<<< Vissza

Orosz ikrek szeptembertől
Fejleszt és átalakul a MÁV Rt.

2003. május 30.

 
A Közlekedéstudományi Egyesület helyi szervezete május 22-én tartotta hagyományos műszaki napját. A rendezvény immár több mint tíz évre tekinthet vissza. Olyan témákban, ami a közlekedésben dolgozó szakemberek érdeklődésére tart számot. Ezen túlmenően a civil lakosság figyelmét is felkeltheti.

Makra Zoltán, a fentebb említett egyesület helyi elnöke nyitotta meg a rendezvényt, majd dr. Csiba József üzletágvezető-főigazgató A gépészeti szolgálat helye és szerepe az átalakult MÁV Rt.-n belül címmel tartott előadást. A műszaki nap fő attrakciója - nem kétséges - a MÁV Rt. 6341-es iker motorkocsijának bemutatása és annak üzemeltetési tapasztalatai voltak.

Azokról a kocsikról szól a fáma, amelyeket az orosz államadósság fejében kap az állam, azon belül a MÁV Rt. Negyven ikerkocsiról van szó, erről a gépészeti üzletág főmunkatársa, Dobos József, valamint Borisz Ivanovics Paramonov orosz főkonstruktőr tartott előadást. Mint megtudtuk, három évig tervezték. Abban a Moszkva melletti, százéves nagy gépipari hagyományokkal rendelkező gyárban, amelynek kétezer dolgozója van, s akik többek között a moszkvai és a budapesti metrószerelvényeket is előállították.

Mint megtudtuk, nagyon sok újdonsággal szolgálnak. Itt említhetjük meg például az ablakmelegítőket. Három ikeregység egyszerre közlekedhet, egy motorvezető vezeti. Az utastér tágas, 142 utas ülhet le benne. Óránként 100 kilométeres sebességgel megy, a dél-alföldi régió szinte minden vasútpályáján közlekedhet, így a Békéscsaba-Szeged, Budapest-Szolnok-Szentes-Makó vasútvonalon, ebből egyelőre kivételt képez a Szentes-Orosháza vonal. Maga az ikerkocsi légkondicionált, valóban utasbarát, komfortos jármű. Az utazásnál a mozgássérültekre is gondoltak. (Például a WC-használatnál.) Az utasoknak mindenképpen kényelmet jelent az új iker motorkocsi. Bíznak benne, hogy az emberek hamarosan megszeretik majd. Egyes berendezései kooperációban készültek, német gyártmányok.

Most először tíz jött be az országba, régiónkban várhatóan szeptemberben jelennek meg. Szervizszolgáltatását teljes egészében a szentesi motorgarázs végzi. Amihez pótlólagos beruházásokra (megközelítőleg 200 millió forintra) lesz szükség. Erről a vasút vezetése a közeljövőben dönt majd. Makra Zoltán elmondta, a motorgarázsban dolgozó emberek léte, munkája továbbra is biztosított.

A dél-alföldi személyszállításról Bakos Csaba osztályvezető tartott előadást. Elmondta, hogyan pályázott a régió, hogy megkapja az orosz motorvonatokat. Azt követően a reszortos Valkai Csaba a 47-es számú Hargita felújításáról beszélt, a 46-os már a Vasúttörténeti Parkban van. A 47-es közel 70 százalékos készültségben van, az érdeklődők láthatták például, milyen fülkéi voltak régen a vezetőket őrző embereknek. Hogyan nézett ki Rákosi Mátyás, Kádár János vasúti fürdőszobája, hálófülkéje, milyen híradástechnikai berendezések álltak rendelkezésre akkor.

- A cég átalakul, a Jendrassik György nevet július elsejétől feltehetően csak a motorgarázs viseli majd - tájékoztatta lapunkat Makra Zoltán. - Szegeden egy 1600 fős területi gépészeti központot alakítanak ki. A pályázatok elbírálása június 3. Hat terület alakul ki: Budapest, Debrecen, Miskolc, Szeged, Pécs, Szombathely székhellyel, az irányítás onnan történik. A munkahelyek lényegében megmaradnak. A helyi gépészet három szakmára tagozódik: az üzemeltetésre, a motorvezetők és kocsivizsgálói szolgáltatást elvégző részre, valamint a karbantartásra.

- Tehát minden munka marad, csak más felállásban - mondta a gépészeti főnök, majd hozzátette: - Hogy mi motivált arra, hogy megpályázzam a szegedi állást? A kihívás. A továbblépés lehetősége. Szakmailag óriási kihívást jelent. Bácskiskun-Békés-Csongrád megyét felölelő központi irányítás lesz a megyeszékhelyen. Felvetődik a kérdés, miért éppen ott? A válasz egyszerű: az infrastruktúra Szegeden áll rendelkezésre.

Lovas József


<<< Vissza