2009. május 15.

Segíthetünk magunkon

Az agykontroll a gyerekeket is sikerélményhez juttatja

Csodamódszernek tűnik a mind népszerűbb agykontroll, ellenben tudományos alapokon nyugszik. A legifjabbak is haszonnal gyakorolhatják a technikákat, hiszen már a gyerekeknek is számtalan nehézséggel, problémával kell szembenézniük. Az agykontrollt Szentesen a diákok számára Molnár Henriett teszi hozzáférhetővé.

- A Koszta iskolában tanítok, s amikor láttam a gyerekeken, hogy szoronganak, izgulnak, félnek, olyankor sokszor elképzeltem, Istenem, csak segíthetnék rajtuk, meséli Molnár Henriett. Tavaly nyáron, amikor agykontrollt végzett pedagógusok számára meghirdették a gyermekoktatói képzést, rögtön élt is a lehetőséggel. Szeptember óta tart foglalkozásokat, melyekre nem csak a városból vannak érdeklődők, hanem a környező településekről is. Az eddigi négy tanfolyamon mintegy 40 gyerek vett részt. A szakoktató tapasztalata szerint nagyon jól viselik a kisdiákok az agykontroll módszereit, mert lételemük az ilyen típusú gondolkodás. Nincsenek meg bennük azok a tévhitek, berögzült szokások, amelyek a felnőttekben megvannak, s melyeket éppen a szülők ültetnek el bennük, magyarázza. Minél kisebb egy gyermek, annál könynyebb alkalmazni nála az agykontrollt, óvodásokat is hoznak szüleik. S az is egyértelmű, hogyha valamilyen formában ártalmas lenne a gyerekek számára, nem csinálná, jelenti ki a pedagógus. Szombat-vasárnap kerül sor a tanfolyamra az iskolában, 9-től délután 5-ig, egyórás ebédszünettel. Nem padokban ülve zajlanak a foglalkozások, hanem játékos formában, mozgásos, énekes feladatokkal, rengeteg beszélgetéssel kiegészítve. Amikor a gyerekek a második nap végén nem akarnak hazamenni, annyira jól érzik magukat, az pozitív visszajelzés Henriettnek. Szeretik a relaxálást is, pedig azt gondolná az ember, hogy esetleg unják. A tanárnő szavaiból azonban kiderül: többnyire 7 éves korunkig termeljük az alfa-agyhullámokat, amelyekre az agykontroll épül. A relaxálással elért ébrenlét és elalvás határán lévő állapot a fiatal korosztály számára természetes, tehát őket nem is relaxálni kell megtanítani, inkább arra, hogyan lehet tudatosan kihasználni az ellazult állapotot. Ilyenkor fogékony az agy, s ha pozitív képeket sugárzunk felé, azt parancsnak veszi, és teljesíti. Kiegyensúlyozottabbak, vidámabbak lesznek az agykontrollt végzett gyerekek, tanulásban, sportban is hasznukra lehet, jelenti ki a pedagógus. Évente egyszer érdemes átismételni ezeket az ismereteket, havonta agykontroll-klubot is tartanak. Ezeken az alkalmakon a gyerekek elmesélik élményeiket. A legutóbbin is sikereket hallhattuk a körben székekre ülő iskolásoktól. A 4. osztályos Virág azt osztotta meg a többiekkel, hogy a növendékhangversenyen első számként kellett fellépnie, s a 3 ujj technikát alkalmazva (kezünk 3 ujját pár másodpercre összeérintve) ellazult, megnyugodott. Tanárnője hozzáteszi, érdemes elképzelni: sikeres vagyok, bátor vagyok. Az 5-es Bencének elalvásnál segít, ha a tanfolyamon tanultak szerint képzeletben egy kör közepén lévő számot kitöröl, s így számol visszafelé, míg az agy elunja, s elalszik. Tankönyvükben megtalálni a "gondolat-nagytakarítást", azaz kerülendő kifejezéseket, például a nem emlékszem, helyette: kiment a fejemből, de mindjárt eszembe jut. Az agykontroll többüknél bevált fejfájás, fogfájás esetén, s azt hangsúlyozzák, hogy az orvost nem helyettesíti, de általa tudunk magunkon segíteni.

A tanárnő bevallja, bár nevetségesnek tűnik az Eszem éles, eszem vág.kezdetű mondóka, mégis gyakran azon kapja magát, hogy ő is mondogatja, s be is válik.

Darók József