2008. december 5.

Így autózzunk télen

Az előrelátó gépjárművezetők bizonyára már jó előre felkészítették autójukat a téli út- és időjárási viszonyokra, ám akik még nem tették meg mindezt, azoknak a figyelmét szeretnénk felhívni néhány hasznos dologra. Elengedhetetlen ezekben a hetekben az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése, és az sem hátrány, ha jégkaparó, jégoldó vagy páramentesítő is van kéznél az autóban. És akkor még nem is beszéltünk a jól működő ablaktörlők fontosságáról. A síkos utakon való fékezés nagyobb összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen hosszabb, mint az optimális fékezésnél. A megváltozott útviszonyok miatt ajánlatos nagyobb követési távolságot tartva, lassabban vezetni. A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körül megmerevedik, és nagyon kis tapadással rendelkezik. A téli guminak ugyanakkor alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke, és rövidebb vele a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.

Fontos, hogy mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessük járműveinket. Lassabb, előrelátóbb vezetéssel meg kell előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége váltaná is ki. Vigyázni kell az úttest mellett haladó gyermekekre, illetve fokozott figyelemmel kell lenni az iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyerekekre is.

H.V.