<<< Vissza

Uniós vetélkedő
Felszólaltak a Parlamentben

2003. május 9.

 
Európai uniós versenyen vettek részt a Horváth Mihály Gimnázium tanulói múlt hét pénteken Budapesten. Miután áprilisban nagy fölénnyel nyerték a szegedi középdöntőt, a szentesiek a dél-alföldi régió legjobbjaiként nagy reményekkel vágtak neki az országos döntőnek.

Az Országos Középiskolai Érdekegyeztető Diákfórum által szervezett vetélkedő helyszínei a Lurdy-ház és a Parlament voltak. Az ötvenfős csapatot elkísérték felkészítő tanáraik - így Cseh Lajos, Kátai Mónika, Kovács Lászlóné és Perjés Gáborné -, valamint Szirbik Imre polgármester, aki készségesen mondott igent a gimnázium felkérésére, és vett részt a vetélkedőn. A szentesi gimnazisták regionális fejlesztési tervet dolgoztak ki, valamint részletes gazdasági és politikai elemzést készítettek Ausztriáról és a magyar-osztrák kapcsolatról, melyet Joó Gabriella a gimnázium kiváló tanulója ismertetett angol nyelven a Parlamentben.

A tizennyolc csapat részvételével zajló vetélkedőn a szentesiek a kilencedik helyet szerezték meg. Egybehangzó vélemények szerint azonban a HMG-sek ennél jóval előkelőbb helyezést érdemeltek volna, s lelkesedésüket, felkészültségüket látva érthető, hogy kissé csalódottak voltak a vetélkedő után. A diákok felkészítésében nagy szerepet játszó Cseh Lajos földrajz-rajz szakos tanár nehezményezte az elbírálás körüli homályt és a követhetetlen pontozást. Büszkén állította, hogy diákjai nagyon komolyan vették ezt a megmérettetést: óriási tudásanyaggal érkeztek a fővárosba. Joó Gabriella szerint is alulértékelték teljesítményüket, mint elmondta: még a pontszámokkal sem voltak tisztában. Azt is csalódottan vették tudomásul, hogy a Lurdy-házban zajló versenyen korántsem az európai uniós ismeretek játszották a főszerepet.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta igazgató lapunk érdeklődésére elmondta: bár az európai uniós ismeretek nem épültek be a tanrendbe, minden tanár igyekszik becsempészni a témát az anyagba, és ahol lehet, érintik az uniós kérdéseket. Erre főként földrajz és történelemórákon kerül sor, de az elmúlt hónapban rendhagyó délutáni órákon is foglalkoztak az EU-val. Emellett a diákok rendelkezésére áll az internet, mely segítségével szert tehetnek a megfelelő ismeretanyagra. Az igazgatónő kiemelte a diákok tudásvágyát és öntevékeny jellemét is. Önállóságukat mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a vetélkedőre is egy diák - Csapó Attila - saját kezdeményezése juttatta be az iskolát.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta fontosnak tartja, hogy a HMG lépést tartson a korral, s mindezt új emblémájuk is kifejezi: az iskola kezdőbetűit az Európai Unió sárga csillagai díszítik. Arról, hogy miként látja a sokat emlegetett csatlakozás előnyeit egy diák, Joó Gabriella kifejtette: abban bízik, hogy a belépés új szellemet, nagyobb lehetőségeket hoz majd. A diákok számára mindez csereprogramokban, külföldi gyakorlatokban nyilvánulhat meg. Azt is hozzátette, hogy a nagyobb lehetőségek nagyobb versenyt is jelentenek a fiatalok számára. Az öt és fél évig Kanadában élő, angolul kiválóan beszélő harmadéves diák véleménye szerint jobb, szélesebb körű tájékoztatással az iskolások érdeklődését is eredményesebben fel lehetne kelteni az unió iránt.

Kátai Mónika biológia-kémia szakos tanár kollégái nevében hangsúlyozta: büszkék diákjaikra, akik szorgalmasan és eredményesen dolgoztak együtt iskolájuk sikeréért. S nem vigasztalásul, de zárógondolatként mindenképpen elmondható, hogy az a komolyság, céltudatosság és tudás, ami a versenyen résztvevő diákokat és tanáraikat jellemezte, később is hasznára válik a tanulóknak, s még sok örömet okozhat a gimnáziumnak.

P. K.


<<< Vissza