2009. augusztus 14.

A varázslatos Devon

Tanulmányúton ismét Angliában!

A Tempus Közalapítvány támogatásával immár harmadszor vehettem részt nyelvtanári továbbképző kurzuson, ezúttal Angliában.

Az alapítvány többek között nemzeti és nemzetközi oktatási-képzési pályázati programokat kezel. Ide tartozik az Egész életen át tartó tanulás programjának magyarországi koordinációja. A Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak alprogram célja az oktatók szakmai készségeinek fejlesztése nemzetközi környezetben.

Délnyugat-Anglia: Cornwall, Devon és Somer-set megyék. Innen származnak az emberi élet első jelei Nagy-Britanniában, és lakói büszkék kelta eredetükre. Itt találhatóak a titokzatos több ezer éves kőépítmények - Stonehenge-romjai és a gigantikus síremlékek. Legendák földje ez, ahol él még Arthúr király misztikus szelleme.

A vidékre azonban nem a történelmi városok jellemzőek, hanem a buja, vad természet. Az éghajlat enyhe és csapadékos, a szél állandóan fúj a tenger felől. Itt ostromolják az Atlanti-óceán hullámai a meredek sziklafalakat. Idejárnak még Ausztráliából is a szörfözők hódolni szenvedélyüknek. Hatalmas gyalogtúrákat tehetünk a tengerbe nyúló félszigeteken a békésen legelő bárányok és kecskék között, s közben figyelhetjük a sziklákon sütkérező, vagy a vízben előbukkanó fókákat. Festői halászfalvak hívogatnak szűk, macskaköves utcáikkal, nádfedeles - sokszor a XIV-XV. századból származó - házaikkal. Itt található a legszebbnek mondott angol tengerparti város Torquay, amit ők az Angol Riviérának neveznek. A sárga homokos tengerpart, a pálmafák és eukaliptuszok valóban Földközi-tengeri légkört teremtenek. Csak érdekességként említem, hogy ebben a városban született Agatha Christie, a híres detektívregény írónő.

Jellegzetes növény ezen a tájon a rózsaszín virágú hanga, de sokféle apró, színes virág megbúvik a sziklák között. Nagy élvezettel fényképeztem őket.

Észak-Devonban, Barn-staple városkában töltöttem két hetet. Egy angol családnál laktam, ugyanis a tanfolyam része volt, hogy bekapcsolódjunk a család életébe, megismerjük szokásaikat. Többször kaptunk olyan házi feladatot, melyet a háziasszonyommal közösen kellett megoldanunk. Érdekesség, hogy ők délben csak egy szendvicset fogyasztanak, a főétkezés a vacsora. A legérdekesebb étel, amit köretként kaptam, az a fekete tengeri hínár volt! Állítólag nagyon egészséges, a spenótra emlékeztet. Hősiesen megettem, bár szokatlan volt az íze.

Az iskolánk a városközpontban volt egy szép, nagy, ódon épületben. Közép és Kelet-Európa tíz országából jött össze nemzetközi tanárcsoportunk. Tanáraink igen lelkesek voltak, arra törekedtek, hogy minél több gyakorlatban alkalmazható tudásanyagot és eszköztárt adjanak át nekünk. Sok játékos, mozgásos tevékenységet, érdekes, divatos kifejezéseket, szólásokat tanultunk. Megismerkedtünk drámatechnikákkal. Használtunk autentikus anyagokat: helyi újságokat, hirdetéseket, figyelmeztető táblákat. Meg kellett szólítanunk az utca emberét, s információkat megtudni tőlük.

A tanfolyam megerősített abban a hitemben, hogy a tanár személyisége, példaadása, szuggesztív ereje a legfontosabb a nevelési-oktatási munkában. A kreatív tanár meglátja a hétköznapi szituációkban, a váratlan helyzetekben a pedagógiailag használható momentumokat. Fontos, hogy az idegen nyelv használatára, a kommunikációra ösztönözzük diákjainkat! Ezt szolgálják a külföldi kapcsolatok és utazások is.

Úgy érzem, számomra nagyon hasznos volt ez a tanfolyam. Remélem, a tanultakból minél többet át tudok majd adni diákjaimnak és munkatársaimnak.

Dr. Czakó Tamásné
Koszta József
Általános Iskola