<<< Vissza |
"Perzselő szomjat kelteni a jóra" |
2003. augusztus 29. |
Weöres Sándor zseniálisan sűrített költői sora számtalan gondolatot indít
el. |
Hogyan?
|
Egy katolikus iskola igazgatójaként pedig további kérdések vetődnek föl
bennem: Kell-e továbbadnunk az általunk megismert "jót" annak
tudatában, hogy a jó nem kényszeríthető? (A társadalomban viszont ritkán
érvényesül a jó kényszer nélkül!) Képes-e az iskola átadni azokat az értékeket,
amelyeket a keresztény kultúra megőrzött? Van-e esély arra, hogy a katolikus
iskola felülkerekedjék a társadalom kedvezőtlen hatásain? Lehet-e az iskola
alapvetően más, mint a társadalom? Felelősséggel vállalhatja-e egy gyermekeket
nevelő intézmény, hogy az iskolát mintegy kontraszt-társadalomként működteti,
s ezáltal szembesíti a felnövekvő nemzedéket egy jobb, egy szebb világ megteremtésének
lehetőségével (illúziójával)? Igényli-e piacosított agyunk, vagyis a fogyasztói szerepben fellépő megrendelő ( diák és szülő) a keresztény iskola kínálatát? A pénztőke dominanciája mellett van-e kereslet a humán tőkére is? És a keresztény iskolában kapott, szerzett emberi tőke: ismeretek , készségek, hit, erkölcs , emberi tartás stb. hasznosíthatók-e a munkaerőpiacon? Még vulgárisabban: piacosított világunkban van-e a keresztény humántőkének likviditása? Mint elkötelezett hívő ember pedig azt kérdezem: - Vállalom-e a nevelés kockázatát? Van-e elég bátorságom, kitartásom ahhoz, hogy életemet, hivatásomat a keresztény reményre, vagyis a Hegyi beszéd paradoxonjaira építsem? Melynek tanítása szerint azoknak, "akik éhezik és szomjazzák az igazságot" (Mt.5;6) éppolyan boldogságban lesz részük, mint a szegényeknek, síróknak és üldözötteknek. |
Itt és most
|
Nem ott és egykor, nem a triumfális egyház fénykorában, nem is nagyszüleink
gyönyörű emlékeiben, nem álmainkban és vágyainkban, hanem itt és most melyek
azok a rendező elvek, amelyek sajátossá, mássá, értékessé tehetik a keresztény
iskolát? A teljesség igénye nélkül szeretnék kiemelni néhány számomra fontos
jellegzetességet. |
A jelen - A valóság
|
"...megismeritek az igazságot, s az igazság tesz szabaddá titeket."
(Jn. 8;32) A hagyomány, a kultúra ajándék, szellemi ajánlat. Családunk, nemzetünk, egyházunk örökségét, kincseit vagy elfogadjuk, vagy elutasítjuk. Ezért nagyon fontos, hogy ezeket az értékeket jól és részletesen ismerjük. A helyes értékrend szerinti nevelés arra szoktatja a fiatalt, hogy újra és újra találkozzék a felfedezendő teljes valósággal, azt a művészeti nevelés segítségével át is élje, a vallásos élmények, a szép, ünnepélyes liturgia, a tanúságtevő hitoktatás pedig vezesse el ahhoz a bizalomhoz, hogy az élet végső értelmére létezik válasz. E nélkül a bizonyosság nélkül lendületét veszti a gyermekben még elevenen élő igazságkeresés és kötődési vágy. Különös, hogy korunkban, egy kábulatba menekülő, destruktív életérzéssel szemben , épp a keresztényeknek kell fölhívniuk a figyelmet a mítoszok és varázsigék csalárdságára, az evilági élet komolyságára, az emberi méltóság fontosságára, az Élet szentségére. |
A kritizálás, mint erény
|
Fontos, hogy diákjaink felelős véleményalkotással és cselekvéssel merjenek
"válogatni", és ne fogadjanak el mindent értékelés és mérlegelés
nélkül. (A kritika , görög jelentése a keresgél, turkál igére vezethető
vissza.) A fogyasztói társadalom állandó kritikájával tudatosíthatjuk : életünk mely területén van helye a pénz- és haszonelvű gondolkodásnak, s melyek azok, amelyeket mindenképp meg kell őriznünk a személyes elköteleződés, a tékozló szeretet - gazdasági szempontból irracionális - világának. ( Folytatás következik) Nemes Éva |