<<< Vissza

Gyerünk a moziba be…

2005. július 8.

 
Korabeli mozi előcsarnokában érezheti magát a látogató, aki mostanában végigsétál az ifjúsági ház alsó klubhelyiségén. Fedák Sáritól Kabos Gyuláig címmel a 30-as évek moziplakátjaiból nyílt hangulatos kiállítás ezen a helyen, a Szentesi Levéltár értékes archívumából Labádi Lajos válogatott néznivalót a falakra.

A mintegy félszáz plakát és moziműsor hetven évvel ezelőtt a ma már klasszikusnak számító filmekkel csalogatta az akkori nézőket a Tudományos Mozgószínház széksoraiba. Csak a legidősebbek emlékeiben élnek már ezek az alkotások, alig akad köztük, ami fellelhető. Ezért is kihagyhatatlan alkalom végigböngészni a róluk készült reklámanyagokat. S, hogy milyenek voltak a régi moziplakátok? Alapvetően színész-, pontosabban sztárportrék, az aktuális sztár arca uralja a színes, sokszorosított festményt.

Rögtön a tárlat bejáratánál egy maximéretű poszterbe "botlik" és szerelmesedik bele a látogató: Nancy Carroll esdeklő arca életnagyságnál nagyobb méretben adja tudtára a reménybeli nézőnek, hogy az Asszony a kínpadon című film van műsoron. Hogy kicsoda ez a Nancy Carrol? Hogy nem ismerik? És mi a helyzet Helen Hayes-szel? Ma az ő neve sem mond már sokat. A színésznő partnere annál inkább ismert, Gary Cooper. Együtt játszottak a Dübörög a földben, mint azt egy másik plakát hirdeti. Stilizált hősi beállítás, a sztárkultusz kifejeződése látható ezen és más képeken is. A jelen dörzsölt és sokat látott mozilátogatója megmosolyogná a régi idők plakátjait, bizonyára nem így tett a Tudományos Mozgószínház publikuma. A kor lenyomatát jelentő plakátok tanúsága szerint a 30-as években is láthatták a szentesi nézők a korszak legnagyobb világsztárjait. Greta Garbo egyenesen „legnagyobb diadalában“, a Krisztina királynőben, Chevaliert a Kölyök és én című filmben, ez utóbbi plakátja előtt nem is lehet érzelmek nélkül elsétálni. A filmínyencek elidőzhetnek a kevésbé ismert színészek neveit böngészve, vagy a hangzatos reklámszlogeneket ízlelgetve, ilyen például A fehér apáca, melyet a szöveg szerint 50 millió ember nézett meg, s 50 millió ember könnyezte végig. Lehet ennek ellenállni? Ismét egy kis mosolyognivaló: Erős férfi-gyenge nő, a Metro-Goldwyn-Mayer jubileumi produkciójában három profi bokszoló, mint erős férfiak szerepelnek, mellettük a gyengébbik nem egy tagjával. Kevés kép-sok szöveg formátummal is látható néhány plakát (pl. három és fél millió dolláros, 10 ezer szereplős filmremeket ajánlva).

A kiállítás címe hazai színészeket ígér, ők is jelen vannak filmjeikkel. A szentesi mozi nézői a zsöllyékben láthatták a vígjátékokban különösen erős kor nagy alkotásait, melyeket napjainkban már-már csak hallomásból ismerünk. Ilyen a Csúnya lány, plakátja le is rántja a leplet a film tartalmáról, vagy ott van Székely István kétszer is megrendezett filmje, a Lila ákác. Az eredeti, 1937-es változat plakátja nem arcokat mutat, inkább a mai plakátokra emlékeztet, holdfényben, padon összebújó szerelmespárral. Akkor még voltak a magyar filmnek sztárjai, Kabos, Fedák Sári idejében még bevált ötlet volt a színész arcával eladni a filmeket, a mai alkotásoknál alkalmazni egyes vélemények szerint hibás beidegződés.

A Tudományos Mozgószínház előcsarnokában tett időutazás a moziműsorba is bepillantást enged, s az embernek ettől igazán kedve támad nosztalgiázni. Esetleg elgondolkozik, mennyibe is kerülhetett akkortájt egy mozijegy. S, ha elsétál a mai mozi felé, azt láthatja, sokat fejlődött a „plakátipar“, a jelenkori reklámok korszerűbbek, színesebbek és ötletesebbek a régi idők plakátjainál, a sztárok izmosabbak, mint Gary Cooper, vagy Clark Gable (még a nők is). Ezek után beül a moziba, megnézi az előzetest, vagy letölti azt az internetről, mert ma a track-ek, az előzetesek csinálnak reklámot a filmnek. S, miután végigdübörgött a film, és esetleg visszavágyik a kiállításra, megteheti azt július végéig.

Darók József


<<< Vissza