2011. január 14.

Több száz feladathoz szálltak le

Kétéves a légimentő-bázis

Szinte minden napra jut egy bevetés a bázisonKét évvel ezelőtt, 2009. január 5-én adták át hivatalosan a szentesi légimentő bázist, az egység Szolnokról azonban már 2008. december 27-én 15 óra 35 perckor átköltözött. Ekkor szállt le a Vásárhelyi út mellett a helikopter és 28-án reggel már onnan adta az ügyeletet a személyzet. Ettől az időponttól kezdve megoldottá vált a dél-alföldi régió légimentéses ellátása, s a korábbi 60 százalékról 85 százalékra nőtt az ország lefedettsége ebből a szempontból.

A mentőhelikopteres ellátásra az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagy szükség van. Az első évvel megegyezően 2010-ben is Békés megye használta ki leginkább a segítséget, de Csongrád megye is felismerte a lehetőséget, illetve Bács-Kiskunban és Jász-Nagykun-Szolnok megye déli részén is sok a feladat. Utóbbi megye egyes részei még mindig fehér foltot jelentenek, hiszen a budapesti, a miskolci és a szentesi bázistól egyaránt messze vannak. Tőlünk a helikopter bizonyos Jász-Nagykun-Szolnok megyei településekre a 80-100 kilométeres távolság miatt csupán 25-28 perc alatt ér ki.

A szentesi bázis munkatársainak tavaly 363 feladatot kellett ellátniuk, azaz átlagban minden napra jutott bevetés - tudtuk meg a bázisvezetőtől.

- 261 primer feladatunk volt, azaz esethez ment ki a mentőhelikopter, első riasztásra ért oda. 102 volt a szekunder, azaz kórházból kórházba történő szállítások száma. 31 főt hagytak a helyszínen, vagy azért, mert meghalt a páciens, vagy mert úgy ítélte meg a fedélzeti orvos, hogy földi mentőegység is egészségügyi intézménybe szállíthatja a beteget - mondta el Józsa József.

A nyári hónapokban a legtöbb az ellátandó feladatok száma, tavaly júniusban és júliusban a 60-at, augusztusban a 40-et is meghaladták a mentések. Télen az időjárás, a jegesedés, a köd és a hóesés miatti látótávolság csökkenés következtében kevesebb a bevetés, januárban és februárban összesen csak 12-13 volt. Ebben a periódusban a felszállás alapkövetelménye az időjárási helyzet, azonban a hideg, akár még a mínusz 20 fok sem jelent problémát. Csak a felszállási idő növekszik meg 2-ről 3-4 percre, mert a helikoptert ilyenkor a hangárban kell tárolni. A téli időszakban kevesebb az ügyeleti idő is, most 8 és 15 óra között dolgoznak a légmentők.

- Éves átlagban az infarktusos betegek szállítása teszi ki a fő feladatot, ilyenkor kórházból kórházba szállítjuk a beteget, de növekedett azoknak a feladatoknak a száma is, melyeknél a helyszínről a szegedi, szolnoki vagy esetleg a debreceni PCI-laborba viszszük a pácienst. Ez azért szerencsésebb, mert a kórházba szállítással sokszor értékes idő veszik el. 2010-ben sok volt a vonatbaleset is, főként személygépkocsi ütközött vonattal, de sokan ugrottak szerelvény elé öngyilkossági szándékkal - számolt be tapasztalatairól Józsa József, aki azt is elmondta, hogy két orvosuk távozott. Januárban azonban hárman tanulnak be, majd a többi bázisra mennek átképzésre. Az új belépőknek is teljesíteniük kell az erőpróbát, melyen munkatársaik sikerrel szerepeltek. 2011-ben osztrák minta alapján úgynevezett összeszoktató tréninget is tartanak, melyben orvosok, pilóták és ápolók által összeállított szituációs gyakorlatokat kell megoldaniuk, kétnapos, 8 órás munkaidő keretében.