<<< Vissza

A fejlődés új szakasza

2004. február 30.

 
Azt mondja Horváth István, a Legrand Rt. vezérigazgatója: a magas árbevételi célkitűzéseket nem tudták teljes egészében teljesíteni. Ugyanakkor jelentős növekedést értek el. A 2002-es esztendő 6,8 milliárd forintjára 2003-ra 15 százalékkal, 7,7 milliárdra emelték az árbevételt. A terv ennél magasabb volt, 8 milliárd fölé kellett volna kerülni a teljesítés összegének. A növekedés fő forrása az export volt, belföldön az értékesítés szinten maradt.

Ami a nyereségtartalmat illeti, mérsékelt eredményről számol be a vezérigazgató. Mint mondja, nagyon megterhelte az egész évet a termék-áttelepítések költsége. 2003-ban a Legrand csoport több termékgyártás Magyarországra hozataláról döntött. Az történt ugyanis, hogy bezárták az ausztriai gyárat, egy részét Portugáliába, más részét Magyarországra szállították.

A dolgozói jövedelmek a tervezettnek megfelelően alakultak. Megközelítőleg 10 százalék körüli növekedéssel számoltak. A tavalyi évben a létszám közel 60 fővel bővült, jelentős részben a termelőüzemekben, az esztendőt 526-al zárták. Idén a tervezetben a jelenlegi létszám tartása szerepel.

A beruházások nagy része alapvetően a gyártás áttelepítésekhez kapcsolódott. A napi feladatok elvégzése mellett jelentős többletterhelés jelentett a dolgozóknak. Kicsit romlott a vevő-kiszolgálási készség, emiatt kritikus bírálat ért bennünket a vállalatcsoportnál - vallja be a vezérigazgató.

Majd hozzáteszi: az idei évben hármas konklúzióból kellett kiindulni, elsőszámú feladatat a számszerű célok teljesítése, mindenben megfelelni a vállalatcsoport elvárásainak, a harmadik, konszolidálni kell a belső működési szervezeti és egyéb viszonyokat, amelyeket megterhelt a tavalyi év rendkívüli feladata.

- E hármas feladat jegyében nagyon magas tervszámokat tűztünk ki. A 7,7 milliárd forinttal szemben 9,6 milliárd forintot kellene teljesíteni. A növekedés durván 10 százalékkal van magasabban tervezve. Ennek forrása a tavalyi évben hozzánk került gyártási feladatokból adódó teljesítés lehet. Nyereség tekintetében a tavalyi szint tartása a kitűzött feladat, ami nem magas ugyan, de pozitív szint. A beruházások vonalán ebben az évben visszafogott lesz a cég. Ez érthető is, hiszen az előző években milliárdokban mérhetőek azon összegek, melyet beruházásra fordítottak a Legrand Kontavill Részvénytársaságnál.

A jövedelemnövelést a várható infláció legmagasabb értékére tervezték, ami 7,5 százalék. Ez nem alacsony szint, ismereteink szerint jelenleg a városi és a megyei átlagbérszinteknél a Legrand Rt. bérei jóval magasabbak. A vezérigazgató így fogalmaz: 15-20 százalék előnyük van.

Az év jelentős eseménye, hogy április 1-jétől teljes mértékben Legrand-dá váltak, ami a cég nevében is megjelent. Új nevük: Legrand Magyarország Villamossági Rendszerek Részvénytársaság. A vezérigazgató erről a következőképpen szól:

- Egy folyamat jelentős állomásaként értékeljük a változást. Tizenkettedik éve vagyunk már a Legrand csoportban, a név folyamatos változása 4-6 évvel ezelőtt kezdődött. Mi indokolta mindezt? Egyrészt a termelői struktúra változása. A Legrand család új távlatokat és dinamikus fejlődést hozott számunkra minden területen. Egy nemzetközi vállalatcsoport a nemzetközi piacon nemzetközi cégekkel versenyez. Az Európai Unióba belépő Magyarország piaca is egy európai piaccá integrálódik, a cég imázsát, nevét, arculatát egységesíteni, egyértelműsíteni kell. Egy márka legyen, de az erős. Hozzáteszem: a mi fejlődésünk a privatizáció után azon alapszik - '61 óta dolgozunk Szentesen a villamosgyártásban, ebből 12-öt a Legranddal -, hogy a megtermelt nyereséget a francia vállalat eddig nem vitte ki, azt mindig beforgattuk.

- Nevükben megmaradt a Magyarország!

- Egy nagy nemzetközi csoportban dolgozunk, de magyarok vagyunk, a cégnév is erre utal. Nevünkben a villamossági rendszer azt is jelenti, hogy nem csak villamos-termékeket gyártunk és forgalmazunk, hanem villamos-, sőt intelligens rendszerekhez, így például épület-felügyeleti rendszerekhez, illetve informatikai rendszerekhez gyártunk és forgalmazunk elemeket, alkatrészeket, egységeket. A rendszerek építéséhez és működtetéséhez szellemi szolgáltatást, szervizt, szakmai tanácsot adunk. Más minőségbe jutott el a cég, egyszerű gyártóból rendszerszolgáltatóvá.

- Túl vannak a Construma nemzetközi építőipari szakkiállításon...

- Ami jelentős a cég számára. Termékeink az építőiparban a belső és a külső villamosításban fontos szerepet játszanak. Itt jelentünk meg az új és bővebb termékkínálatot nyújtó katalógusunkkal. Régebben 300 terméket ajánlottunk partnereinknek, most valahol 8 ezernél tartunk.

- Vaskos ajánlat.

- A Legrand hatvan országban van jelen, közel negyvenöt termelővállalattal. A tavalyi forgalma 2,8 milliárd euro. Huszonhétezer alkalmazottal dolgozik a világban. Hogy Ausztriából idehozták a gyártást, azt gondoljuk, van jövőnk, de nagyon éles a verseny. A vállalatcsoporton belül is vannak versenytársaink. Itt említhetem meg a lengyeleket, törököket. A feladatokért meg kell küzdeni, aminek három pillére van: a jó minőség, a megfelelő költségszint, a megbízható kiszolgálási készség. Mindegyikben ütőképesnek és versenyképesnek kell lenni.

- Hogyan áll most az építőipar? Mennyire ad munkát önöknek?

- Az építőiparban, különösen az épületiparban megtorpantak a beruházások. Jelen pillanatban várakozási álláspont van. Kivárnak a csatlakozás utánra. A lakásoknál a kamatterhek változása vetette vissza a keresletet. A korábban meglóduló lakásépítés megtorpant.

- Többen szeretnének már euroban számolni. Önöknél mi a helyzet ezen a téren?

- A forint 11,5 százalékkal gyengült az eurohoz képest. Nekünk jelentős kintlévőségeink, hitelállományunk van. Nálunk az árfolyamveszteség magasabb volt mint a -nyereség. Vesztettünk ezen 2003-ban. Részünkről ezért lenne jó, ha már bevezetnék az eurot. Stabil lenne. Mi már régóta euroval számolunk. Tavaly 2,7 milliárd euro volt a forgalmunk, nem mindegy, hogy mennyivel, 240 vagy 270 forinttal számoljuk. Nálunk tavaly 8-10 százalékot elvitt az árfolyamveszteség.

Lovas József


<<< Vissza