<<< Vissza

A szakszervezet segíti a pedagógusokat

2006. június 9.

Pedagógus nap alkalmából kerestük meg Elek Sándort (képünkön), a Csongrád Megyei Pedagógus Szakszervezet titkárát, hogy meséljen magáról, és arról, hogyan látja ma a pedagógusok helyzetét.

1962-től 1996-ig, nyugdíjazásáig a Horváth Mihály Gimnáziumban tanított matematikát és fizikát. Elmondása szerint a fizika állt közelebb hozzá az ismeretelméleti tartalma miatt. Filozofálgató embernek tartja magát. Próbálkozott többek között a TIT-en keresztül csillagászattal, de csak alkalmi sikerei voltak. A gyerekek között mindig jól érezte magát.

- Nem voltam remegést keltő tanár, miattam nem sokan kaptak gyomorfekélyt - meséli. Inkább a jó hangulatot szerettem, néha belementem a viccelődésbe, de nem a munka rovására. Nincs olyan középiskola Szentesen, ahol ne tanítottam volna, akár csak óraadóként. Három gyerekünk van, az anyagiak miatt is dolgozni kellett, így tudtuk tisztességgel felneveli őket, és jó útravalót adtunk nekik emberségben is.

A gimnáziumban még most is tanít óraadóként, emellett a megyei pedagógus szakszervezet titkára. A rendszerváltás óta volt városi, megyei titkár, az országos vezetőségbe is delegálták. Talpraesett, élelmes, takarékos embernek tartja magát, akinek ötfős családja kicsi pénzből sem élt rosszabbul, mint egy kétfős família.

- Nem akartam meggazdagodni, a pedagógus nem olyan ember, inkább a gyerekek lelkét szereti építeni - mondja.

Szó esett a pedagóguslétszám várható csökkentéséről is. A tanár úr szerint kétféle lehetőség van a kormány költségvetési hiányának csökkentésére. Vagy a munkavállalókkal fizettetnek több adót, és kevesebb szolgáltatást kapnak, vagy a tőke oldalán vetnek ki nagyobb adókat. A Pedagógus Szakszervezet próbálta befolyásolni a koalíciót, kiállt amellett, hogy a munkavállalói pozíciók nem ronthatók tovább. Inkább a felzárkóztatáson kell gondolkodni. A szakszervezetek felrótták, hogy úgy folyik az alku, hogy őket meg sem kérdezték. Elek Sándor úgy véli, történhet olyan megállapodás, amely kielégíti elvárásaikat, de mindenesetre készenlétben tartják a sztrájkalapot.

- Lenne-e most kezdő pedagógus?

- Mindig egyformán nehéz kezdeni. A kezdő tanároknak annyi a fizetése, mint amikor én kezdtem, vagyis ugyanannyi szolgáltatást tudnak ma megvásárolni, mint mi akkor. Viszont amikor mi végeztünk, mindenkinek volt biztos munkája, de bizonyos tekintetben nem voltak szabadságjogok. Akkoriban több volt a segítség, ma többet bíznak az önállóságra. Nem tudom, melyik a jobb. A mai oktatási rendszer nem segíti elő az egészséges társadalom kialakulását. Ma az egyetem első évfolyamára több embert vesznek fel, mint ahány gyermek születik egy évben.

- Mit üzen pedagógus kollégáinak?

- Mi látjuk, milyen gigászi munkát végeznek a kollégák az iskolákban. Minden tevékenységünk arra irányul, hogy ezt segítsük. Ugyan nem igazán ünnepi hangulatban zajlott a Pedagógus Nap, de azért ezen a napon felszabadultan kell ünnepelnünk. Talán még a társadalomtól is kapunk egy kis odafigyelést ilyenkor. A városi önkormányzat komolyan veszi a pedagógusok erkölcsi megbecsülését.

Majzik Andrea


<<< Vissza