<<< Vissza

Irodalmi úton lévők
Drámaisok estje a nyári színházban

2005. július 22.

 

Ruzsik Katalin (Fotó: Vidovics Ferenc)

Mai és egykori drámai tagozatos diákok foglalták el a színpadot a nyári színházi esték sorozatban. A polgármesteri hivatal udvarán már tavaly is rendeztek hasonló drámais estet, melyen a Horváth Mihály Gimnázium színészi vagy előadói pályára készülő növendékei mellett egy volt diák is fellépett. Ezúttal többen jöttek a régi diákok, köztük már befutott színészek, hogy a felolvasóesten részt vegyenek.

Már a csak a sötétedésre vártak a lelátót megtöltő nézők. Aki ekkor érkezett, ismert arcokra lehetett figyelmes a helyszínen, de nem csak a sikeres színészeket láthatta régi tanáraikkal kedélyesen beszélgetni - miközben akár maga is szót válthatott velük - hanem a helyi publikum által egyre inkább megismert és megkedvelt diákokat is. A nagy múltú irodalmi-drámai tagozat folyamatosan kínál tehetségeket, a mustragálák és egyéb nyilvános fellépések sorát gyarapítja a nyári színház is.

A diákok egyéni produkciókkal léptek a közönség elé, a műfajok változatosságát kínálva. Simon Boglárka népdallal nyitotta az estet, Berényi Judit Kányádi-szavalata már megadta a vezérfonalat az irodalom felé, mely köré a program szerveződött. Kovács Orsolya és Csapó Attila egy-egy dráma-monológgal érkezett, utánuk Ruzsik Katalin énekelt. Az országos diákszínjátszó találkozó sikerdarabjával zárult a diákok előadása, Börcsök Boglárka és osztálytársai, Szojka Ádám, Szabó János és Kucsov Borisz táncolták, játszották, élték át a koreográfiát, amit a diáklány színpadra álmodott. Produkciójuk mindig élmény, a nézőket az sem zavarta, hogy közben megérkezett a szabadtéri előadások mumusa, az eső. A színpadi sátor alá is csak azután húzódtak be néhányan, hogy a szervező Szebeni Zoltán beinvitálta őket. Mindenesetre így még hangulatosabbá vált a műsor, a színpad szélén, körben ülő nézők testközelből szemlélhették a felolvasóest résztvevőit.

Az aznap délutáni próbával állt össze a program, vagyis Poszler György találmánya, hogy az útról, az úton lévőkről az irodalomból keressen példákat. A míves szövegrészleteket a gimnáziumi tanár mondatai kötötték össze, az alapgondolat szerint itt, a városban gyakran érezzük úgy, hogy egy helyben vagyunk. Az irodalmi hősök felolvasóművészek előadásában elevenedtek meg, Poszler Györgyöt, mint bevallotta, büszkeséggel töltötte el, hogy első szóra jöttek barátai és tanítványai. Az elvágyódásra Odüsszeuszt hozták első példának, Homérosz hősének mindig utaznia kellett. Róla Holman Endre olvasott, aki egyébként orvos. A középkori kóbor lovagok legklasszikusabb példája Don Quijote, egy régi drámais diák, az azóta dramaturggá és szabadúszó színésszé lett Rácz Attila hangja hozta őt közénk. A 18. század kalandorának, Casanovának a nő jelentette az úti célt, alakját a Vidám Színpad tagja, Kárász Zénó cigarettafüstbe burkolózva idézte meg. A magyar irodalomban a lovagkor a 20. században Krúdyval ér véget, hallhattuk Poszlertől, Perjésné Dózsa Erzsébet gimnáziumi tanárnőtől pedig a Szindbád-novellából egy idézetet. Kosztolányi Esti Kornélja önmaga lelkében utazik, Feszbaum Béla, aki a tavalyi esten is itt volt, a Vígszínházból utazott, hogy felolvasson róla. Az irodalmi est Kerouac Úton-jának részletével ért véget, melyet Keserű Imre nyújtott át a közönségnek.

D. J


<<< Vissza