2010. október 22.

A kábeltévézés

Cikkünk visszhangja

Mély megdöbbenéssel olvastam a Trükkök a kábeltévén című cikket. Először is le szeretném szögezni, hogy nincs semmilyen közöm a helyi KTV társaságokhoz, szentesi lakos vagyok és egy orosházi kábeltelevíziós cég vezetőjeként dolgozom.

A cikkből az derül ki számomra, hogy az újságíró úgy mond véleményt egy iparágról, hogy közben annak működését, bevétel- és költségstruktúráját távolról sem ismeri. Valójában nem is kíváncsi rá, hiszen lila ködben él, amely szerint a monopolista kábeltévés kiszipolyozza a népet. Fogalma sincs arról, hogy az RTL Klub fizetőssé válása kapcsán sok-sok magyar tulajdonú KTV társaság tönkre fog menni.

Néhány adat és tény a piacról:

Monopólium nem létezik, hiszen ott vannak a műholdas szolgáltatók, és ott van az internet. A kábeltévés társaság által beszedett díjak döntő részét egy az egyben továbbfizeti a műsorkészítő cégek részére. Tudja-e a T. újságíró, hogy pl. a Sport 1 háztartásonként 158 Ft+ÁFA (majdnem bruttó 200 Ft), a Hír TV pedig 75 Ft+ÁFA /háztartás? Rakjon össze egy 45-50 csatornás csomagot, és nézze meg az önköltséget. Nálunk Orosházán közel 50 csatornás csomagunk havi díja bruttó 3190 forint, és ebből csak a műsordíj 2500 Ft/háztartás, és akkor még energia, munkabér, oszlopbérlet, stb. A szolgáltatás éppen hogy nullaszaldós, és akkor még a likviditást nem számoltam bele. Az idegen nyelvű programoknak is jelentős a költsége. Ezt a költséget mindazon háztartás számára fizetni kell, aki számára terjesztjük a csatornát. Lehetséges az, hogy a Sport 1 csatornát feleslegesen veszem meg az előfizetők 2/3-ának a részére? Ilyen dilemmákkal néznek szembe a kábelesek, amikor a műsorkínálatot összeállítják. A multik, és a Digi TV messze kedvezőbb feltételekkel veszik meg a műsorokat, mint a kisvárosi kábeltévés cégek. Igazságtalanul kedvezőbb áron. Míg a hozzánk hasonló cégek a Viasat 3 csatornáért közel 100 forintot fizetnek, addig egyes információk szerint a legnagyobb piaci szereplők szinte ingyen kapják ezeket. A kábeltévés cég versenyhelyzete a piacon rosszabb, mint a multicég áruháza és a sarki pékség piaci küzdelme. Itt azonos a termék, de nem azonosak a költségek. Nyilvánvalóan a lakosság nem ismerheti a KTV iparág helyzetét, de újságíróként ennyire egyoldalúnak és elvakultnak lenni talán nem szabadna lenni.

A digitális átállás után sem lesz a KTV piac "a la carte" jellegű, mint ahogy ezt a cikk írója tudni véli. Ugyanis a televíziós díj nem ugyanannyi akkor, ha minden háztartás számára megveszem, illetve ha csak a háztartások harmadában vagy tizedében terjesztem az adott csatornát. A különbség nem néhány százalék, hanem egyenesen többszörös az egységár.

Közgazdászként rengeteg időt szánok arra, hogy különböző számításokat végezzek, és nem egyszerű dolog helyi KTV cégként életben maradni, a piacon maradni. A diktálástól nagyon messze állunk, az újságíró nagyon rosszul látja ezt. Ha pedig erről a kérdésről esetleg beszélgetett a KTV cégek illetékeseivel, akkor nagyon helytelen következtetésekre jutott.

Árukapcsolás: Nem itt van árukapcsolás, hanem ott, amikor az RTL Klub neve alatt még másik 10 csatorna terjesztését erőltetik ránk és ott, amikor az Eurosport 2 nem terjeszthető az Eurosport 1 nélkül. Ezek már természetesen nem lehetnek ismertek az újságíró előtt sem, de azért az egész logikáját mégis csak látni kellene. Ez egy nagyon bonyolult piac, az állami szabályozás is hiányzik.

Természetesen a KTV társaság is szeretne életben maradni, szeretne eredményesen működni. Nálunk Orosházán ez azt jelenti, hogy szeretnénk, ha legalább a fejlesztésre maradna egy kis pénz a végén, csak a szintet tudjuk tartani. Szentesen sem jobb a kép.

A teljességhez tartozik, hogy Orosházán mindenki a 3190 forintos csomagot kapja kb. 50 csatornával. Szentesen a szolgáltatók több csomaggal próbálkoznak, de tudni kell azt, hogy a kisebb körben terjesztetteknél az egységár is magasabb.

Személyes tapasztalataim szerint az idegen nyelvű tartalmak iránt egyébként az emberek az internetet keresik fel inkább, saját meglátásom szerint talán annyira nem baj, hogy nem az alapcsomag költségét terheljük ilyen díjakkal.

Szántó József