<<< Vissza

Petőfi napja

2005. március 11.

 
Jó tisztázni: márciusban a forradalom kezdetére emlékezünk, nem pedig a szabadságharc kitörésére. A fegyveres küzdelem, a háború őszre teljesedik ki. Két okból. A bécsi udvar vissza akarta forgatni a történelem kerekét, semmissé akarta tenni március-április vívmányait. Erre pedig csak az erőszak látszott alkalmas módszernek. Másrészt elődeink Pesten és Pozsonyban érzelmi és jogi szempontból olyan dolgokat fogalmaztak meg, amihez akár az életük árán is ragaszkodtak. Felvették tehát az eléjük dobott kesztyűt.

Azt, hogy a jogok terén mit eredményeztek a legendás márciust követő napok viszonylag egyszerű megvizsgálni. A jobbágyok felszabadítását, a törvény előtti egyenlőséget, a sajtó szabadságát, többek között.

A gyakorlati dolgokat a lelki tényezőktől azonban okos dolog elválasztani.

Az érzelmi részt már nehezebb körüljárni. Mit érthettek '48-49 hősei és statisztái szabadság alatt? Hiszen egy romantikus hevületű kor legképzettebb emberei sem tankönyvszerű definíciókban gondolkodtak. A bécsi forradalmárok számára a kétségtelen eredményt a gyűlölt Metternich bukása jelentette. A hallatlanul népszerű Bem katonás - de nem műveletlen - egyszerűséggel a szabadság zsoldosának nevezte önmagát. Egyszerű és lényeglátó szavak, érzelmektől sem mentesen.

Megtehetjük, a kortársak is megtették, hogy visszapillantunk '48 nagyszerű elődjeire. Bocskaira például. A kiváló katona-politikus esete egyszerűnek tűnik. Számára a szabadság az, ha az ország, hazánk, élete jogszerűen működik. Főnemest, városi polgárt sem háborgatnak törvénytelenül anyagi javaiban, mindennapi életében. Rákóczi Ferenc, a nagyságos fejedelem is tisztán látta a lehetőségeket. Szerinte a török ellenes harcok után az újjáépítés, a nélkülözhetetlen reformok véghezvitele nem Magyarország rovására, hanem annak javára kell, hogy történjék.

Láthatjuk, '48 új alkotmánya is a politika valós lehetőségeit rögzíti. De ott él emellett a kor szabadságeszménye is. A romantika azonban akkor még nem vizsgatétel, hanem életforma. Például Petőfiék számára. A Pilvax ifjai pedig nem csak ábrándokat kergetnek, hanem bölcsek is. Így születik meg a kétségkívül érzelmes, mégis logikus összekapcsolódás: szabadság, szerelem... Hihetetlenül pontos összegzése az emberi élet ágainak. Modern is ráadásul. Bő száz év múlva fedezi fel a filozófia Érosz és a forradalom közötti összefüggést. Mennyivel több ez, mint napjaink keserű szellemessége, miszerint a szabadság az, ha az embernek nincs vesztenivalója.

Március idusa mégiscsak Petőfi napja. Lehetünk romantikusak kivételesen. Az majdnem olyan, mintha fiatalok lennénk.

P. Gy.


<<< Vissza