2007. február 23.

Harminchárom év a jobb első ülésen

A személygépkocsi oktatók közül kevesen mondhatják el magukról, hogy évtizedeken keresztül csak ennek a hivatásnak élnek, hiszen az egész napos ülés, a fokozott figyelem és a stressz nagyon megviselik az emberi szervezetet. Közülük csak kevesen érik el a nyugdíjkorhatárt. Mégis vannak városunkban is olyan szakoktatók, akiknek hosszú ideje ez a hivatásuk. Közéjük tartozik Kiss Mihály, aki már 33 éve foglalja el a személygépkocsi jobb első ülését.

Nagy türelem, kitartás, nyugodt családi háttér, hétvégénként sok mozgás szükségeltetik az autóoktatáshoz, melyet kizárólag szívvel-lélekkel lehet jól végezni - mondta Kiss Mihály oktató. Ő katonaévei alatt tanított először, sorköteleseket képzett autóvezetésre, s ekkor szerette meg ezt a hivatást. Leszerelése után először segédoktatóként, majd 1974-től főállású oktatóként dolgozott a Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) keretein belül, később pedig a Victória autósiskolánál. Az elmúlt 3 évtizedben sok személygépkocsi vezetőt, későbbi kamionost, buszsofőrt, szakoktatót, vizsgabiztost tanított meg vezetni, s több mint 3 millió kilométert autózott az oktatói ülésben. Évente mintegy 100 szentesi az ő segítségével tesz sikeres vizsgát járműkezelésből és "forgalomból".

Kiss Mihály nagyon büszke arra, hogy oktatói munkájának kezdetén olyan emberekkel dolgozhatott együtt, mint Dobos András és Holmann István, valamint arra, hogy a hetente megtett 1500-2000 km ellenére magánemberként sohasem, oktatóként pedig csak egyszer szenvedett autóbalesetet, amikor a piros lámpánál megállva, hátulról az oktatóautóba ütközött gépkocsijával egy másik vezető.

Szerinte az autóoktatásban kiemelt jelentőséggel bír az, hogy a személygépkocsi mindig kifogástalan állapotban legyen. Fontos volt ez számára akkor is, mikor még első autóján, a 4 ütemű Moszkvics 407-es típusú autón oktatott, s fontos ma is, mikor olyan oktatóautót üzemeltet, mely az egyik legpraktikusabb típus a vezetni tanulóknak. Ezeket az autókat rendben kell tartani, s 4-5 évente le kell cserélni a megtett havi 8-10 ezer kilométeres út miatt.

A személygépkocsi műszaki kifogástalansága mellett kiemelten fontos az is, hogy a tanuló igényeihez illeszkedjen mind az oktató, mind pedig az autósiskola, hiszen sokan munka mellett szeretnék elvégezni a tanfolyamot, ezért az oktatóknak flexibilisen kell beosztani idejüket. Ma már a vizsgahely kiválasztását illetően is nőttek az igények, hiszen a jelentkezők már nemcsak Szegeden, Hódmezővásárhelyen vagy Békéscsabán kívánnak vizsgázni, hanem egyre többen Orosházán szeretnék megszerezni jogosítványukat. Így az iskola alkalmazkodva ezekhez az igényekhez, a városban egyenlőre egyedüliként megteremtette ennek lehetőségét.

Kiss Mihály azonban nemcsak teljesen egészséges embereket, hanem mozgás- és hallássérülteket is oktat már évek óta. 5 évvel ezelőtt elvégezte az alap- és a középfokú jelkommunikációs tanfolyamot, tudomása szerint a Csongrád megyei oktatók közül egyedüliként. A hallássérültekkel oktatóik írás és rajzolás segítségével kommunikálnak, amely megnehezíti a tanítást, s a "jelelés" nagy segítséget nyújthat. A hallás- és mozgássérült emberek azonban nagyobb akaraterővel rendelkeznek, precízebb munkát végeznek és az oktatás során sokkal figyelmesebben hajtják végre az oktató utasításait, így ugyanolyan nagy élmény egy sérült vagy egy egészséges embert bevezetni a vezetés rejtelmeibe, s megtanítani a biztonságos közlekedésre.

Cseh-Lakos