2007. február 9.

Reklámok az ókortól napjainkig

"Mindannyian naponként szembesülünk a reklámmal, amely szinte betolakodik minden ember életébe". Ezekkel a szavakkal nyitotta meg G. Szabó Lenke igazgatónő február 1-jén Balázs György (képünkön) reklámról szóló előadását a városi könyvtárban.

Balázs György beszámolójának elején elmondta, hogy a tudomány ma leginkább a reklám pszichológiájával és szociológiájával foglalkozik, míg történetiségét részletesen napjainkra sem dolgozták fel. A reklám ma már a tényleges és potenciális vásárlókhoz szól, vásárlásra ösztönöz, közben pedig észrevétlenül a társadalom ízlését is formálja. Ezáltal tölt be nevelő funkciót az emberiség életében. Folyamatosan információkkal szolgál a fogyasztók számára, impulzusokat ad a vásárlásra, s sokszínű eszközkészletével naponta többször szólítja meg a vásárlókat.

A reklámtevékenység történetében két korszakot különböztethetünk meg. Az első periódus a reklám megjelenésének és fejlődésének előkorszaka, melynek első ránk maradt dokumentuma egy egyiptomi papirusztekercs. Ez a British Múzeumban őrzött emlék, egy rabszolga szökésére hívja fel a figyelmet. A következő felkutatott állomás, az i. e. 3-4. század, amikor az ókori Görögországban a bortartó edényeken már megjelentek a mostaniakhoz hasonló cimkék és az épületek falára rajzolt, megvásárolható árukat hirdető festmények. Majd a középkorban a verbális reklámozás, a kikiáltás került előtérbe, hiszen a lakosság többsége sem írni, sem olvasni nem tudott.

Áttörő változást a könyvnyomtatás feltalálása hozott, mely kezdetben csak magának a nyomdaipari terméknek a reklámozását szolgálta, hiszen a címek és kezdőbetűk cirkalmazása eladhatóbbá tette a könyveket. Az igazi hirdetések csak ezután jelentek meg az újságlevelekben, melyek a teák és a fogápolási szerek eladását szerették volna növelni. Majd nyomtatott listákban adták hírül a kínálatot és a keresletet az érdeklődőknek. A napilapokban azonban csak a 18. század közepétől találkozhatunk a reklámokkal. Ebben az időszakban már tudományosan is foglalkoztak szakemberek a témával. Ezzel zárul az első korszak.

A reklámtörténet második nagy periódusa a 19. században köszöntött be, amikor már valódi reklámtevékenységekről és tudatos fejlesztésről beszélhetünk. A termelés lassan tömegméretűvé vált és ezzel párhuzamosan megindult a technikai és a közlekedési eszközök fejlődése. A reklámipart már nem a kereskedők uralták, hanem a gyártók vették át szerepüket. Egyre nagyobb teret kezdett hódítani a cégreklám, hiszen a nagyobb vállalatok a hirdetéseken keresztül szerették volna nevüket megismertetni potencionális vásárlóikkal. Kiszélesedett a fogyasztói tábor, s a szükségletek kielégítése mellé felzárkózott a szükségletek felkeltésének igénye is. Ennek a célnak legkedveltebb eszközei egyre inkább az újságok lettek. A folyóiratok azonban először nem lelkesedtek a hirdetésekért, sokszor helyhiányra hivatkozva kiszorították a reklámokat kiadványaikból.

A reklám történetének évszázadai alatt egy dolog azonban végig evidens maradt. Ez pedig az a tény, hogy a promóciós célokra felhasznált költségek egy része mindig kidobott pénz volt. A kérdés napjainkban is csak az, hogy melyik része.

Cseh-Lakos