2009. július 17.

Iskolapszichológusok

Erőszakban elsők vagyunk az Európában

Még a májusi önkormányzati ülésen hozta szóba Oltyán Lajos exképviselő, külsős bizottsági tag az iskolapszichológusok kérdését. Mint mondta, a fejlettebb oktatási rendszerekben a pszichológus ott ül az iskolában. Kijelentette, nálunk is fontos lenne a munkájuk. Nos, akkor úgy döntöttek a képviselők, nem vetik el az ügyet, meg kell vizsgálni az általános iskolákban 2 fő iskolapszichológusi álláshely kialakításának lehetőségét. Tehát adandó alkalommal visszatérnek a témára.

Egy hónap telt el azóta. A következő soros ülésen az előterjesztés már ott feküdt a képviselők asztalán. A javaslat pedig az, hogy a testület engedélyezi 2 fő részmunkaidős iskolapszichológus foglalkoztatását párban 2-2 oktatási intézményben, mégpedig a Koszta József - Deák Ferenc, valamint a Petőfi Sándor - Klauzál Gábor iskolákban.

A téma tárgyalásakor Hornyik László, a szociális bizottság elnöke arra volt kíváncsi, hogy konzultáltak-e az anyaggal kapcsolatban az Egységes Pedagógiai Szakszolgálattal, mivel ez az ő szakterületük. Megkérdezte: miért nem a szakszolgálatnál valósul meg a munkáltatói jog, s ha rájuk bíznák a feladatot, mennyi lenne a megtakarítás? Kozák János, a pénzügyi bizottság elnöke szintén a szakszolgálat mellett tette le vok-sát, mondván, az eset-ben az önkormányzat költségeit az iskolapszichológusi állás nem növeli, és a feladat ugyanúgy megoldható. Kijelentette: a bizottságnak is ez a javaslata.

A témafelelős Kovács Zsuzsa válaszában kitért arra, hogy az általános iskoláknak nem alapfeladatuk az iskolapszichológusi ellátás, ilyen esetben a munkajog nem ad arra lehetőséget, hogy az iskolapszichológusoknak az Egységes Pedagógiai Szakszolgálat legyen a munkáltatója. Félállásban, részmunkaidősként alkalmaznák őket, ezáltal a kötelező óraszámuk öt órával kevesebb lenne, 26 helyett csak 21. És hát törvényileg gátja van a dolognak.

Hornyik László tovább érvelt. Elmondta: munkáltatói joggal a gyógypedagógusok is a szakszolgálatnál vannak, és az iskolákban végzik tevékenységüket, az ő esetükben ez nem kizáró ok? Ott a törvény ezt engedélyezi? - kérdezte a képviselő.

Szűcs Lajos alpolgármester válaszában kifejtette: ott alapfeladatot látnak el. Válaszában kitért arra, hogy a pszichológus azért kell az iskolákban, hogy az ottani problémák azonnali megoldásában segítsen. Akkor, amikor arra szükség van. Az Egységes Pedagógiai Szakszolgálatnál ez nem biztos, hogy mindig bejön.

Dongó László elmondta: a Koszta József Általános Iskolában másfél éve dolgozik iskolapszichológus. A gyerekek mellett a szülők is nagy számban keresik fel, mivel sokszor a szülőknek is problémájuk van a deviáns viselkedésű gyerekeikkel. Hallhattuk a médiában, hogy az iskolai erőszak tekintetében Magyarország az első helyen áll Európában. Itt nagyon fontos a megelőzés, és ebben kiemelt szerepet játszatnak az iskolapszichológusok - jelentette ki a képviselő.

- Kolléganőnk, aki matematika-fizika szakos tanárként szerzett iskolapszichológusi egyetemi végzettséget, elmondhatom, ma már, az életét tenné föl erre. Sok gyereket megnyert, és itt nemcsak az egyéni terápiák fontosságáról beszélnék elsősorban, hanem azokról a csoportos foglalkozásokról, melyek a kamaszgyerekek problémáit is földolgozzák. Az önismereti tréningeket szeretik a gyerekek - számolt be tapasztalatairól Almási Jánosné, a Koszta iskola leköszönő igazgatónője.

A testületnek két választása van. Az egyik a konzekvencia, a másik, hogy szabadjára enged mindent, fogalmazott Kozák János. Mint mondta, egy pénzügyi gazdasági év közepén járnak, az iskolapszichológus az idei tervben nem szerepel. A képviselő két javaslattal állt elő: az előterjesztés kerüljön be a 2010-es koncepcióba, és amennyiben arra pénz lesz, akkor a képviselő-testület azt megszavazza, és az iskolapszichológusok 2010. január 1-től hivatalosan alkalmazhatóak lesznek. A másik: dolgozzon ki az előterjesztő költségszerkezet-átalakítást, vizsgálja meg, honnan csoportosítható át pénz, és akkor még az idén megoldható a kérdés.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta, a művelődési és oktatási bizottság elnöke hozzátette: - A pszichológusnak prevenciós feladata is lenne. Ketten dolgoznának négy iskolában, állandó jelenléttel. Az a megoldás, ami talán egy kicsit kedvezőbb lenne az önkor-mányzat számára, hogy kirendeléssel kerülnének az iskolába, mint hallhattuk, egyrészt törvénytelen, másrészt az iskolák számára korlátozott lehetőséget biztosítana. Meghallgatva az intézményvezetőket a bizottság úgy döntött, hogy az előterjesztést elfogadásra javasolja.

Hornyik László nem értett azzal egyet, hogy az általa felvetett javaslat munkajogilag nem megfelelő. Mint mondta, sem a logopédia, sem a fejlesztés nem alapfeladat az iskolákban, ott is utazótanárok biztosítják a feladatellátást. Ebben az estben ugyan ez lenne az iskolapszichológusokkal is. Kiszámolta, gazdaságilag mindenképpen olcsóbb lenne a szakszolgálatnál történő elhelyezés, mivel szerinte a bérköltség fele megtakarítható.

- Függetlenül attól, jogilag hol helyezik el a két pszichológust, az egy iskola egy személy kapcsolatának meg kell lennie - érvelt Szirbik Imre polgár-mester. - Ez az intézmények között korrektül rendezhető. Közel 2 millió forintról van szó egy teljes költségvetési évben, úgy gondolom, az ügy érdekében ez nem kardinális kérdés. Fontos az, hogy a pszichológus ott legyen az iskolában, a gyerekek ismerjék, vele szemben legyen meg a bizalom. Javaslatom: fogadja el úgy a testület, hogy a költségvetési hiányt nem növelve oldjuk meg a kérdést.

Tehát szeptemberben-októberben visszatérnek a témára.