2008. február 29.

Együttnevelés a kompetencia alapú program alapján

2006. december 1-je óta hallhatják a csoportunkba járó gyerekek szülei, hogy a kompetencia alapú program alapján dolgozunk. Ennek feltételei úgy teljesültek, hogy egy olyan nyertes pályázat részesei vagyunk, amely a sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelését célozza. Egyre több azoknak a gyerekeknek a száma, akik valamely képességben elmaradnak az életkoruktól, vagy valamilyen viselkedésbeli gonddal küzdenek.

A kompetencia alapú program célja az, hogy ezeket az elmaradásokat minél hamarabb behozzák, illetve képessé váljanak az iskolai tanulásra képességeik változatos, sokoldalú fejlesztésével, különböző szakemberek segítségével. Nálunk például hetente egy alkalommal a délelőtt folyamán gyógypedagógus segíti a gyerekeket.

A távlati cél pedig az, hogy képessé tegyük őket az egész életen át történő tanulásra, a munkaerőpiacon való érvényesülésre, a változó körülményekhez való alkalmazkodásra.

"A másság megértése, a gyengébbek segítése azért fontos, mert megelőzhetjük az előítéletek kialakulását." (Montessori)

Úgy hiszem, ez a gondolat az egyik legfontosabb alapelve a programnak. Kicsit máshogy közelítve: azt vallom, hogy minden gyerekben, a gyengébb képességűekben is fontos a jót, az értékeset meglátni, kiemelni, azt folyamatosan szóban is megerősíteni, elismerni. Sokféle színes tevékenységet, játékot kínál a program, így minden gyermek megtalálhatja azt, amiben jó, amit szeret.

Vegyünk egy példát: mindig akad olyan gyerek a csoportban, aki nem igazán szeret rajzolni, festeni, ragasztani, ám még ők is teljes erőbedobással próbálták ki a vattapamaccsal való festést, a színes festékcseppek szívószállal való szétfújását (paca élőlények), golyó gurítását, homokozást a csoportszobában, víz lecsurgatását a homok-hegyről.

Mi, az óvó nénik is alaposan megújultunk, hisz a program a megszokott négy évszak helyett az élet négy alapeleme, a TŰZ, VÍZ, FÖLD, LEVEGŐ köré csoportosul, de egyáltalán nem mond ellent az eddigieknek. Rengeteg új módszert, technikát tanultunk, bővültek a szabály és egyéb csoportos fejlesztő játékok. A január például úgy kezdődött eddig, hogy új évet köszöntöttünk, később magvakat ültettünk, csíráztattunk, ágakat hajtattunk, szőttünk, fontunk. A program szerint pedig már az első alkalommal a Kurca partra kirándultunk, megfigyeltük a vízpart, a víz élővilágát, hoztunk üvegbe vízmintát és így a víz tisztaságával kapcsolatosan elő-térbe került a környezetszennyezés, és környezetvédelem, ami napjaink egyik legfontosabb problémája. Szinte minden anyagrészben kitérünk az ember környezetvédő magatartására aktív, gyakorlatias formában, (pl. szelektív hulladékgyűjtés). Mindenki figyelmébe ajánlom J.Wagele idézetét:

"Támogasd, és tégy meg mindent azért, hogy ha felnő, elégedett és boldog legyen!"

Földi Anna óvodapedagógus
Rákóczi u. Óvoda