2007. november 9.

Újszerű módszerek

Hazánkban egyre nagyobb teret hódítanak az alternatív pedagógiai irányzatok. Több iskola kezd átvenni bizonyos elemeket azokból a módszerekből, melyeket ezek az oktatási stratégiák tartalmaznak. Szentesen is megmutatkozik egy ilyen kezdeményezés, melyre példa, hogy az idei év elején a Megyeházán regionális Dalton konferenciát rendeztek.

Akkor Hollandiából érkeztek szakemberek, hogy megosszák tapasztalataikat, tudásukat és elképzelésüket a jelenlévő pedagógusokkal. Legutóbb pedig, két héttel ezelőtt a Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskolába voltak hivatalosak az érdeklődő pedagógusok - tájékoztatta lapunkat Hargitai Judit, Csiszárné Bánszegi Zsuzsanna és Siposné Miskolczi Gyöngyi.

A tanárnők elmondták, hogy ők már egy ideje alkalmaznak néhány elemet a Dalton tervből saját óráikon, melyek nagyon pozitív hatással vannak a gyerekekre és a csoportokra egyaránt. Úgy látják, hogy ez az oktatási módszer sokkal inkább önállóságra neveli a diákokat, mint az általánosan használt frontálisoktatás, hiszen az egyén képességeinek és a társas kapcsolatok kezelésének fejlesztése hatékonyabbnak bizonyul. Jó hatással van az olyan tanulókra is, akik kevésbé szeretnek tanulni, mint társaik, hiszen könnyebb őket bevonni a feladatok megoldásába. Nem elhanyagolható az sem, hogy a terv részeként sokkal barátságosabb környezetben tanulnak a gyerekek, aki a preferált csoportos tanulásban is hatékonyabb munkát végezhetnek a berendezések elhelyezése miatt, hiszen itt inkább a közös tevékenységekhez, s nem a hagyományos, frontális oktatáshoz alakítják a tér elrendezését.

- A gyerekeket a módszer önálló feladatmegoldásra neveli, gondolkodásra készteti, s képessé teszi arra, hogy egyedül is megismerjék a tanulás folyamatát. Ezen kívül nem feltételezi, hogy mindenkinek egy adott időpontra kell megtalálnia a megoldásokat egy "problémára", s tágabb időintervallumot ad a házi feladatok elkészítésére is. Emellett a diákok sikeres feladatmegoldások esetén egy-egy téma szakértői is lehetnek, segíthetik és ellenőrizhetik is társaik tanulmányait. A tanár szerepe ebben a munkában sokszor csak koordinátori, azonban a visz-szajelzések alapján kiderül, hogy a gyermeknek sikerült-e megérteni a kapott információkat - mondták el a tanárnők.

A Dalton terv alkalmazásakor a tanárnak is másképp kell készülnie az óráira. Át kell gondolnia, hogy egy-egy tanítási egységet milyen módon ismertessen meg diákjaival. Emellett egyértelmű és rövid utasításokkal kell koordinálnia a foglalkozásokat, amely a nevelőt is fejlődésre ösztönzi.

- Ötleteket mindenképp érdemes elcsípni ebből az oktatási módszerből is - ugyanúgy mint számos másikból -, hiszen a legfontosabb szempont az, hogy a gyerekek fejlődjenek a különböző oktatási módszerek segítségével. Azonban nemcsak az alsó tagozatos tanulók oktatásában célszerű alkalmazni, hanem már az óvodában is, hiszen így folyamatában is felépíthető a gyermekek oktatása - mondták el a Dalton terv módszereit már néhány hónapja alkalmazó pedagógusok.

Cseh-Lakos