<<< Vissza

Nem ideális a túl jó gyerek

2004. december 17.

 

Képünkön: Dr. Ranschburg Jenő tartja előadását. (Fotó: Vidovics Ferenc)

Harmadik alkalommal rendezte meg városunkban a "Rendezvényház" Csongrád Megyei Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Intézete a Pedagógiai szakmai napot az ifjúsági házban. Szűcs Lajos alpolgármester nyitotta meg a tanácskozást.

Elmondása szerint minden évben van olyan előadó, aki a minisztériumon keresztül jön, idén Nagyrónai László osztályvezető volt az. Közoktatási feladatellátás a kistérségben címmel tartott előadást. Apropóját az adta, hogy mostanában zajlanak a kistérségi fejlesztések. A miniszter pártfogója a kistérségeknek, amelyek azért fontosak számunkra, mert már vannak óvodák és iskolák (például Nagytőkén, Eperjesen, Árpádhalmon), ahonnan bejárnak a gyerekek Szentesre. A kistérség egyre nagyobb szerepet fog kapni, a pedagógusoknak pedig erre fel kell készülniük, mert ez egy új feladat számukra.

Dr. Ranschburg Jenő pszichológus professzor előadására még Csongrádról is jöttek. Azzal kezdte mondandóját, hogy frappáns és elgondolkodtató címet kapott az előadása: Rossz gyerekek márpedig nincsenek. Ez Kálmán király mondatának változata, amely eredetiben így hangzott: Boszorkányok márpedig nincsenek. A professzor szerint vannak, ahogyan rossz gyerekek is. A rossz gyerek az, aki a szabályokat megszegi. Az a gyerek pedig, aki sohasem vét a szabályok ellen, az "kóros képződmény". A pedagógusok örülnek az ilyen diáknak, de a túl jó gyerek nem ideális, hanem nevelési problémák következménye.


A harmadik előadó egy kitűnő siófoki óvodavezető volt. Lampertné Zákonyi Juditnak díjnyertes óvodái vannak. Előadásának címe: Az óvoda-iskola átmenet és az ebből adódó feladatok óvodapedagógusoknak és tanítóknak. Azért őt hívták, mert olyan más módszereket tudott ismertetni, amelyek nálunk nem igazán vannak.
Szűcs Lajos elmondta, hogy bár minden évben vannak pedagógus továbbképzések, azt gondolták ezekről és a pedagógiáról való beszélgetésekről, hogy kicsit bővítik. Amikor a megyében összeírták a meghívottakat, rájöttek, hogy mindenki ismer mindenkit, és mindenki tudja a másikról, hogy mit akar és mit fog csinálni, ezért úgy döntöttek, bővíteni kell a kört: máshonnan kell hívni előadókat. Máshol ugyanis más módszerekkel tanítanak, és más módszerekkel közelítik meg a gyerekeket. Fontos, hogy ezeket a módszereket az itteni pedagógusok is megismerjék. Ilyenkor ugyanis kiderül, hogy nagyon jól végzik a munkájukat, de ennél lehet jobban is és másképpen is csinálni.

Tavasszal olyan előadókat várnak, akik arról fognak beszélni, hogy főiskolákon és egyetemeken hogy folyik az oktatás. Az alpolgármester szerint az egyetemek és főiskolák amellett, hogy kitűnő tanárokat adnak, hagynak egy kis rést az elmélet és a gyakorlat között. Talán jobban, gyakorlatiasabban kellene felkészíteni a mindennapokra a kezdő pedagógusokat.

M. A.


<<< Vissza