<<< Vissza |
Bücker iskola, motoros repülés |
2004. szeptember 10. |
Dr. Kunszeri Bélának az újból szárnyra kapott vitorlázórepülés mind több
akadályt jelentett a hivatali munkájában. Massányi Sándor vezető oktató
egészsége megromlott, az orvosi bizottság felfüggesztette repülési engedélyét.
Az előző év gyakorlatát követve, ismét Pálinkás György oktatót hívták meg
Szentesre, repülésvezetőnek. "A tábor növendékei először csak csörlésből
repültek Tücsökkel, Vöcsökkel, Cimborával és Pilissel - azzal a törtszárnyú
Pilissel, ami egyetlenként maradt meg a háború utáni Magyarországon, örömömre
a szentesi repülőtéren. A romokból előkapart és kikalapált Bückerekkel csak
később repültünk" - nyilatkozta Dienes Lászlónak, a Szentesi Élet riporterének
a '49-es katonai előképző tanfolyamnak emléket állító márványtábla avatóján,
a '89-ben szervezett találkozón. Ekkor kerültek ki nagyobb számban a javító műhelyekből a háború alatt megrongálódott motoros- és vitorlázógépek. A szabadságharc 100 éves jubileuma ünnepéből nem maradhattak ki a repülők sem. A szentesi motoros tábor pilótái a megye városainak ünnepségein tartottak néhány perces bemutatókat, majd végén virágesőt zúdítva az ünneplő közönségre. Különösen jól sikerült Szegeden a Dóm tér fölött, az algyőiekkel közösen bemutatott nyíló rózsa. Az Ideiglenes Nemzeti Kormány '45 januárjában adta ki a németekkel szembeforduló hadsereg létesítéséhez a toborzást. A légierő első századának, a tisztjelölteknek már negyvenhétben megkezdődött a képzése a Kossuth Akadémián. E folyamat folytatásaként 1949. április 2-án a szentesi repülőtéren is megkezdődött a tiszti iskolára előkészítő repülőtanfolyam harmincöt fővel, közötte V. Kiss Sándor szentesi növendékkel. Magyar Sándor ugyancsak helyi fiatal, tisztiiskolai előképzős növendék, Algyőn tanulta a repülés tudományát. Ő az a Mig-15-ös pilóta, akit a Fertő-tó térségében lőttek le a szovjet Mig-17-esek, mert az ország illegális elhagyási szándékát tételezték fel róla. A repülésirányítás hibája miatt lett a magyar katonai repülés áldozata. Mindkét hajózót Szolnokon avatták tisztté, 1951. augusztus 15-én. A repülők második csoportjával egy időben megfigyelőtiszti előképzés is indult Szentesen, 135 fővel. (folytatjuk) Puszta János |