Képünkön:
Dr. Ranschburg Jenő tartja előadását. (Fotó: Vidovics Ferenc)
Harmadik alkalommal rendezte meg városunkban a "Rendezvényház"
Csongrád Megyei Pedagógiai Szak- és Szakmai Szolgáltató Intézete a Pedagógiai
szakmai napot az ifjúsági házban. Szűcs Lajos alpolgármester nyitotta
meg a tanácskozást.
Elmondása szerint minden évben van olyan előadó, aki a minisztériumon
keresztül jön, idén Nagyrónai László osztályvezető volt az. Közoktatási
feladatellátás a kistérségben címmel tartott előadást. Apropóját az adta,
hogy mostanában zajlanak a kistérségi fejlesztések. A miniszter pártfogója
a kistérségeknek, amelyek azért fontosak számunkra, mert már vannak óvodák
és iskolák (például Nagytőkén, Eperjesen, Árpádhalmon), ahonnan bejárnak
a gyerekek Szentesre. A kistérség egyre nagyobb szerepet fog kapni, a
pedagógusoknak pedig erre fel kell készülniük, mert ez egy új feladat
számukra.
Dr. Ranschburg Jenő pszichológus professzor előadására még Csongrádról
is jöttek. Azzal kezdte mondandóját, hogy frappáns és elgondolkodtató
címet kapott az előadása: Rossz gyerekek márpedig nincsenek. Ez Kálmán
király mondatának változata, amely eredetiben így hangzott: Boszorkányok
márpedig nincsenek. A professzor szerint vannak, ahogyan rossz gyerekek
is. A rossz gyerek az, aki a szabályokat megszegi. Az a gyerek pedig,
aki sohasem vét a szabályok ellen, az "kóros képződmény". A
pedagógusok örülnek az ilyen diáknak, de a túl jó gyerek nem ideális,
hanem nevelési problémák következménye.
A harmadik előadó egy kitűnő siófoki óvodavezető volt. Lampertné Zákonyi
Juditnak díjnyertes óvodái vannak. Előadásának címe: Az óvoda-iskola átmenet
és az ebből adódó feladatok óvodapedagógusoknak és tanítóknak. Azért őt
hívták, mert olyan más módszereket tudott ismertetni, amelyek nálunk nem
igazán vannak.
Szűcs Lajos elmondta, hogy bár minden évben vannak pedagógus továbbképzések,
azt gondolták ezekről és a pedagógiáról való beszélgetésekről, hogy kicsit
bővítik. Amikor a megyében összeírták a meghívottakat, rájöttek, hogy
mindenki ismer mindenkit, és mindenki tudja a másikról, hogy mit akar
és mit fog csinálni, ezért úgy döntöttek, bővíteni kell a kört: máshonnan
kell hívni előadókat. Máshol ugyanis más módszerekkel tanítanak, és más
módszerekkel közelítik meg a gyerekeket. Fontos, hogy ezeket a módszereket
az itteni pedagógusok is megismerjék. Ilyenkor ugyanis kiderül, hogy nagyon
jól végzik a munkájukat, de ennél lehet jobban is és másképpen is csinálni.
Tavasszal olyan előadókat várnak, akik arról fognak beszélni, hogy főiskolákon
és egyetemeken hogy folyik az oktatás. Az alpolgármester szerint az egyetemek
és főiskolák amellett, hogy kitűnő tanárokat adnak, hagynak egy kis rést
az elmélet és a gyakorlat között. Talán jobban, gyakorlatiasabban kellene
felkészíteni a mindennapokra a kezdő pedagógusokat.
M. A.
|