2009. január 16.

Szót váltani egymással

A művelődési és oktatási bizottságot négy önkormányzati képviselő és három külsős tag alkotja. Így ők heten segítik a képviselő-testület munkáját. Feladatuk a bizottság hatáskörébe tartozó anyagok, előterjesztések véleményezése még mielőtt azok a testület elé kerülnének.

- Az ülésen külön megtárgyalásra kerülnek olyan témák a közművelődés és az oktatás területéről, amelyek fontosak, amelyekről beszélni kell. Segíteni szeretnénk a munkát a különböző oktatási, nevelési és közművelődési intézményekben - jegyzi meg a bizottság elnöke, dr. Bácskainé Fazekas Márta, aki maga is pedagógus, több évtizede az oktatásban dolgozik.

- Hogyan látja a város közművelődését, oktatását belülről?

- Bizottsági elnökként, szentesi polgárként azt látom, hogy a város dinamikusan fejlődik. Ami a művelődési területet illeti, nemcsak hivatalból szerveződnek különböző rendezvények, színházi előadások, kiállítások, egyéb más rendezvények, hanem közös összefogással, civilek közreműködésével is. Rendkívül színes a paletta, olykor nem is tudunk eljutni minden rendezvényre, olyan sokféle a kínálat. Azt gondolom, hogy mindenki megtalálja a saját érdeklődési körének, ízlésének való programot. A napokban hallottam a televízióban, hogy Kaposvár nyerte meg az Év települése címet, a polgármester büszkén mesélt arról, hogy rendkívül gazdag a kulturális kínálatuk, s hogy az kiemelt helyet kap a városban. Mi is törekszünk arra, hogy támogassuk a különböző szerveződéseket, rendezvényeket. Ha a testületben kultúráról, oktatásról beszélünk, olykor más vélemények is megfogalmazódnak, hiszen ez nem az a terület, amely pénzt hozna a városnak. Tudom, hogy az oktatás és a kultúra pénzbe kerül, de nem lehet ilyen szemmel tekinteni rájuk, mert minden befektetés, még ezen a területen is, ha nem is rövid távon, de megtérül.

- Beszéljünk külön az oktatásról.

- Az önkormányzat hatáskörébe óvodák és általános iskolák tartoznak. Sajnos, miként az egész országban, nálunk is csökken a születések száma, kevesebb gyerek kerül óvodába, iskolába, s ezért kevesebb pénz jut finanszírozásra. Az a tény, hogy óvodát kell megszüntetni, osztályokat kell összevonni, fájó pont mindazoknak, akiket érint. Nem volt kellemes lépés például a berekháti iskola megszüntetése, de jelentős gyermeklétszám-csökkenés miatt sajnos meg kellett tennünk. Emiatt utcára nem került senki. A létszámleépítést a város a lehető leghumánusabban igyekezett megoldani.

- Mi a véleménye az oktatás minőségéről?

- Az iskolai munka minősége sokféleképpen mérhető. Méri a szülő, a gyerek, és méri a fenntartó, mert neki is elvárásai vannak. Sajnos az iskolákban egyre több a hátrányos és a halmozottan hátrányos hely-zetű tanuló. Ez a statisztika szerint nem arányosan oszlik el a városban. Vannak iskolák, ahol magas a létszám, és ezekben az iskolákban nagyon nehéz a pedagógus feladata.

Szakemberek mondják, hogy a szociális hátrányokat az iskolákban nem igen lehet leküzdeni. Az iskola kell, hogy segítsen, felzárkóztató programokba vonja be az erre rászoruló tanulókat, de olyan eszköze nincs, amellyel a szociális különbségeket így megszüntetné. Nagy a felelőssége a pedagógusnak, viszont nagyobb sikereket akkor érhetünk el, ha a szülő és az iskola harmonikus kapcsolatban áll egymással. Ha a szülő bemegy az iskolába, bízik a pedagógusban, és egyetértenek a nevelési kérdésekben is. Sok esetben az a probléma, hogy a szülők nagyon leterheltek. A kérésünk az lenne: próbáljanak a családban egymással gyakrabban szót váltani, egymást meghallgatni, egy kicsit elszakadni a televíziótól, a számítógéptől. A szülők próbáljanak okosan közeledni gyermekeikhez.

- Szeptember 1-jétől várhatóan újból középiskolája lesz a városnak, már ami a fenntartást illeti.

- A megyei önkormányzat novemberi közgyűlése arról hozott határozatot, hogy kezdődjenek meg a tárgyalások Szentes önkormányzatával a Horváth Mihály Gimnázium és Szakképző Iskola, valamint tagintézménye fenntartói jogának átadásáról. A polgármester úr, a szentesi képviselő-testület májusi határozata értelmében, mind a négy jelenleg megyei fenntartásban működő középiskola átvételéről tárgyal. Nem sok idő áll rendelkezésre, hisz a módosult Közoktatási törvény értelmében minden, a nevelési-oktatási intézmény átszervezésével, fenntartói jogának átadásával összefüggő döntést március 31-ig le kell zárni. Arról se feledkezzünk meg, hogy a nagy múltú Horváth Mihály Gimnázium tisztelői közül több ezren megmozdultak, aláírásokat gyűjtöttek annak érdekében, hogy az iskola 2009 szeptemberére, vagyis a 150 éves jubileumi eseményekre, ünnepségre ismét önálló intézményként működhessen.

Lovas József