2008. október 31.

A vasútnak van jövője

Dr. Fónagy János az aktualitásokról

Dr. Fónagy János, a FIDESZ Magyar Polgári Szövetség Országgyűlési képviselője, volt közlekedési és vízügyi miniszter a meghívott díszvendége volt a Református Nagytemplom melletti kopjafánál október 22-én este megtartott ünnepségnek, melyen a jelenlévők megemlékeztek az 1956-os Forradalom és Szabadságharcról. A parlamenti képviselő az ünnepség előtt sajtótájékoztatót tartott, melynek keretében a Magyarországot érintő aktualitásokról beszélt.

Elmondta, miniszterként járt már Szentesen, s kellemes emlékek kötik a megyéhez is, hiszen gyerekkorában Szegeden élt családja, egyik unokája már 10 éve Csongrádra jár nyaranta lovagolni, ő pedig kenusként evezett a Tiszán. Emlékszik a vasútállomásra is - miniszterként ennek kapcsán látogatott el a városba -, s most is érdeklődött azokról a szép, a salgótarjáni vasmű által gyártott vasoszlopokról, amelyek a vasútállomás esőfedelét tartják. Mint kifejtette, nemcsak egy idősödő ember nosztalgiázása miatt volt kíváncsi, hanem azért is, mert véleménye szerint rendkívül fontos a tradicionális emlékek megőrzése különösen akkor, mikor az országot belülről és kívülről bizalmi válság emészti. Akkor amikor az elmúlt évtizedek legnehezebb napjait éli meg a magyar gazdaság, mikor a magyar emberek nem tudják, hogy a bankokból kivegyék-e vagy benntartsák pénzüket és amikor a kis-, és középvállalkozók nem tudják, hogy a működésük alapvető fenntartásához felvett hiteleket hogyan tudják majd visszafizetni. - A Fidesz álláspontja az, hogy Magyarország gazdasági helyzete messze nem rózsás, de közel sem indokolja azt a jelenlegi megítélést, melyben mind a belföldi, mind a nemzetközi gazdasági közvélemény részesíti. Fenntartjuk véleményünket, hogy ez egy bizalmi válság, melynek elsődleges kiváltója és okozója a miniszterelnök és az általa vezetett kormány. Következésképpen minden kibontakozásnak a kiindulópontja, hogy legyenek előrehozott választások, vagy tekintettel a kialakult helyzetre legalább a személyi változások szükségességét lássák be. A miniszterelnök adja át helyét egy olyan személynek, akit ugyan a többségi kormánypárt jelöl, de a magyar társadalom és a nemzetközi közvélemény el tud morálisan fogadni - mondta dr. Fónagy János, aki szerint a kibontakozás útja továbbra is a gazdaságfejlesztésben és nem a megszorításokban rejlik.

A volt közlekedési- és vízügyi miniszter kitért a vasút aktuális helyzetére is. Véleménye szerint: van a vasútnak jövője. A személyszállító vasút nem vállalati ügy, hanem közszolgáltatás. Jól, színvonalasan kell működtetni, de nem profitábilis intézmény.

- A francia, a német és a svéd költségvetés például a személyszállítást mintegy 70 százalékig finanszírozza közszolgáltatási szerződések keretében, míg Magyarországon a vasúttörvény meg sem határozza a közszolgáltatás fogalmát és kiszámításának módját. Ma hazánkban az minősül közszolgáltatásnak, amin a Pénzügyminisztériumnak marad pénze, a vasút pedig maradványelven működik, ellentétben a Nyugat-európai szolgáltatás-centrikus vasutakkal - hangsúlyozta, majd megemlítette, hogy bár mindig előkerül a regionális vasutak kérdése, de ennek megvalósítása csak abban az esetben jó megoldás, ha például Németországhoz hasonlóan több adó marad helyben, az önkormányzatoknál.

Cseh-Lakos