<<< Vissza

Huszonkét éve a sakkért

2003. április 11.

 
Városunk sakkélete mozgalmasnak nevezhető, hiszen a Szentesi Spartacus éveken át az NB I/B-ben öregbítette városunk hírnevét. Néhány éve törés következett be, melynek eredménye, hogy napjainkban az NB II-ben gyűjtik a pontokat. Mint minden sportágban itt is szükség van utánpótlásra. Ebben vállalt nagy szerepet Kőhalminé Forrai Julianna, aki több mint két évtizede foglalkozik gyerekek sakkoktatásával.

- Családi szálak kötnek a sporthoz - kezdte szavait. - Édesanyám, nagybátyám, nagyapám is sakkozott. Innen az ötlet, hogy gyerekeket oktatok a sakkra.

- Milyen képesítés szükséges ahhoz, hogy valaki sakkot oktasson?

- Debrecenben végeztem egyéves sakkoktatói tanfolyamot, ahol komoly elméleti tudásra tehettem szert. Majd újabb egy év, s megszereztem a sportoktatói bizonyítványt.

- Mikor adta az első sakkleckét?

- 1980-ban az akkori Hámán Kató Általános Iskolában kezdtem oktatói pályafutásomat, egészen 1984-ig. 1984-től a Klauzál iskolában folytatom, egyrészt sakkszakkört vezetek, illetve néhány tanévben órarendszerűen tanmenetet készítve egy osztálynak tartottam sakktanítást. Kezdve az alaplépésektől eljutottunk olyan szintre, hogy ebből az osztályból kerültek ki igen komoly versenyzők.

- Az ön nevelőmunkáját nevezhetjük utánpótlásnevelésnek?

- Igen. Különböző korcsoportokkal foglalkozom. A legjobb eredményeink a diákolimpián születtek. Négyszer jutottunk az országos döntőbe, ahol huszonhat csapat közül voltunk nyolcadikok, negyedikek. Egyszer egyéniben is sikerült a diákolimpia országos döntőjében szerepelni. Tíz év óta a megyei diákolimpián az első három helyezett között mindig van szentesi csapat. A legutóbbi megyei diákolimpián a leánycsapat bronzérmet szerzett, tavaly ugyanezen a megméretésen a fiúk ezüstérmesek lettek. Az évek során több olyan sakkozó volt, aki többre vihette volna. Az a legnagyobb baj, hogy a nyolcadik osztály befejezése után, a középiskolában nincs lehetőség továbbfejleszteni a sakktudásukat. Így a sakkutánpótlás területén hatalmas üreg tátong. A középiskolás gyerekeket a szülők is a tanulás felé irányítják, pedig a sakk sok mindenben segíti a gyerekeket a tanulásban. Fejleszti a logikát, koncentráló képességet. Én mint matematika-fizika szakos tanár azt mondom, hogy a sakk szoros kapcsolatban áll a matekkal.

- Vannak-e olyan játékosok a tanulók között, akik helyet követelnek maguknak az NB II-es Spartacusnál?
- Az NB II-es csapatnál előírt szabály, hogy két ifjúsági versenyzőt szerepeltetni kell. Jelenleg hat-hét olyan általános iskolás gyerek van, akiket szerepeltetni tudunk az NB II-es felnőttek között, illetve a megye I-ben.

- Hány gyermekkel foglalkozik?

- A Spartacusnál leigazolt gyerekek száma nyolc-tíz. Az iskolai szakkörön tizenkettő vesz részt. Másodikos-harmadikosokkal kezdem a sakkoktatást. Nagy lelkesedéssel fognak hozzá, mint egy társasjátékhoz. Később, amikor komolyabban kell tanulni ezt a játékot, azok maradnak meg sakkozónak, akiknek komolyabb a logikájuk, türelmük, koncentrálóképességük.

- Van olyan sportág, amely elszippantja a gyerekeket a sakkasztal mellől?

- A sportolás területén a gyerekeknek sok választási lehetősége van. Sokan elmennek táncolni (néptánc, társastánc). A másik vonzó sportág az úszás és a vízilabda.

- A gyermeksakk mennyire támogatott?

- Ami a megyei diákolimpia keretébe tartozik azt a Klauzál DSE finanszírozza, valamint egy csépai versenyt is. Ami rendszeres versenyünk, még decemberben egy négynapos országos megméretés, ennek költségeit a Spartacus Sportkör fizeti. Továbbfejlődés szempontjából több országos versenyre lenne szükségünk, ehhez több támogatás kellene. A szülők sem tudják anyagilag a több ezer forintba kerülő versenyeket támogatni.

D. V. Z.


<<< Vissza