<<< Vissza

Jubileumi túrán "Tündérországban"

2003. július 18.

A második nap a Küküllők vidékén talált bennünket. Szép, archaikus székely falvakat láttunk egyre több és díszesebb kapuval. Szovátán sétáltunk a Medve-tó partján, megcsodáltuk a monarchiabeli fürdőházakat, megérintettük a sóhegyek sebzett oldalát.

A parajdi sóbánya számomra a csodák birodalma. Hatalmas, egyiptomi sziklasírokra emlékeztető, földalatti termeivel, a bánya mélyén megbúvó oltárral, s a gyógyulni vágyó gyerekek játszótereivel.
Korond, ki ne hallott volna a több kilométernyi kirakodó vásárról? S csupán egy órácska adatott a csábulásra, színes kerámiák, szőttesek és fafaragványok kavalkádjában! (Itt bizony nagy értéknek bizonyult az önmérséklet!)
Farkaslakán fejet hajtottunk Tamási Áron sírja előtt, Szejkefürdőn Orbán Balázsra emlékezhettünk. Egy helybéli történelemtanár ízes, szép szavakkal, kéretlenül szólt a Székelyföld nagy fiáról.

Székelyudvarhelyre érve már alkonyodott. A rövid kis megálló idején néhányan felkaptattunk a város feletti dombra épített szép barokk templomba, ahol éppen évzáró diákmisébe csöppentünk. Majd rövid sétát tettünk a fenyők között meghúzódó, kopjafákkal tűzdelt temetőben, alattunk a lemenő Naptól aranyló, szép kis város panorámájával.

Másik szálláshelyünk a Gyilkos-tó partján épült elegáns panzióban volt, így egész éjszaka hallgathattuk a tavat tápláló források, csermelyek csörgedezését és a fenyves suhogását. Szebb altatódalt kívánhat-e magának az ember? A Gyilkos-tó és Békás-szoros fenséges, borzongató szépségét látni kell, ezért nem szólok róla bővebben.
Csíksomlyót "kiharcoltuk" Gábor bácsitól, sokan kívántunk itt egy kicsit elcsendesedni. Nyomát sem találtuk már a két nappal korábban sokszázezres tömeget vonzó pünkösdi ünnepnek. De a kihalt kegytemplom első padjában ülő, helybéli asszony ajkán felcsendülő, archaikus Mária- énekek ünnepi percekkel ajándékozták meg a betérőket.
Utunkat folytatva a Szent Anna-tóhoz értünk. Igazi "tengerszem" ez, ordas hegyek karéjában. Körülsétálni is nagy élmény, de hogy selymes vizében megbuggyanni mit jelent, azt csak ketten tudtuk meg a csoportból.

A harmadik szállás Sepsiszentgyörgyön várt ránk, már ami maradt az éjszakából a kései városnézés után! Kirándulásunk legkeletibb pontja Brassó volt. A krónikás úgy vélte, Marosvásárhelynél szebb várost nem talál Erdélyben, de tévedett. Remekül restaurált, középkori hangulatot árasztó szász épületek, gyönyörű terek a belvárosban. A Fekete templom világhírű anatóliai szőnyeggyűjteményét látni kell.

A negyedik napon csaknem 1000 kilométeres út várt ránk hazafelé. Csupán címszavakban erről a napról: Barcaság végtelen "pityókatáblái", különös szénaboglyák illata, sajtvásár valahol az út mentén, sohasem látott vadvirágmezők a hegyek szelídebb lankáin, igazi botanikai paradicsom!
Gyulafehérvár lehangoló jelenénél csak Vajdahunyad vára lehet árvább és szomorúbb. Az aradi emlékművet, este 9 órakor már csak elképzeltük, hisz még messzi volt a határ.

Lassan egy hónap telt el az erdélyi kirándulás óta. Már elmúlt az izomláz, csendesednek az élmények. De az igazán mély benyomások örökre beivódnak az emlékezetbe. Ezek között őrzöm azokat az órákat, amikor a Teremtő jelenlétét különösen erősen éreztem: Vas Albert zord és fenséges hegyormai között járva, vagy a Föld gyomrában, a sóbányák mélyén.

És megőrzöm a szejkefürdői tanárembert is, akiről Martin Buber sorai jutottak eszembe: "Mint gyökerétől elvágott fa, - úgy sorvad el az a nép is, amelyik nincsen tisztában nemzeti történelmével, nemzeti kultúrájával, hisz nincs miből és nincs mire felépítenie a jövőjét." Ezért bölcs az a nemzet és az az ember, aki népe és a saját írott és íratlan történetéből merítve, abból okulva építi jövőjét.