2009. január 30.

Makra Zoltán

Hogy van kedves.?

Régi szentesiként sok mindenben kötődöm a városhoz. Amikor bekerül az ember egy kollektívába, a jó hangulatban eltöltött együttléteket követően barátságok köttetnek, melyek éltetik az embert, s azáltal magát a települést is más szemmel kezdi nézni. Szeretettel. Annakidején, amikor édesapám nyomdokán haladva a vasúthoz kerültem, nagyon jó érzés volt, hogy annyi vasutas kollégával találkozhattam. Azóta eltelt sok esztendő, és lám, nyolcvan éves lett az a motorgarázs, ahonnan nem oly régen mentem nyugdíjba.

Makra Zoltánt hallgatom. Büszkén, ragyogó arccal emlékezik a múltra. A nyolcvan éves motorgarázsra, amelynek pár éve még az irányító főnöke volt. Mesél.

- Az ottani kollektíva, műhelyesek, Pethő József művezető irányításával úgy gondolták, hogy ezt a szép évfordulót érdemes megünnepelni. Már csak azért is, mivel a szentesi motorgarázs a helyi ipartörténeti kultúra szerves része, egyidős a magyar vasúti motorkocsi-üzemmel, Közép-Európa első motorgarázsaként épült meg. Az ott dolgozók 80 éve javítják a rájuk bízott vasúti technikai felszereléseket, a motorkocsikat, mozdonyokat. Feladatukat magas szinten látják el, a kiváló munkáért számos elismerést kapott a szakmai kollektíva. Sok motorszerelő, mérnök, technikus nevelkedett a cégnél, és Szentes büszke lehet ezekre az emberekre, mint ahogyan ők is büszkék arra, hogy Szentesen ipartörténeti kultúrát, a motorjavítást egyáltalán folytathatják.

- A megemlékezést a 80. éves évfordulón, szeptemberben tartottuk. A rendezvény egyik inspirátora Szabó Gyula nyugalmazott vasútigazgató, a Vasúttörténeti Alapítvány kuratóriumi elnöke, és Valkai Csaba kuratóriumi tag, a vasúti helytörténet példás építője, gyarapítója, mindenese volt. Valamennyi vezető, szerelő csatlakozott az ünnepséghez. Egy nívós, a nyolcvan évet áttekintő kis műszaki értekezlettel emlékeztünk meg az elmúlt 80 év történéseiről. A szép emlékek felelevenítése közepette mindenki jól érezte magát, nosztalgiáztunk, régi vonatokról, mozdonyokról beszélgettünk.

Az alkalomból egy vasútbaráttól kapott levelet. Panyik-Tóth János - gondolva lapunkra is - néhány adattal szolgált Makra Zoltánnak. A leveléből idézünk: "Magyarország Európai Uniós csatlakozása után hazánk vasútvonalain már nem csak a MÁV Cargo szállíthat árut: a vasúti teherszállítási piac liberalizálásával megnyílt az út a magánvasút-társaságok előtt. A hálózatuk egyre inkább terjedt, az ország egyre több pontján bukkantak fel a különböző magánvasúti fuvarozó cégek mozdonyai, amelyek legtöbbje 2004. előtt igazi kuriózumnak számítottak. Szentest eddig elkerülték a magánvasutak, de karácsony előtt megtört a jég: a város vasútállomására egy román származású lokomotív érkezett 24 Uagps sorozatjelű, gabona szállítására alkalmas kocsival. A mozdony svájci licensz alapján Romániában gyártott 060-DA1 sorozatú jármű, amit a románok csak Sulzernek neveznek. Román vasutak egyik legmeghatározóbb darabja ez a Craiovai Elektroputérében gyártott erőgép. A Szentesen járt mozdony a Rolling Stock nevű vasúttársaság tulajdona, de jelenleg a magyarországi Train Hungary Kft. bérli. A cég Hegyeshalomból hozott szóját a megrendelőnek. A közeljövőben többször is előfordulhat a mozdony a tehervonatával az állomáson." Aztán elérkezett december 18-a. Amikor is Magyar Anna, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke "Csongrád Megye Sportjáért" Emlékérmet adományozott Makra Zoltánnak. A kitüntetést, mint a Szentesi Vasutas Sport Club elnöke vehette át az ünnepi ülésen - Szegeden.

- A klub egy évvel fiatalabb a motorgarázsnál - meséli. - Nádai Géza állomásfőnök, Gerecz Elemér MÁV tisztviselő és Kopasz Károly fűtőházfőnök alapította annakidején. Eleinte játékosként, majd vezetőként vettem részt a munkában. Számos tehetséges fiatal bontakoztatta itt nálunk a szárnyait. Ma van egy NB I-es futsal teremfocicsapatunk, a nemzeti bajnokság második vonalában játszó rögbicsapatunk, azon felül van egy vívó-, egy természetjáró- és szabadidős szakosztályunk.

Makra Zoltán a munkában, a sportban is nagy elhivatottsággal tevékenykedett, s dolgozik ma is. Nagy része volt abban, hogy a Nagy szentesi sportkönyv létrejöhetett.

(lovas)