ezzel – valamint a liget fokozott rendőrségi és közterület-felügyeleti ellenőrzésével – a nem kívánt területekről a parkolást ki lehet tiltani. A második javaslat arról szól, hogy teljes körű parkolási tilalmat vezessenek be a liget területén, csak áruszállítás, hibaelhárítás esetén hajthatnának be járművek. A harmadik verzió szerint a nyári időszakban csak a kedvezményezettek számára kibocsátott parkolási engedéllyel lehetne járművet hagyni a ligetben, a szezonon kívül viszont nem lenne korlátozás. Végül az is felmerült, hogy a nyári hónapokra fizetős legyen a ligeti parkolás. Utóbbi megoldást csak jövőre tudnák bevezetni, és legalább évi félmillió forintba kerülne.

Azt, hogy a fizetős parkolási övezeten belül kiemelt és normál díjzónákat vezessenek be, Horváth István indítványozta májusban. A Pálmások Szövetsége képviselőjének mostani javaslata szerint kikerülne a fizetős övezetből a Kiss Bálint, a Munkácsy, a Hajdú, a Tóth József, a Kígyó és a Jövendő utca, továbbá a Brusznyai sétány. Az óránkénti 120 forintos tarifa nem változna, de az I-es zónába sorolt Kossuth téren, az Erzsébet tér keleti és déli oldalán, az Ady Endre utcán a Kígyó utcáig, a Petőfi utcán az Iskola utcáig, a Kossuth utcán a Mátyás király utcáig, a Horváth Mihály utcán a Jövendő utcáig, illetve a József Attila utcán a Szabadság térig minimum 15 percre kellene jegyet váltani 30 forintért. A fizetős terület fennmaradó részén, a II-es zónában megmaradna a mostani – 20 perc 20 forintért – kedvezmény.

A testület elé kerülő anyag alapján a fizetős rendszer üzemeltetői szerint a parkolási díjzónák bevezetése nem indokolt. A városháza szakemberei többek között azzal érvelnek, hogy újabb parkolóórákat kellene elhelyezni a külön zónákra osztott utcákban (Horváth M., Kossuth, Petőfi), a bevételek viszont évente 5-6 millió forinttal csökkennének. Megszűnne az a lehetőség, hogy az első parkolás után a megváltott és még érvényes jeggyel máshol is lehessen parkolni. Szerintük, ha a képviselői javaslat szerint 318 parkolóhely kikerül a fizető parkolás hatálya alól, a Kossuth utca északi övezetében lakók élete szinte ellehetetlenülne a parkolás tekintetében. Ha mégis a díjzónák bevezetését támogatná a döntéshozók többsége, azt javasolják, a belvárosban emeljék 150 forintra az óránkénti díjat, és 1500-ra a pótdíjat, a fizetős övezet többi részén viszont csökkentsék 100 forintra a tarifát, a pótdíjat pedig 1000-re.

Bíró Dániel