2011. április 8.

Kitáruló Koszta iskola

Idén április 28–29-én tartják az általános iskolai beiratkozásokat a városban. A képviselő-testület előzetes elképzelései máris vihart kavartak a szülőkben. A mostani és a következő számainkban annak járunk utána, hogy az iskolák hogyan, mivel várják szeptemberben az elsősöket. Mi az a plusz, amire azt mondják, megéri oda íratni gyermekeinket? Erről és hasonló témákról beszélgetünk.

A 2011/12-es tanévre két elsős osztály indítását engedélyezi az önkormányzat a Koszta József Általános Iskolában. Az intézmény esetében ez maximálisan kétszer 26 tanulót jelent. Már megvannak a pedagógusok is az osztályokra. Szemerédi András igazgató (képünkön) sorolja a neveket: Szabó-Hankó Judit – Nánási Attila az egyik, Oroszi Szilvia – Matkócsik Andrea a másik elsős tanítópáros. Különböző programokkal várták és várják a leendő elsőket az iskolában, hogy bemutassák az intézményt, ismerkedjenek az iskolai élettel. Ebbe illik az az április 13-i rendezvény, amikor 8.45-től 10.25-ig, a második és harmadik órában, nyílt órát tartanak a mostani elsős osztályokban. A nagycsoportos óvodásokat, szüleiket, óvónőiket várják a rendezvényre.

– Alsó tagozatban arra koncentrálunk, hogy az alapkészségek minél mélyebb elsajátítása történjen meg. Ez a matematika, a magyar nyelv és irodalom, tehát az olvasás, szövegértés, írás. A legnagyobb óraszámokat ezekre fordítjuk. Az idegen nyelv és az informatika oktatást negyedikben kezdjük el, kellő számú jelentkező esetén szakkör formájában akár hamarabb is hozzáférhetnek a gyerekek. Minden osztályban a szabadon tervezhető órakeretünkből a testnevelés-, ének-, technika-, rajzórák számai bővülnek arányosan a négy év során; sokoldalú képességfejlesztést erősítve a készségtárgyak területein is. A szentesi gyerekek 1-4-ig félévente heti egy tanórában sajátítják el az alapokat minden úszásnemből – mondja az igazgató.

Továbblépve: a felsőbb osztályokban is megmaradnak az alsós osztályközösségek, de matematika, valamint magyar nyelv-irodalom tantárgyak esetében nívócsoportos oktatást szerveznek. Az évfolyami szinten kialakított képességszintű csoportok között az átjárhatóság a gyermekek teljesítménye szempontjából adott. A csoportbontások mindkét tantárgyból egy részről az emelt szintű oktatás tananyagának beépítésével tehetséggondozási céllal szerveződnek, másrészről a felzárkóztató differenciálás is beépül oktatási rendszerükbe.

– Valamennyi csoportban a differenciált képességfejlesztés az eszközünk a sokszínűségre gondolva, támogatva az egyéni sajátosságokat; az egyéni kreativitásra építő és problémamegoldó helyzeteken, gyakorlatokon, feladatokon keresztül. A délutáni szakkörök, tehetséggondozó és fejlesztő foglalkozások, a mindennapos testnevelés a sokoldalúság lehetőségét nyújtják a gyermekek számára, önmaguk kipróbálására, rátalálni saját egyéniségükre, a pályaválasztás megkönnyítésére. Nevelőink nagy figyelmet fordítanak a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra. Bizonyítják ezt az egyénre szabott fejlesztő foglalkozások, az iskolapszichológusi segítség, valamint a területi, megyei és országos versenyeken elért szép eredmények, továbbtanulási mutatóink.

– A vártnál több beiratkozó esetén nincs lehetőség három osztály indítására?

– A jelenleg érvényben lévő testületi határozat szerint nincs. A képviselő-testület döntése értelmében a szülőnek két iskolát kell megjelölni a jelentkezésnél. Ha az elsőbe nem fér bele a tanuló, akkor a másikba kell jelentkeznie.

– Szirbik Imre polgármester szabad iskolaválasztásról beszélt a Kossuth téren…

– Az addig érvényes, míg az adott létszám meg nem telik.

– Milyennek látja az első olvasatként kiadott iskolákkal foglalkozó anyagot?

– Voltak benne téves adatok illetve olyan megállapítások, amelyeket véleményem szerint korrigálni kellene. A közös igazgatással a nevelőtestületünk nem értett egyet. Azért, mert minden iskolának van saját, 20-30 éve kialakult arculata, ennek a pozitív részeit kell továbbvinni. Egészséges versenynek maradnia kell az iskolák között. Hogy minden iskola fejlődjön. Hogy valamiben kiemelkedő tudjon lenni.

Lovas József