2010. május 28.

A szépség városától a stációkig

A Szentföldön barangolhatott Murányi László közönsége a városi könyvtárban. Az előadó képes úti beszámolóját pünkösd előttre időzítette, s magyar, köztük szentesi vonatkozásokkal is megismertette az érdeklődőket.

Az izraeli barangolás Jaffa, vagyis a szépség városából indul, ez a szó eredete ugyanis. Utazhatott a közönség a Földközi-tenger partján, láthatott épségben megmaradt római kori emlékeket, de keleties hangulatú üdülőhelyeket is. A Názáret felé vezető út Jézus korában is úgy nézhetett ki, ahogyan ma látjuk.

Az arab és zsidó konfliktus érződik abban, hogy Alsó- és Felső Názáretre tagolódik a város. Egyik fotóján Gyulay Endre, a Szeged-Csanádi Egyházmegye volt megyés püspökének a miséjét sikerült megörökítenie az előadónak. Az egyik oltárkép magyar vonatkozásairól említette Murányi, hogy Moldvai István 1969-es Mária-képe is látható a templomban, sok nemzet Mária-ábrázolása mellett. Mindegyik máshogy képzeli el alakját, az amerikai oltárkép például hősies formában szimbolizálja.

A Genezáreti-tó felé haladva a Szent Péter-templomban időzünk. A bibliai halszaporításra utaló emlékek láthatók itt, az oltár alatti kődarabon történt a csodatétel.

Jerikóról megtudhattuk, ez volt az első település a történelemben, melyet fallal vettek körül. Lépjünk be Betlehembe, javasolta ezután Murányi László. Ez azonban nem is annyira egyszerű. A várost betonfal övezi, őrség felügyeli, s hosszas várakozás után lehet csak bejutni ebbe a zárt világba. Az előadó egy fotóval elvezetett arra a helyre, ahol Jézus született. Megmutatta azt a domboldalt is, ahol már épül az új Betlehem, a Rotschild-família építi.

Ott lehetett a hallgatóság a jeruzsálemi siratófalnál is. A zsidó lakosság fejfedőjének eredetéről is mesélt Murányi: a sáveszdekli az ókori rómaiaknak szólt, a zsidók üzenete az volt, hogy nekik egyedül Isten a felettesük, előtte csak fejfedőben mutatkoznak.

A holokauszt áldozataira Jeruzsálemben egy falon feliratok, táblák emlékeznek, köztük minden város szerepel, ahonnan zsidókat hurcoltak el, így egy fotón feltűnt Szentes és Csongrád neve is.

Egy érdekesség: Jeruzsálemben egykor III. Béla pénzét is elfogadták, annyira erős volt. Még ennél a városnál időzve tudtuk meg: a zsinagóga szó eredetileg nem épületet jelent, hanem emberek együttlétére, közösségére vonatkozik.

A jelenlévők a képeken bejárhatták Jézus utolsó útját is, a láthatták a stációkat, a zegzugos utcákat, bazárral, turistákkal. Utunk végén az üres sírhoz értünk, s itt a lényeg: Jézus feltámadt, van élet tovább is, zárta gondolatait az előadó.

Darók József