2011. március 18.

Ingyenes maradt a házasságkötés a hivatalban

Évente néhány alkalommal a megyeháza dísztermében is tartanak esküvői ceremóniátFelhatalmazást kapott a települési önkormányzat, hogy rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezésének szabályait, valamint rendeletben szabályozza a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére fizetendő díj mértékét.

A törvény kimondja: az önkormányzat biztosítja a házasságkötésre, továbbá a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére alkalmas hivatali helyiséget, amelyben a házasságkötés, valamint a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése történik. Az anyakönyvi jogszabályok alapján az önkormányzat olyan körülményeket köteles biztosítani, amelyek a házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése ünnepélyességéhez szükségesek.

A rendelettervezet két változatban készült el a testület február végi ülésére. Az elsőben azt javasolták a képviselőknek, hogy az önkormányzat az eddigi gyakorlatnak megfelelően a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötéseket és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését térítésmentesen biztosítsa az ügyfelek számára. Elhangzott, hogy Szentesen évente mintegy száz házasságkötés történik. Ezek tipikusan a hivatal házasságkötő termében vagy a díszteremben köttetnek, a díszterem használatáért bruttó 5 ezer forint bérleti díjat kell fizetni alkalmanként. Mint megtudtuk, csak néhány alkalommal kérik az ügyfelek, hogy hivatali helyiségen kívül, például a Megyeháza Konferencia és Kulturális Központ dísztermében történjék a rendezvény. Ismeretes, hogy a házasságkötések ideje tipikusan a szombati nap – tehát hivatali munkaidőn kívüli időpont. Eddig a munkaidőn túli rendezvényekért az anyakönyvvezetők szabadidőt kaptak ellentételezésként és ezt a megoldást ők a továbbiakban is megfelelőnek tartják.

A térítésmentes lebonyolítás mellett szól a jövőben is egyrészt az esküvők számának sajnálatos csökkenése, illetve az ügyfeleknek a jelen gazdasági helyzetben közismert nehéz anyagi helyzete, másrészt az, hogy az ebből keletkező költségvetési bevétel nem lenne számottevő.

A rendelettervezet második változata a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése esetén fizetendő díj mértékét is megállapítja.

A "B" változat szerint a hivatali munkaidőn kívül hivatali helyiségben, valamint hivatali munkaidőn kívül, más helyszínen történő anyakönyvi esemény lebonyolításáért eseményenként 5 ezer forint szolgáltatási díjat kell fizetni.

A házasságkötő vagy bejelentett élettársi kapcsolatot létesítő felek együttes írásbeli kérelmére a jegyző engedélyezheti, hogy az anyakönyvi eseményt más helyszínen vagy a hivatal munkaidején kívül tartsák meg. A kérelem illetékmentes. A jegyző a kérelemről lehetőleg azonnal, de legfeljebb a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül határozatban dönt. (Az anyakönyvi eseményt a jegyző akkor engedélyezi más helyszínen vagy a hivatal munkaidején túl, ha az esemény megtartásának méltósága, tekintélye, jogszabályban előírt módja nem sérül és az anyakönyvi iratok védelme biztosítható.)

Dr. Chomiak Waldemar az egészségügyi, szociális és lakásügyi bizottság javaslatát ismertette, miszerint egy harmadik, "C" változat elfogadását kérik a testülettől. Csányiné Dr. Bakró-Nagy Vera aljegyző magyarázta el a különbséget: az "A" változat alapján nem kérnének pénzt a házasságkötésért, a "B" változat szerint a hivatali helyiségen és időn kívül történő házasságkötéskor kérnének térítést. A "C" változat alapján csak akkor kellene fizetni az esküvőért, ha az a hivatali helységen kívül történik.

A képviselő-testület ez utóbbi változatot fogadta el egyhangúlag.

Lovas József