2010. június 4.

Otthonunk Európa

A Szabadidős Sportklub ez évben nyolcadik alkalommal szervezte meg Otthonunk Európa címmel négynapos pünkösdi túráját. Úti célunk ezúttal Kárpátalja volt, ahol történelmi emlékhelyeinket kerestük fel és gyönyörködtünk.

A kirándulás első napján felkerestük a Beregszász közelében lévő, többségében magyarok lakta Nagymu-zsaly magyar iskoláját, ahol elültettük a magunkkal vitt emlékfát, valamint mintegy 80 kötetet ajándékoztunk az iskola könyvtárának. Bízunk abban, hogy a már meglévő határon túli kapcsolataink mellett, tartós együttműködést sikerül megvalósítanunk a nagymuzsalyi magyarokkal. Utunk következő állomása Beregszász volt, ahol a lakosság többsége magyar. Egy magánmúzeumot látogattunk meg, majd rövid sétát tettünk a város központjában, ahol pünkösdi vásárt tartottak. Szállásunk Munkács közelében volt, egy európai színvonalú szállodában. Kárpátalján a turizmust fontos gazdasági ágazatként kezelik, így pótolják a hiányzó ipari bevételt.

Munkács várát túránk második napján tekintettük meg. Gyalogtúrát tettünk a Sipot-vízeséshez, ahová meredek úton jutottunk fel. Ezt követően a Szinevéri nemzeti parkba vezetett utunk, ahol a közel 1000 méter magasságban található tengerszemet, a tavat csodáltuk meg.

Túránk harmadik napján Huszt városába mentünk, ahol a várhegyen még fellelhető romok vonzzák a turistákat. Mi is rászántuk magunkat a meredek hegyoldal megmászására. Ezt követően Európa mértani középpontjához, majd a Szőke Tisza születési helyéhez, a Fekete és a Fehér Tisza összefolyásához látogattunk el.

Az utolsó napon Ungváron tettünk látogatást, mely Kárpátalja legnagyobb városa mintegy 100 ezer lakosával. Patinás város, sok régi épülettel, macskaköves utcákkal. A vár teljesen felújított, falain belül több mint 20 kiállítás tekinthető meg, melyből hármat néztünk meg. A vár mellett egy skanzen található a Kárpátalja tájegységeire jellemző házakkal. Utunk következő állomása a Vereckei-hágó volt, ahol az Emlékművet tekintettük meg. Sajnos nincsenek jó tapasztalataink. Vandál kezek festékkel öntötték le, felgyújtották a koszorúkat és leverték a keresztet. Rövid megemlékezést követően helyeztük el koszorúnkat, majd elénekeltük a Himnuszt.

Kirándulásunk utolsó állomása Szolyva volt, ahol az 1944-45-ben sztálini lágerekbe kényszermunkára deportált, és ott elhunyt németek és magyarok emlékére emlékparkot létesítettek.

Élményekben gazdag és eredményes volt utunk, hiszen gyönyörű tájakat és fontos történelmi emlékhelyeket kerestünk fel.