2009. július 10.

Tehetséggondozás

A tehetséggondozás helyi stratégiáját tárgyalta a város képviselő-testülete. A június végi ülésen dr. Bácskainé Fazekas Márta, a művelődési és oktatási bizottság elnöke több dologban is érintette a témakört. A képviselőasszony hozzászólásában kitért arra, hogy a város nemrégen köszöntötte a különböző országos és megyei tanulmányi, sport, valamint művészeti versenyeken sikeresen szereplő tanulókat és felkészítő tanáraikat. Az önkormányzati iskolákból 30 pedagógus tanítványa sorakozott fel az ünnepségen, a nem önkormányzati, egyházi iskolákból 29 pedagógus tanítványa lett jutalmazott. Az önkormányzati iskolákból 77-en, míg az egyházi iskolákból 57-en kaptak városi elismerést kiváló munkájukért.

Számtalan pedagógus nem egy gyermeket készített föl eredményesen, hanem több tanítványuk is elismerésben részesült. Sok tanuló több alkalommal is fordult, hiszen különböző tudományágakban bizonyították kiváló ismereteiket, jártasságukat, mind a humán területen, mind a reál tantárgyakban jeleskedtek. Elhangzott, nem-csak intézményeik büszkék rájuk, hanem a város is, és bíznak abban, hogy a tehetségek nem kallódnak el idővel, ellenkezőleg, eredményesek lesznek a továbbiakban is.

- Az előterjesztésben szó van a pedagógusok munkájáról. Meggyőződésem, rendkívüli feladatot ró rájuk a tehetséges gyerekekkel való foglalkozás, különböző versenyekre való felkészítés, de hasonlóan megnehezíti a dolgukat a hátrányos helyzetű gyerekek megsegítése. Óraszámokra van szükség ahhoz, hogy külön tudjanak a foglakozni a gyerekekkel. A gond az, hogy ebből az óraszámból az önkormányzat tavaly visszavett. Na már most, fontos a minőség, a felzárkózás és nagyon fontos a gyerekekkel való foglalkozás is, ezért a művelődési és oktatási bizottság támogatja azt, hogy próbáljuk meg esetleg a következő költségvetési évtől bizonyos óraszám visszaadását a számukra. Mert az eredményes munkához ezzel is kell támogatni a pedagógusokat. Nem lehet mindig arra hivatkozni, hogy az elkötelezett pedagógusok megtesznek mindent - érvelt az elnökasszony, majd így folytatta:

- Az iskola sikere, hírneve a pedagógusokon múlik. Azt kérem, kerüljön felülvizsgálatra a kiemelkedő eredményeket elért tanulókat felkészítő pedagógusok elismerésének rendszere. Gondoljuk át, hogy az a jutalom, amit a város jelen pillanatban ad a kiváló eredményt elért pedagógusoknak, méltó-e hozzájuk? Attól függetlenül, hogy egy, vagy négy tehetséges tanulót készít fel, a jutalma bruttó 10 ezer forint. Bár az is szép dolog, hogy ezt kapják, mégis arra kérem az önkormányzatot, ha lehet, módosítsunk a rendszeren.

Kozák János, a pénzügyi bizottság elnöke, nem először a nap folyamán, annak a véleményének adott hangot, hogy a forráshiány terhére további költségeket megszavazni nem ajánlatos a testületnek.

Az előterjesztésből kitűnt, hogy a város önkormányzata a tanulói és sport versenyeken kiemelkedő eredményeket elérő tehetséges tanulók és felkészítő nevelők elismerése mellett évről-évre jelentős forrásokkal támogatja a tanulmányi versenyek szervezését, illetve a tanulmányi versenyekre való utazást. A tehetséggondozáshoz járult hozzá a képviselő-testület az elmúlt esztendőkben több szentesi tanuló ösztöndíjjal való támogatásához az Arany János Tehetséggondozó Programban való részvétel biztosításával. Emellett fontos megemlíteni a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók támogatását célzó Útravaló ösztöndíj programban egyre több 7. osztályos tehetséges tanuló vesz részt, melynek keretén belül mentor tanári segítséget és ösztöndíjat kapnak. A város művészeti életében és a tehetséggondozás feladatainak ellátásában jelentős szerepet töltenek be a művészeti iskolák.

Hazánkban egyre inkább elterjedtek azon törekvések, melyek a tehetségek támogatására jönnek létre. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács mind Magyarországon, mind a határon túli magyarlakta részeken kezdeményezi és támogatja úgynevezett tehetségpontok megalapítását. A Tehetségpontok a helyi kezdeményezésekre épülve, azok bátorításával, segítésével jönnek létre többek között a szellemi vonzáskörzettel rendelkező városokban, a térségekben, az oktatási intézményekben és minden olyan helyi közösségben, amely erre fogékony és nyitott. A Tehetségpontok megalapítása alapvetően egy vagy néhány, a tehetségsegítés ügye iránt elkötelezett helyi ember meglétén múlik. A Tehetségpontokat bármilyen helyi szerveződéshez (helyi civil szervezet, önkormányzat, iskola, egyházi intézmény, stb.) kötni lehet.

L. J.