2008. február 29.

Borháztűznézőben

A kadarkát az EU is támogatja

Nemcsak a borban lakik az igazság, ahogy a nóta mondja, hanem a borász szavaiban is, amikor a színvonalas szőlőtermesztésben, az igényes borkészítésben határozza meg a jövő útját! Nem kell látnoknak lenni Gulyás Ferenc Csongrád-bokrosi borásznak, ha a tömegtermelés után, a minőségi bor szerepének erősödését jövendöli.

Szentesen beszélgetünk az ismert és elismert szakemberrel. "Háztűznézőben" járt a városban és mielőtt másra gondolna az olvasó, eláruljuk, borháztűznézőnek kell mondani az ismert kifejezést. Ugyanis a csongrádihoz hasonlóan Szentesen is szeretnének borkóstolásra, értékesítésre, bemutatóra alkalmas házat, pontosabban helyiséget találni.

- Szeretnénk meghódítani Szentest - mondta Gulyás Ferenc, beszélgetésünk elején. Szeretnénk vendégül látni a borkedvelőket. A hagyományos üzletnél egy kicsit többet akarunk nyújtani. Amit megvásárol a kedves vevő, megkóstolhatja a majdani borházunkban. Előadásokat, bemutatókat tervezünk! Népszerűsíteni kívánjuk a Csongrád környékén termelt borainkat.

Nagyot változott a világ az utóbbi egy-két évtizedben a hazai bortermelők életében is. Helyesel Gulyás Ferenc erre a kijelentésre és megerősíti: néhány év-tizede, szinte szakmai tudás nélkül is megélt a bortermelő. Szovjetunióban mindent megvettek, nem számított a minőség. Sajnos még az oktatás, a képzés is kárt szenvedett, mert amire nincs szükség, azt szinte felesleges tanulni.

Közben - '90-es évek után - megszűnt a hagyományos piac, majd a káosz után, lassan kezdett helyreállni a rend. Ma már egyre jobban számít a minőség, sőt az ízvilág mellett a formai megjelenés is. Kannába is lehet minőségi bort tölteni, de az igényes vásárló a szépen csomagolt, palackozott bort kedveli.

- Mennyire találta meg a helyét a csongrádi borvidék az országban és a nagyobb régióban?

- A kényszerhelyzet is segít a helykeresésében. A bortermelésből szeretnénk megélni és ha lehet, nem is rosszul. Ha nem jó a bor, akkor eladhatatlan. Tény: Magyarországon könnyebb a bort eladni, mint külföldön. Az európai országokba az egész világból hoznak borokat. Melyiknek, milyen a minősége, arról már lehetne beszélni. A környező országokban igyekszünk minél többet eladni. Nemrég jártam Ukrajnában, nagyon nagy a kínálat. Most egy Kadarka-programot szeretnénk megvalósítani. A régi, magyar szőlő és bor hagyományát akarjuk feleleveníteni. Ezt támogatják itthon, de még az Európai Unió is. Már az 1600-1700-as években ismerték és szerették a Kadarkát, de az utóbbi ötven év alatt szinte eltűnt ez a fajta.

Gulyás Ferenccel még megbeszéltük, hogy ezekben a napokban már mondhatjuk: jók a kilátásai a kiváló szőlőtermésnek. Amikor a szőlővessző "eldönti", a rügyből levél lesz, vagy termés, akkor nagyon meleg volt az idő. Ha szenved a növény, ösztönösen a termőrügyből lesz több. A tavaszi fagyok még közbeszólhatnak, de az időjárás szerint, inkább kitűnő termés várható.

Az elmúlt évben kiválóan alakultak a körülmények. A nyári rendkívüli meleg már-már ártott, az őszi idő viszont segített. A Kékfrankos - a gazdák szerint is - nagyszerű! Mit mondhatunk mi erre: egészségünkre!

Kruzslicz Pál