<<< Vissza |
Diákjogok szószólója |
2003. május 16. |
A háromévente ülésező országos diákparlament e hónap elején Budapesten
ült össze megvitatni a magyar közoktatással kapcsolatos aktuális kérdéseket.
A háromnapos rendezvényen a szentesi általános iskolákat Dóczi Zoltán,
a Klauzál Gábor Általános Iskola nyolcadik osztályos tanulója képviselte.
Az ott elhangzottakról és a további terveiről kérdeztem a politikai pályával
is kacérkodó tizennégy éves diákot. - Milyen feladatokat lát el manapság az országos diákparlament? - A legfontosabb célkitűzésünk az volt, hogy egy ajánlás-tervezetet tegyünk az Oktatási Minisztérium asztalára, amiben összefoglaljuk a diákság által észlelt legkézenfekvőbb problémákat. Az ország 1600 általános és középiskolai tanulója vett részt ezen a rendezvényen, így - nyugodtan mondhatom - egy meglehetősen reprezentatív képet tudtunk festeni a mai magyar oktatásról. - Mik voltak a legégetőbb problémák, melyekre a diákparlament többsége érzékenyen reagált? - A tanulással összefüggő diákjogok érvényesülése volt az elsőszámú szempont, amivel a parlamenten belül 40 darab 40 fős szekció foglalkozott. Minden szekció megkapta a maga problémakörét, amire olyan, a törvény és az erkölcs oldaláról is megvitatott megoldást kellett javaslatként találniuk, amiben mindkét fél, a tanár és a diák kötelezettségei egyaránt szerepelnek. Így például alapvető kérdés volt a diákjogok széleskörű megismerése, megismertetése, a képességekhez szervesen illeszkedő tananyagok, tankönyvek és módszerek feltételeinek megteremtése, valamint a pedagógusok objektív teljesítményértékelése, ami megkönnyítheti az iskola- vagy a tantárgyválasztást. - Itthon is ilyen vehemensen képviseled korosztályodat? - Igen, nemrég a Szentesi Ifjúsági és Diákönkormányzaton belül külügyi bizottság felállítását kezdeményeztem. Ennek a csoportnak az lenne a feladata, hogy külföldi iskolákkal és intézményekkel vegye fel a kapcsolatot, diákcseréket szervezzen, és az EU-val kapcsolatos néhány dolgot is bemutasson a helyi diákoknak. - Mindehhez persze elég komoly nyelvtudás kell. - Szerencsére azzal nem állok hadilábon. Angolul és németül már megértetem magam, sőt még oroszul is beszélek egy kicsit. - A következő tanévben hol folytatod a tanulmányaidat, és szeretnél-e a későbbiekben is a politika körül lebzselni? - A szentesi Horváth Mihály Gimnázium angol tagozatos osztályában kezdem a szeptembert. Számomra roppant fontos nyelvtudásom fejlesztése, hiszen további terveim eléréséhez ez elengedhetetlen feltétel. Ugyan még nem döntöttem el, hogy közgazdasági vagy jogi vonalon tanulok tovább az érettségi után, de - csak hogy a kérdés másik felére is feleljek - nem áll távol tőlem az érdekképviselet világa. Majd meglátjuk. Bíró Dániel |
![]() |