<<< Vissza

Rendezőként a moziban

2005. december 2.

 
Közönségfilmnek készült a Fej vagy írás című új magyar film, melynek a városunkból származó rendezője eljött a szentesi díszbemutatóra. Lengyel Andor az Őze Lajos Filmszínházban találkozott a főként fiatalokból álló nézőkkel a vetítés előtt. A vígjáték alaptörténete egy megvalósult álomról szól, igaz ez az elsőfilmes rendezőre is: lapunknak nyilatkozva elárulta, az ő saját gyerekkori álmának beteljesülése az, hogy szórakoztató filmet, igazi mozit készíthetett.

- Nagyon izgultam, sokkal jobban, mint a pesti premieren, - mondta Lengyel Andor arról, milyen érzés rendezőként belépni a moziba. Itt sok embert ismertem, ők is engem, Pesten ez nem így volt.

A szentesi moziról azt meséli, gyerekként imádott itt lenni. - Folyamatosan fenn ültem a kakasülőn, megkértem a mozis néniket, hogy ha nincs ott tűzoltó, hadd üljek már oda, hiszen onnan látni legjobban a filmeket. Mint ahogy mindig bejöttem az igazgatónőhöz is posztereket kérni, amiket ki is raktam a szobám falára, - idézte fel emlékeit a mozipénztár mögötti irodában, ahol a fiatal rendezővel beszélgettünk. A gimnáziumba a kilencvenes években már azzal a szándékkal ment, hogy filmrendező lesz, ezt még nyolc évesen kitalálta magának. Később többek közt Szabó István asszisztense volt a Napfény íze című filmben. A hetekben bemutatott saját játékfilm, a Fej vagy írás producerével is dolgozott már korábban egy kísérleti filmben (Kistestvér, 2003). Tavaly őszre készült el a forgatókönyv. A film gazdasági részével szerencsére nem ő foglalkozott, a sztárokat viszont egyszerű volt felkérni.

- Kevés a magyar film, minden színész örül, ha filmbe hívják. A Fej vagy írás fiatalos témájú, a 15-25 éves korosztálynak szánjuk. Bizonyos színészeknek pedig szükségük van arra, hogy ez a fiatal réteg megszokja őket a vásznon, s rajongjanak értük.

Az elsőfilmes rendező elárulta, bizony megilletődött, amikor ismert színészekkel forgatott.

- Pindroch Csabával szemben voltak félelmeim, aki rutinos filmszínész, már sok főszerepet játszott, de pont az ellenkezője történt: ő volt a legkedvesebb, kenyérre lehetett kenni. Mindent megkérdezett, ha ötlete volt, azt is finoman jelezte, kitalált magának egy új frizurát, és a jelenet, melyben nőnek öltözik, nem is szerepelt a könyvben, az ő javaslatára csináltuk meg. Tahi Tóth művész úr pedig egy legenda. Ha megszólalt egy jelenetben, mindenki csöndben maradt.

Görög Zitáról azt meséli, nem végzett színművész, neki minden igyekezetét bele kellett adnia a szerepbe. Ebben a komédiában topmodellt játszik, aki egy félénk egyetemista vágyálmait testesíti meg, s a véletlennek, meg egy balul elsült csókjelenetnek köszönhetően rendesen egymásba bonyolódnak. A rendező a közönségfilmek vonalát követi, mert ebben hiányt lát a hazai filmes életben, s ő is mindig ezekért rajongott. Nem mintha a művészfilmekkel bármi probléma lenne, de a mozi az mozi, fogalmaz. Most még nem, de szerinte előbb-utóbb meg lehet majd élni itthon pusztán játékfilm-készítésből is. Rendez klipeket és reklámokat, ez nagyszerű tanulási út a játékfilmhez: a videoklip azért, mert kevés pénzből kell kreatív dolgot létrehozni, így a rendező a pénzhiányt kénytelen filmművészeti eszközök segítségével megoldani. A reklámnál meg van kötve az ember keze, a megrendelő szava szent, de rendelkezésére áll a pénz és a technika. Lengyel Andor leg- utóbbi reklámfilmjei nem a hazai tévékben mentek, klipjei közül megemlíti a Fej vagy íráshoz készült Super-nem-slágert, előtte forgatott már például Szentpéteri Csillának, az Airportnak és a Kimno-vak együttesnek is.

Következő filmje egy érdekes hangulatú krimi lesz, melyet szeretne külföldi koprodukcióban megcsinálni.

D. J.


<<< Vissza