2009. október 22.

Kézbe vehető történelem

Kölyökmúzeum a 21. század diákjainak

A poros vitrinek és unalmas tárlatlátogatások ideje lejárt: nyitott, élettel teli múzeum mutatkozik be a diákoknak egy új és egyre népszerűbb irányzatot követve. A Koszta József Múzeum a 21. századi gyerekeket a mai technikával igyekszik megtanítani a múlt értékelésére.

A pályázat megírása, melynek köszönhetően új távlatok nyílnak a múzeumpedagógiában Szentesen, még nem az új szakember személyéhez köthető, hiszen ő csak július 1-jétől lépett munkába. Azonban a program októberi indulásánál már ott volt Oroszné Rónyai Éva, aki elődje, Csige István-né nyomdokain próbál haladni.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretein belül lehetett pályázni a Társadalmi Megújulás Operatív Programban (TÁMOP), s a Koszta-múzeum kedvező elbírálásban részesült oktatási szerepének erősítésére, mondja Oroszné. Hét millió forint áll rendelkezésükre a 2010. decemberéig futó programban. Ennek köszönhetően szélesednek a lehetőségek személyi és anyagi feltételekben is. A TÁMOP keretében mód nyílik olyan tanárok alkalmazására, akik egy-egy szakterületen segítik a múzeumpedagógus munkáját, összesen kilencen dolgoznak együtt. Mivel sok csoport érkezik az intézménybe, a múzeum többi munkatársa is kiveszi részét abból, hogy párhuzamosan mehessenek az órák a kiállítótermekben. A Kölyökmúzeum névre keresztelt szolgáltatásban egy újonnan kialakított foglalkoztató teremben fogadhatják az iskolásokat. Ennek szomszédságában már készül egy régészeti kiállítás, mely szintén alkalmas órák tartására, fogalmaz Oroszné Rónyai Éva, aki egy Cicerótól vett jelmondat szellemében munkálkodik: "Elkápráztatni, meghatni, tanítani". Tematikus, speciális és műhelyfoglalkozásokat is kínálnak. Minden történelmi időszakhoz és kiállításhoz készülnek órák, részvételre pályázni az óvodáskortól a szakirányú oktatásban résztvevőkig lehet, beleértve a speciális nevelési igényű diákokat is, tudjuk meg a múzeumpedagógustól, aki sikeresnek érzi az eddigi foglalkozásokat. Ezt a gyerekarcokon lehet látni, amikor a diákok elkészülnek egy-egy munkadarabbal, mondja Oroszné Rónyai Éva, miközben abból a finom mézeskalácsból kínál, mely a múzeumban készült, és a gyerekek díszítésére várt. A legkedveltebb foglalkozások között lehet említeni az ékszerkészítést, a vízközeli életmóddal való ismerkedést, vagy A történelem forrásai című előadást. Népszerűek a tapintható tárgyak, melyeket szigorúan a műtárgyvédelmi szempontokat figyelembe véve adnak a gyerekek kezébe. Szintén pozitívumnak tartják a múzeumban, hogy a ligeti épületben a közeljövőben tartandó szakköri foglalkozásaikra már betelt a létszám. A pályázaton kívüli iskolai programokban is szívesen vesznek részt Oroszné Éva és munkatársai, amikor a múzeum profiljának megfelelően színesítik a rendezvényeket. Ilyen például a Rigó Alajos iskola egészségnapja, melyre november elején települnek ki, s a tisztálkodástörténet témakörében készülnek. Mint ahogyan ide tartozik a Kiss Bálint iskolában rendezett modul hét is, melynek egyik helyszíneként négy napon át a Koszta-múzeumban vendégeskedtek az iskola 5-es és 6-os osztályai, akik testközelből ismerkedtek a régi szentesi házzal, az egykori szobaberendezéssel, az agyagozással, a gyertya-, ékszer-, és tutajkészítéssel.

Az összetett személyiségformálásban hatékonyan kiveszi a részét a múzeum, ez pedig az oktatási intézményekkel együtt éri el a leginkább fejlesztő hatást. A hagyományok tiszteletére, továbbvitelére buzdítják az iskolásokat azzal a nem titkolt céllal: felnőve belső késztetésnek érezzék majd, hogy aktív múzeumbarátokká váljanak.

D. J.