<<< Vissza

Diákjogok szószólója

2003. május 16.

 
A háromévente ülésező országos diákparlament e hónap elején Budapesten ült össze megvitatni a magyar közoktatással kapcsolatos aktuális kérdéseket. A háromnapos rendezvényen a szentesi általános iskolákat Dóczi Zoltán, a Klauzál Gábor Általános Iskola nyolcadik osztályos tanulója képviselte. Az ott elhangzottakról és a további terveiről kérdeztem a politikai pályával is kacérkodó tizennégy éves diákot.

- Milyen feladatokat lát el manapság az országos diákparlament?

- A legfontosabb célkitűzésünk az volt, hogy egy ajánlás-tervezetet tegyünk az Oktatási Minisztérium asztalára, amiben összefoglaljuk a diákság által észlelt legkézenfekvőbb problémákat. Az ország 1600 általános és középiskolai tanulója vett részt ezen a rendezvényen, így - nyugodtan mondhatom - egy meglehetősen reprezentatív képet tudtunk festeni a mai magyar oktatásról.

- Mik voltak a legégetőbb problémák, melyekre a diákparlament többsége érzékenyen reagált?

- A tanulással összefüggő diákjogok érvényesülése volt az elsőszámú szempont, amivel a parlamenten belül 40 darab 40 fős szekció foglalkozott. Minden szekció megkapta a maga problémakörét, amire olyan, a törvény és az erkölcs oldaláról is megvitatott megoldást kellett javaslatként találniuk, amiben mindkét fél, a tanár és a diák kötelezettségei egyaránt szerepelnek. Így például alapvető kérdés volt a diákjogok széleskörű megismerése, megismertetése, a képességekhez szervesen illeszkedő tananyagok, tankönyvek és módszerek feltételeinek megteremtése, valamint a pedagógusok objektív teljesítményértékelése, ami megkönnyítheti az iskola- vagy a tantárgyválasztást.

- Itthon is ilyen vehemensen képviseled korosztályodat?

- Igen, nemrég a Szentesi Ifjúsági és Diákönkormányzaton belül külügyi bizottság felállítását kezdeményeztem. Ennek a csoportnak az lenne a feladata, hogy külföldi iskolákkal és intézményekkel vegye fel a kapcsolatot, diákcseréket szervezzen, és az EU-val kapcsolatos néhány dolgot is bemutasson a helyi diákoknak.

- Mindehhez persze elég komoly nyelvtudás kell.

- Szerencsére azzal nem állok hadilábon. Angolul és németül már megértetem magam, sőt még oroszul is beszélek egy kicsit.

- A következő tanévben hol folytatod a tanulmányaidat, és szeretnél-e a későbbiekben is a politika körül lebzselni?

- A szentesi Horváth Mihály Gimnázium angol tagozatos osztályában kezdem a szeptembert. Számomra roppant fontos nyelvtudásom fejlesztése, hiszen további terveim eléréséhez ez elengedhetetlen feltétel. Ugyan még nem döntöttem el, hogy közgazdasági vagy jogi vonalon tanulok tovább az érettségi után, de - csak hogy a kérdés másik felére is feleljek - nem áll távol tőlem az érdekképviselet világa. Majd meglátjuk.

Bíró Dániel


<<< Vissza