<<< Vissza

A tűzzománc színe

2004. november 19.

 
Új tanszakkal gazdagodott a Jövőnkért Alapfokú Művészetoktatási Intézmény. Régi álma teljesült így Keller Jánosné igazgatónőnek, aki a tűzzománc tanszak bevezetésével tovább bővítette az intézményben elsajátítható képzőművész tanszakok sorát. Lapunknak a Tóth József utcai épületben, tanóra előtt mutatta be az új tanárnőt.

- Európai Uniós csatlakozásunkkal megnőtt Magyarországon a művészeti iskolák szerepe - kezdte beszélgetésünket az intézmény vezetője, Keller Jánosné. Alkotásainkkal, a művészeti kommunikáció eszközével - legyen az, film, tánc, festészet, grafika, kerámia vagy éppen a tűzzománc - közvetíthetjük nemzeti kultúránkat Európa országai felé, és adhatjuk azt át jövőnk nemzedékének. Így lehetünk egyszerre európaiak és nemzetiek.

Iskolánk frissdiplomás pedagógusa Istvánffy Ilona Vecsésről jött városunkba, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán diplomázott Szegeden, művelődésszervező-rajz szakon. Tűzzománc speciál kollégiumot Papp György tanár úrnál hallgatott. A Jövőnkért Alapfokú Művészeti Iskolában tízéves kortól tanítja a gyerekeket felmenő rendszerben, ami hat év alapképző és erre épülő négy év továbbképző tanévet jelent - magyarázza az igazgatónő. Közben beértünk a tanterembe, ahol egy nagy asztalt ülhetnek körbe a gyerekek, a fal mellett elektromos kemence várja az alkotásaikat. Istvánffy Ilona a mai munkához szükséges eszközöket rakosgatja az asztalra miközben mesél:

- A zománc bevonatot jelent. A tűzzománc, ha hétköznapi értelemben nézzük, és otthon szeretnénk keresni az edényeken, fürdőkádon, radiátoron találkozhatunk vele. Amit a gyerekek tanulnak, művészi zománc: rézlemezre dolgozunk, a bevonat pedig szilikát származék, ami magas hőmérsékleten ég a fémre. A létező sok technika közül jelenleg a Sgrafitto-technikával dolgozunk, mert talán ez a legalkalmasabb arra, hogy a gyerekeknek megtanítsam melyik szín hány fokon, mennyi idő alatt ég ki.

Először a rézlemezt tisztítjuk meg, majd a kontrazománcot visszük fel a hátoldalra. Száradás után az alapozó zománcot az elejére. Fontos, hogy teljesen megszáradjon, különben nem ég ki rendesen, illetve lepattogzik a zománc. Ezután kezdődhet maga az alkotás, attól függően, milyen technikát választottuk. A Sgarifitto-nál az előre megtervezett mintát belevéssük vonalasan, ezt 800 fokon kiégetjük. Azután, mintha kiszíneznénk kitöltjük a különböző színekkel, melyeket egymás után rakunk fel. Egyelőre iszapzománccal foglalkozunk. A gyerekeknek be kell gyakorolni a munkafolyamatokat, hiszen akkor szárnyalhat az alkotó szabadon, ha az adott technika minden mozdulata, apró titka a birtokában van.

- Nyáron tervezek tábort - sorolja kifelé menet Kellerné Marika, ahol az ügyesebb gyerekek a rekeszzománccal is ismerkedhetnek. Ez a legtetszetősebb technika, ahol a vonalakat rézdrót helyettesíti, és üveg granulátummal töltik ki a formákat. Ez áttetsző és apróbb ékszereket varázsolhatnak maguknak a táborozók.

A felnőttképzés keretében januártól sajátíthatják el az érdeklődők az intézményben a tűzzománc készítésen túl, a keramikus, ólom- és festett üveg, valamint a szőnyegszövő szakmát.

N.A.


<<< Vissza