2008. június 20.

Megszerettetni a művészetet

Nehéz, de eredményes évet zárt a Jövőnkért Alapfokú Művészeti Iskola. Az oktatási intézmény nemcsak hatóságilag, de szakmailag is kiválóan teljesített a minősítések során. Tizenkét tanár és maga a program is kiváló minősítést kapott. Szinte a legmagasabb pontszámot kaptuk - újságolja Keller Jánosné igazgató, aki ebben az időszakban szakértőként is járta az országot. Mint mondja, a munkát több okból vállalta, egyrészt, hogy segítsen a hasonló működésű iskolákon, azon túl pedig, hogy tapasztalatokat szerezzen.

Példákat is említ. Így: megnézze azt, hogy más városokban, más intézményekben hogyan végzik a feladatukat. Hogy viszonyíthasson, miben vannak lemaradva. Mivel lehetne bővíteni az egészet? Azt mondja, sok olyan értéket látott az országban, amit itt, Szentesen is hasznosíthatnak.

- Jól kell gazdálkodni, ez olyan mozgatórúgó, amivel élhetünk - mondja. - A támogatásokat pályázatok útján érjük el. Két évvel ezelőtt kötöttünk egy közoktatási megállapodást az oktatási miniszterrel, ez az összeg, ami bennünket havonta kisegít, és 2011-ig jelentős támogatást ad. Ennek köszönhetően minden tervünket, programunkat meg tudtuk valósítani. A folyamatos oktatás mellett sok helyi, országos és nemzetközi versenyen, pályázatokon vettünk részt, rengeteg fellépésünk volt. Összességében a néptánc- és a moderntánccsoport, Vass Sanyi modern táncosai és a balett-gimnasztikások, nagyrészt szentesi gyerekek, 58 alkalommal léptek föl. Ez a nagyon szép szám egyaránt dicséri a felkészítő tanárokat, a gyerekeket, valamint a szülőket is, akik segítőkészségükről tettek tanúbizonyságot. Külön feladatot képez nálunk, hogy minél szorosabb kapcsolatot alakítsunk ki a szülőkkel.

Az igazgatónő tanszakokat is említ, melyek eredményesen és jól működtek a tanévben. Ilyen a képzőművészet-, a festészettel együtt munkálkodó kerámia tanszék, a táncművészeten belül a néptánc és a moderntánc tanszak és a balett-előkészítő gimnasztika, ami a legkisebbeket érinti. Ezek jövőre is folyamatosan működnek majd a színjáték tanszakkal együtt. Ez utóbbira a következő tanévben is a Koszta József Általános Iskolába várják a gyerekeket.

Kiemelkedő esemény volt az intézményben a tiroliak látogatása. A vendégek - 26 gyerek és 4 tanár - a Koszta testvériskolai kapcsolatának köszönhetően egy egész délelőttöt töltöttek a művészeti iskolában. Hallhattuk, csodálattal nézték mindazt, ami az épületben történik. Azt mondták, irigylik, mert náluk ilyen nincs, és csak álmodoznak róla.

- Ezek az értékek fontosak, sokkal fontosabbak, mint a percnyi siker, az egynapos sztárság akárhol - jegyzi meg az igazgatónő. - Igaz, ehhez tartás kell, ez az, ami neveli a személyiséget. Amikor tudattűrésről beszélünk, pontosan ez az a képesség, amit kicsi korban ki kell fejleszteni, mert később nem lehet. Ha a gyerek még időben megtanulja azt, hogy milyen valamit türelmesen végigcsinálni, megpróbálni, és ha nem sikerül, újrakezdeni, akkor ezek a tanulók minden bizonnyal megállják majd a helyüket az életben, és nem fognak az első kudarctól elmenekülni. Nagyon fontos, hogy a gyerekeket helyes útra tereljük. A művészeti iskolák ebben nagyon sokat segítenek.

- Legutóbbi beszélgetésünk során elhangzott: ezek az intézmények nehéz helyzetben vannak. Mennyiben változott a helyzetük az idők folyamán?

Az évzáró kiállításra nagyon szép anyag jött össze

- Tervezőtípusú ember vagyok. Elmondhatom, nagyon nehéz most előre tervezni. De nem szabad egyhelyben topogni, mi magunkra számíthatunk, és a szülők támogatására. Ezt az erőt összekovácsolva tervezünk, fejlesztünk, bővítést ötlünk ki. Minden pályázati lehetőséget megragadunk. Ezt az évet talán még látjuk, hogy jövőre mi történik, azt sajnos mi sem. Töretlenül azon vagyunk, hogy iskolánkat összetartsuk és fejlesszük, mert egyre többen mondják, hogy szükség van erre az iskolatípusra.

- Megfogalmazná, hogy miért?

- Azért, mert itt többet kell nyújtani, mint például egy iskolai rajzórán vagy énekórán. Sokkal többet kell a művészetek oldalán adni. Ehhez pedig olyan szakembereket kell biztosítani, akik tisztában vannak a művészeti ág sajátos követelményeivel, és azt jól tudják közvetíteni.

- Hogy művészeket neveljenek?...

- A művészeti oktatásnak elsősorban nem az a lényege, hogy művészeket neveljen, hanem az, hogy személyiséget formáljon. Az ilyen ember azután megszereti a művészeteket. De pont a művészet eszközeivel fogja a személyiségét úgy erősíteni, hogy bármilyen szakmában jobb biztonsággal megállja a helyét. És az nemcsak a művészeti szakma lehet. A sokoldalú személyiség csak művészetoktatással oldható meg, mert biológiailag kimutatott tény, hogy a bal félteke a reál ismeretekre, a jobb pedig a művészetekre van beállítva. És ha csak az egyik oldalt fejlesztem, akkor nem egy kiegyensúlyozott személyiséget kapok, viszont a művészetek hozzájuttatásával megtámaszkodik a reáloldal és hihetetlen képességeket fejleszt. Kimutatott tény, hogy például a matematika tudásához a képzőművészet mennyi mindennel járul hozzá. Mind a térlátásban, mind az egyensúlyérzetben, mind a számok közötti eligazodásban ad egyfajta képességet. Azt, hogy fest, hogy egyre több színárnyalatot tud megkülönböztetni, ezek hihetetlen fontos dolgok. Csak most ebben a társadalomban ez nem divat. Az a divat, ami nagyon látványos, ami sajnos elviszi a fiatalokat.

- Mindehhez adottak a lehetőségek az iskolában?

- Nálunk teljesen felszerelt műhelyek várják a gyerekeket. Megvan a lehetőség a kellemes időtöltéshez. Az alkotólégkör. Huszonkettő pedagógus foglalkozik közel 980 diákkal. Ebben vannak részmunkaidősek, nyolc pedagógus teljes munkakörben dolgozik.

- A nyári programok.

- Vége lett a tanévnek, máris kezdődnek a különböző táborok. Amelyik gyerek a táborokban belekóstol, az kedvet is kap hozzá és beleszeret. Június 21-én, szombaton este 8 órától tizedik alkalommal rendezzük meg a már hagyományos moderntánc estünket a Dr. Papp László Városi Sportcsarnokban. Az eseményen az összes tánccsoportunk fellép, és láthatják-hallhatják a nézők a szegvári Fecsegő Lányokat is.

Lovas József