<<< Vissza

Könyvtárpártolás és kiskapuk
Jogviszony és ÁFA

2003. július 4.

 
A Szentes Városi Könyvtár Közhasznú Társaságot '97 júniusában alapította az önkormányzat. A képviselő-testület határozatában kimondta, hogy a könyvtár átszervezése a dolgozók közalkalmazotti munkaviszonyát nem érinti. Ezen megállapodásra jutott az önkormányzattal a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ) helyi szervezete is.

A továbbiakban gazdasági társaságként működő városi könyvtárban és a részben önálló költségvetési (közművelődési) intézményként működő gyermekkönyvtárban a vezetői jogkörök megosztottak. A könyvtárak vizsgálatánál azok működéséről a városi ügyészség megállapította, hogy az a fajta foglalkoztatás törvénysértő. A képviselő-testület ismét döntés előtt állt.

Az önkormányzat júniusi ülését megelőzően dr. Sztantics Csaba jegyző az anyagot megküldte a KKDSZ felé azzal a céllal, hogy véleményezze azt. A szervezet azt meg is tette, megoldási lehetőséget tálalt a képviselő-testület elé.

A testület ülésén Oltyán Lajos, a művelődési és oktatási bizottság elnöke elmondta, hogy az alapítás óta folyamatosan szembesülnek azzal a gonddal, amit ez a kettősség okoz. A bizottság egyetért az érdekvédelem módosító indítványával, miszerint: "A képviselő-testület alapítói minőségben arra hívja fel a kht. ügyvezetőjét, hogy a gyermekkönyvtár állományából kikerülő és a Könyvtár Kht.-nál munkát vállaló volt közalkalmazottak részére biztosítsa mindazokat a jogosultságokat, melyeket a mindenkor hatályos jogszabályok biztosítanak a közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott könyvtárosok számára. Az önkormányzat fenntartói minőségben garanciát vállal a határozat végrehajtásához szükséges anyagi fedezet biztosítására."

Az ülésen jelenlévő Vadász János államtitkár (közszolgálati reform kormánymegbízott) már ismeri az előterjesztés előtörténetét onnantól, amikor a város kényszerhelyzetben létrehozta a kht.-t. A város kultúrapártoló önkormányzata a nemes cél érdekében lényegében kiskaput keresett az áfa visszaigényelhetősége miatt. Amivel többletforráshoz jutott, s amit beruházásaiban helyezett el. Ezzel egyedüli megoldást hozott létre, hiszen az országban sehol másutt nincs olyan könyvtár, amely közhasznú társaságként működne, hiszen az közszolgálati és nem piacorientált forma.

A kérdés: hogyan lehet visszatérni az eredeti kerékvágásba? Hogyan lehet költségvetési közintézménnyé visszaalakítani? Az államtitkár erre kétfajta megoldás talált: elmondta, az érdekek azt sugallják, hogy a város térjen vissza az eredeti elgondolásokhoz. Nem lát okot arra, hogy az önkormányzati közfeladatokat ellátó közintézmény - túljutva a beruházáson - továbbra is gazdasági társasági formában működjön állami és önkormányzati közfinanszírozásból.

- Mielőtt döntenek, fontolják meg azt a lehetőséget is, hogy a Pénzügyminisztériumhoz fordulnak annak érdekében, hogy méltányossági alapon, áfa-visszafizetés alóli mentességet adjon - javasolta az államtitkár.

- Az APEH természetesen ragaszkodik az áfához - jelentette ki Szirbik Imre polgármester. - A lehetőség: a pénzügyminiszter. A munkáltatói jogokat egy kézbe kell tenni. Ezt az alapelvet a képviselő-testület mondja ki. A testület kérelemmel fordul a miniszterhez, méltányossági alapon mentesítse a várost az említett adóterhek megfizetése alól. A pénzügyi szerv pozitív reagálása esetén a városi könyvtárat az önkormányzat önálló költségvetési intézményként kívánja működtetni.

Felvetődik a kérdés: elutasító válasz esetén hogyan döntenek a képviselők? Ekkor jön be az érdekvédelem és az önkormányzat bizottságainak kompromisszumra törekedő javaslata. A képviselők ezzel a módosító indítvánnyal elfogadták az előterjesztést.

L. J.


<<< Vissza