<<< Vissza

Családról és médiáról
Hétköznap és ünnep Süveges Gergőéknél

2006. december 22.

Pár héttel ezelőtt a Szentesi Keresztyén Pedagógus Társaság meghívására városunkban látogatott Süveges Gergő (képünkön), a Magyar Televízió közismert bemondója, hogy előadást tartson Család és média címmel.

A cím aktuális volt, hiszen már akkor is közeledett a karácsony és nem sokkal később beköszöntött advent időszaka. A karácsonyt pedig meghitt családi körben szokták megünnepelni az emberek, s az adventi időszakban is együtt készülnek fel lelkileg Jézus Krisztus születésére. De hogyan készül egy médiában dolgozó ember erre az ünnepre, s egyáltalán, hogyan vélekedik a család és a média kapcsolatáról?

Süveges Gergő először a családok mai általános helyzetéről osztotta meg gondolatait a beszélgetés résztvevőivel. Kiemelte, hogy ma a családok katasztrofális helyzetben vannak, hiszen minden második házasság felbomlik, sok az abortusz és nagyon sok ember marad egyedül. Ez a helyzet a bizonytalanságnak, a kapaszkodó nélküliségnek köszönhető. Az emberek nem mernek valaki mellett dönteni, egy életen át tartó elkötelezettséget vállalni. Sokan nagyon nehezen maradnak hűek párjukhoz, hiszen az ingerek világában élünk és rengeteg a csábítás. A média pedig egy olyan fórum, amely ezeket az ingereket és impulzusokat nagyítja fel. Ahelyett, hogy szolgálna, inkább kiszolgál, félelmeinket erősíti. Az emberek pedig a média által közvetített viselkedésmintákat veszik át, a reklámokban megjelenő életformát próbálják magukévá tenni, gyermekeik pedig sokszor a televízióban megjelenő kreált sztárokat választják példaképeinek. A média tehát teljes mértékben családtaggá, a hétköznapi világ alakítójává vált.

A család azonban nagyon kevés alkalommal szerepel a médiában, ha mégis, akkor valamilyen torz képet kapunk róla. Látunk apát, anyát, tehernek tűnő gyermeket, akinek piszkos lesz a ruhája vagy otthon felejtette a reggelijét, esetleg megbetegedett, s csak a reklámozott termékkel képesek a szülők a gyermekeik által okozott problémák miatt elviselni. Érthető, hogy ilyenek a reklámok, hiszen a vásárlóképeseket, a keresőket célozzák meg és hozzájuk igazítják a reklámot. Tehát csak fokozzák a családról alkotott torz képet.

Ezek ellen mit tudunk mi tenni? Tisztáznunk kell saját, a médiához fűződő viszonyunkat, tudatos médiafogyasztóvá kell válnunk. Olyan emberré, aki el tudja dönteni, hogy a televízió által közvetített információkból mi illeszkedik saját értékrendjéhez és mi nem, illetve alakítani tudja annak családjára érvényes hatását.

Süveges Gergő azt is elmondta, hogy náluk munkaköre ellenére nincs televízió, másoknak is azt ajánlja, hogy ha lehet legalább karácsonykor ne kapcsolják be készülékeiket, hanem inkább beszélgessenek. Ez a szeretet ünnepe, s minden családban speciális szokások is vannak a karácsonyi ünnepkörben. Náluk például van egy saját gyártmányú adventi falinaptár, amelyen a napok számának megfelelően textilzsákok vannak. Minden zsákocskában pedig egy matrica található. Naponként kinyitnak egy textilzsákot és a benne lévő figurát beleteszik egy leporelló betlehembe. Az utolsó nap a gyermek Jézus is bekerül a jászolba. A legkedvesebb karácsonyhoz fűződő tárgya pedig egy erdélyi családapa által készített betlehem, amelyet tavaly kapott ajándékba. Ez áll a karácsonyfa alatt. Szenteste, imádkozás után gyermekeikkel együtt eljátsszák vele a bibliai történetet.
Karácsonykor tehát végképp nem a televízióé családjában a főszerep, hanem az Istené és az imádkozásé. Ilyenkor az ajándékok is a fa alatt vannak letakarva, hogy ne ez legyen az elsődleges gyermekeinek se az ünnepben. Csak akkor kapják meg, amikor megszólal a szenteste kezdetét beharangozó csengő.

Cseh-Lakos


<<< Vissza