2007. november 9.

Dráma, kompetencia, szövegértés.

Vajon mit tapasztal egy 1910-ből ideérkező orvos és tanár, ha bemegy egy kórházba és egy iskolába? - tette fel a kérdést Petkes Csaba a Kiss Bálint Református Általános Iskolában rendezett tanulási módszerekről szóló szakmai napon. Október 26-án az általános iskolák alsó és felső tagozatán tanítók bemutató órákat is láthattak.

A válasz persze nem váratott sokáig. Az előadó szerint az orvos fehér köpenybe bújva igen elcsodálkozna a sok villogó, sípoló, pityegő gépeket látva, s hamarosan kihátrálna a kórházból. Ezzel szemben egy tanár mit tapasztal? A tanteremben a tábla, a kréta, a padok és a székek ugyanúgy megvannak, mint száz éve, joggal gondolhatná, nem változott semmi, miért ne tanítson? Más lett viszont a gyerek! A mai gyerekek a tévé és a számítógép képernyője előtt nőnek fel, nehéz őket az iskolapadba 45 perces figyelemre kényszeríteni. S mivel a gyerekeket - sajnos - nem tudjuk megváltoztatni, nekünk kell megváltozni - mondta az Apáczai Kiadó szakértője.

Előadásában utalt arra is, hogy a tanulás során leginkább a látás és a hallás érvényesül, a tanárnak is ezeket a területeket kell fejlesztenie. Sok olyan játék létezik, melynek segítségével a vizuális memória fejleszthető. Minden tantárgyhoz lehet használni azokat a képeket, rajzos ábrákat, melyeknek az a feladatuk, hogy a gyerek a tudását annak megpillantásával előhozza. Petkes Csaba azonban nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is megmutatta a kooperatív technika lényegét. A református iskola 4. a osztályának olvasás órát tartott, középpontban a szövegértés és szövegalkotás fejlesztése állt.

Almásiné Szaszkó Edit osztályával, a 3. b-vel drámázott. Egy mesét dolgoztak fel közösen, miközben más-más szereplő bőrébe bújtak bele. Így átérezhették a szerep megformálásából adódott különböző érzelmeket is. A második órában Flór Lászlóné kaposvári tanítónő matematikai kompetenciákat gyakoroltatott a 2. b osztállyal. Az alkalmi tanító sok olyan módszert és feladatot mutatott be, amelyek bármilyen csoportban eredményesen alkalmazhatók. Ugyanekkor az iskola matematika szakos tanárnője, Stefancsik Katalin az interaktív tábla sokoldalú felhasználására nyújtott bizonyítékot. Segítője az osztálya, az 5. a volt.

Az Apáczai Kiadó segítségével létrejött szakmai nap az új módszerek megismertetésére helyezte a hangsúlyt, hiszen a mai élet kihívásaira az iskolának is felelnie kell. Ma már egy munkavállalónak folyamatosan képeznie kell magát, megköveteli a gazdaság. Az önálló ismeretszerzés megtanítása a mai tanár feladata, az, hogy az iskolából kikerülő gyerek folyamatos önképzéssel megtalálja helyét a munkaerőpiacon.