2009. október 22.

A síneken merre kattog az idő?

Egy közlekedési mesében lehetne eljátszani azzal az ötlettel, hogy Szentesen, ha a Kossuth téren találnánk a városszéli vasútállomást, akkor jóval több lenne az utas. Ez persze a képzelet szüleménye, de lehet valami kevéske igazság abban, hogy egyébiránt a kényelmes megközelítés miatt is szinte állandó a centrumban elhelyezkedő buszpályaudvar forgalma. Közvetett bizonyíték a nap minden szakában látható rengeteg kitámasztott kerékpár, melyeknek gazdái vagy elindultak már buszos útjukra vagy még ezután érkeznek valahonnan. Mindenesetre az "átnyergelés" beletartozik a fiatalok és felnőttek utazási menetébe.

Például a gyöngyösi, budapesti, szegedi, de jó néhány környékbeli járaton sem ásítoznak tömegével üresen az ülőhelyek, mint mondjuk egyes vasúti kocsikban. A két közlekedési ágazatnak jelenleg ez a nagy különbözősége. A buszállomáson most csak a Fábiánsebestyénből jött járat oldalán láttunk egy érdekes közleményt: folyamatos utasszámlálásra hívja fel az érintettek figyelmét. Ez valamiképpen összefüggésben lehet az ugyanazon délutánon szerzett vasútállomási tapasztalattal, miszerint Orosháza - Fábiánsebestyén felé induló egyetlen motorkocsira csak négy-öt utas szállt fel, pedig az ülőhelyek száma ennek a többszörösét teszi ki.

Megeshet, hogy a manapság sokat emlegetett gazdaságosság jegyében valamelyik szóban forgó vasúti-, illetve buszjáratot megszüntetik, ritkítják vagy sűrítik. Miként ennek a hírnek már "lába kelt" a médiákban. Természetesen nem a fábiánsebestyéni vasúti szárnyvonaltól függ a MÁV nyeresége, hanem - több más körülményt is beszámítva - a sok fábiánsebestyénihez hasonló helyzettől az ország más területein, ha hinni lehet a felső irányításnak. Mellesleg: a szakemberek érveit, indokait inkább érdemes elfogadni, mint egyes közéleti szereplők szándékolt véleményét, akiknek gyakran csak céljaik vannak, szemben a reálfolyamatok ismeretével.

Valami "vírus" azért bekerülhetett a vasút vérkeringésébe. A szentesi és környékbeli jelenségekből nem lehet országosan általánosítani, de mégis azt mutatják, hogy a "beton-lobbi" - utasok, áruk, nyersanyagok országutakon, sztrádákon való fuvarozása - döntő fölénybe került. Mintha maga alá gyűrte volna a kedvező tulajdonságokra és környezetvédő üzemeltetésre is képes vasúti szállítást.

Ennek apró jele - a már említett délutánon -, hogy tíznél nem sokkal több utas lép le a Szolnok irányából érkezett szerelvényről és körülbelül ugyanennyi ember kapaszkodik fel a Hódmezővásárhelyre készülődő vonatra. Bizony "egyből át lehet látni" a már mozgó vonatok ablakain, mert az utasok gyéren foglalják el az ülőhelyeket.

A szentesi vasútállomáson egyelőre úgy néz ki a dolog, hogy - képletesen szólva - a változás reményét is lezárták, mert most ebben az órában lakat csüng a várótermek bejáratain és a peron felöli oldalon is elfordították az ajtók kulcsait. Egyedüli vigasz az előcsarnokban látható, 1993-ból való emléktábla, mely azt hirdeti, hogy 1893-ra már kiépült a helyérdekű vasútvonal Szentes és Hódmezővásárhely között. Ezt összeadva a mával, már több mint száz éve, hogy ünnepelték a jeles eseményt.

Nem szabad, hogy utódaink idővel csalódjanak egy másfajta és megújított szövegű jubileumi táblában.

- bert