2007. november 23.

Demonstráltak

Tényállás november 18-án

"A 147-es vonal bezárása", "Nem hagyjuk" - többek között ezekkel a táblákon szereplő feliratokkal fogadták a vasúti szárnyvonalak ellen demonstrálók a szentesi vasútállomásra érkezőket múlt vasárnap délután. Figyelemfelkeltő akciójuk kiváltó oka az volt, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elképzelései szerint a megyében két útvonalon is leállna a vasúti közlekedés. Az egyik a Kiskunfélegyháza-Orosháza, a másik az Újsze-ged-Battonya közötti vasútvonal. A tervezet érinti városunkat is, és megnehezítené a térségben több ezer ember közlekedését, akik számára a vasút a legegyszerűbb és legolcsóbb eszköz úti céljuk elérésére.

A vasárnapi figyelemfelkeltő akció részeként délután fél 2-kor érkezett egy személyvonat Szentesre, melyen rajta volt Magyar Anna, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke, dr. Bányai Gábor, a Bács-Kiskun Megyei Közgyűlés elnöke, valamint Farkas Sándor országgyűlési képviselő is. Magyar Anna a demonstrálók előtt elmondta, hogy a vonaton ülve arról beszélgettek, valóban jó volna megvenni a vasúti jegyet jövőre is ugyanígy, ugyanerre a vonalra, és az összes többi megszüntetendő vonalra is. - Nemcsak emellett a vonal mellett állunk ki, hanem a többi mellett is. Ezt a vonalat azért választottuk ki a demonstrációra, a szimpátiarendezvényre, mert három megyét is érint - fejtette ki a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke.

Magyar Anna később hozzátette: a megyei képviselők nehezményezik azt, hogy ha a kormány az adókból nem akarja fönntartani a szolgáltatásokat, például a vasutat, akkor miért nem tárgyal a megyékkel. - Miért kell a településekre rátolni egy ilyen feladatot irreálisan? Honnan volna arra lehetőségük a településeknek, hogy fenntartsák a vasutat? - tette fel a kérdéseit.

Farkas Sándor országgyűlési képviselő lapunk érdeklődésére - miszerint lát-e arra reális esélyt, hogy az említett szakaszt ne zárják be - elmondta: - Hiszem, hogy megfelelő összefogással a vasútvonal megmenthető. Azért is gondolom ezt, mert Szentes a vasút szempontjából rendkívül fontos hely, s mert a 147-es vonal bezárásával az itt élők életkörülményei rendkívül nehézzé válnának. Ezek a vonalak többre hívatottak, mint amire ma használják őket. Régen itt óriási mennyiségű teherárú fordult meg, ma azonban szinte nincs teherszállítás annak ellenére, hogy az a vasútnak mindig is nyereséges ágazata volt. Ha megfelelő szervezéssel, logisztikával a vasútra terelnék a teherfuvarozás egy részét, akkor ezek a vonalak rentábilissá válnának. Ebben azonban nemcsak a településeknek, hanem a megyei közgyűléseknek is össze kell fogniuk - mondta el az országgyűlési képviselő. Farkas Sándor szerint a települések gazdasági helyzetének ismeretében irreális elképzelés az, hogy nekik adják át a közforgalmú vasútvonalak fenntartását.

Ezt a demonstráción jelenlévő Szirbik Imre polgármester, országgyűlési képviselő sem gondolja másképp. Szerinte a falvak mögött nincs ehhez megfelelő anyagi erőforrás. A polgármester akkor lapunk kérdésére elmondta: Jelen pillanatban a vasút ezen a területen produkált hiányának pótlására a térség városai képtelenek, de reméli, hogy vannak más megoldások is. - Úgy gondolom, hogy a vasútvonal megszüntetése nemcsak gazdasági, hanem térségfejlesztő kérdés is. Ezért évek óta lobbiztam azért, hogy a Szentes-Orosháza szakasz megmaradhasson. Számomra teljesen egyértelmű, hogy a Szentes-Kiskunfélegyháza szakasz nem szűnhet meg, hiszen az egy olyan köldökzsinórja a térségnek, amely két várost és gyorsforgalmi összekötetéseket érint. A vonal Szentes-Fábiánse-bestyén közötti szakasza pedig egy agglomerációs vonal - nyilatkozta Szirbik Imre, aki minden eszközt fel kíván használni a vonalak megmaradásának érdekében.

Cseh-Lakos