1.) Szóbeli tájékoztató a két ülés között történt fontosabb eseményekről

Szirbik Imre:
Szóbeli kiegészítéséhez vegyék figyelembe dr. Rébeli Szabó Tamás képviselő által az elmúlt évben benyújtott "A sportszervezetek 2007. évi támogatási összegének felhasználásáról, felosztásáról" szóló tájékoztatóját.
A két ülés közötti időszak ünnepekkel telt. Az ünnepségeken sokan vettek részt.
December 19-én a Kistérségi Tanács megtartotta soros ülését. Áttekintette a Dél-alföldi Hulladékgazdálkodással kapcsolatos eddigi elköteleződéseket. Ennek kapcsán a Városrendezési,- fejlesztési és Környezetvédelmi, valamint a Pénzügyi Bizottság együttes ülést tartott, amelyre meghívta az érintett települések polgármestereit, a szakbizottságok képviselőit, valamint a DAREH vezetőjét, aki a tárgyaláson nem tudott részt venni, ezért későbbi időpontra halasztották a tárgyalást.
Ugyanezen a napon Leader ülést tartottak Csongrádon az érintett települések képviselőivel. Megkezdődött annak a programnak a felépítése, amely a szentesi és csongrádi kistérség számára e programból pályázható feladatok körét próbálta körbevonalazni.
December 20-án a megyei közgyűlés ülést tartott.
December 29-én került sor az Óév búcsúztató koncertre.
Január 10-én alpolgármester úrral együtt fogadónapot tartottak.
Január 11-én több képviselővel együtt megemlékeztek a Don-kanyar áldozatairól.
Január 14-én a Kertbarátok szervezésében fórumon vett részt.
Január 15-én a Deák Ferenc Általános Iskolában a HEFOP program keretében bemutató órát tartottak, amely tanulságos volt.
Január 15-én ünnepelte a Dél-KerTész 15 éves jubileumát, a bioiológiai növényvédelem évfordulóját.
Január 16-án sajtótájékoztató keretében értékelték a szentesi Vérellátó Központ helyzetét. Megköszönte valamennyi véradó segítségét és a véradásban közreműködő szakdolgozók munkáját.
Az elkövetkezendő napokban folyamatosan folytat egyeztető tárgyalásokat a gáz, villany, és közlekedési szolgáltatók vezetőivel.
Január 16-án az orvosi ügyelettel kapcsolatos megbeszélésen az emelt óradíjas ügyeletről tárgyaltak az érintett orvosokkal.
Január 22-én a Magyar Kultúra Napján dr. Bácskai Mihály díszpolgár Csokonai-díjat kapott.

Hornyik László:
A Szociális és Egészségügyi Bizottság Szentes város hospice ellátásának helyzetét is tárgyalta. A téma előadója a Gyámhivatal vezetője, Szombathelyiné Tóth Júlia volt. Megtudták, hogy ez az ellátási forma a városban nem megoldott. Gyógyíthatatlan betegek és hozzátartozóik sokszor magukra maradnak problémáikkal. Az egészségügyi és szociális szakemberek nincsenek felkészítve a halállal, a haldoklással, a gyásszal kapcsolatos lelki gondok kezelésére. A Bizottság tájékoztatót hallgatott meg dr. Csernai Katalintól a Háziorvosi, Otthonápolási és Szolgáltatási Kft. hospice ellátásával kapcsolatosan. A szolgáltatás ellátási formája a komplex otthonok hospice ellátása, mely olyan végső állapotban lévő betegekkel foglalkozik, akik az otthonukban vagy tartózkodási helyükön kerülnek ellátásra egy bizonyos team által. A team tagjai javaslattevő orvosok, mentálhigiéniás végzettségű szakemberek, szociális munkások.

Hornyik László:
A hospice ellátás elrendelését kezdeményezheti a háziorvos, kezelő szakorvos, vagy kérheti a beteg hozzátartozója is. Céljuk, biztosítani az esélyegyenlőséget a kistelepülésen élők számára is és magas szintű komplex ellátást nyújtani.
A betegeknek szakszerű ellátást, ápolást, támogatást nyújtanak a felkészült szakemberek. Ételt az igényeknek megfelelően tudnak biztosítani. Legjobb megoldás az lenne, ha később Szentes is csatlakozna hozzájuk. Ez az ellátási forma az OEP által finanszírozott, tehát az ellátottak ingyenesen igénybe vehetik. Az önkormányzat költségvetését nem terhelné és munkahelyeket is teremtene. Alpolgármester úr megígérte, hogy a háziorvosokkal felveszi a kapcsolatot, hogy ez az ellátási forma ismertebbé váljon.

Megérkezett az ülésre: dr. Rébeli Szabó Tamás képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 23 fő

Szirbik Imre:
Köszöntötte az ülésen megjelent Farkas Sándor országgyűlési képviselőt.

Dr. Gyenes Ágota:
Az egészségbiztosítási pénztárakról szóló törvény a társadalom széles rétegét érinti. A Fidesz Csongrád megyei 5. számú választókerület Önkormányzati Tanácsában megfogalmazódott, hogy nyílt levélben fordulnak Szirbik Imre és Farkas Sándor országgyűlési képviselőkhöz.
A levél tartalma a következő:
"Tisztelt Képviselő Urak! Mint ismeretes 2007. december 17-én az Országgyűlés elfogadta, majd december 27-én a Köztársasági Elnök nem írta alá az egészségbiztosítási pénztárakról szóló törvényt. A törvényjavaslat zárószavazása ismét Önökre vár. A mai, már ágyszám-leépítésen, kórházösszevonáson és megszüntetésen átesett egészségügyi rendszerünk súlyosan forráshiányos. Az, hogy ez a mai napig a vizitdíj és a kórházi napidíj bevezetése ellenére nem omlott össze, sok esetben az egészségügyi dolgozók áldozatos munkáján, teljesítményén múlik. A társadalom nagy ellátórendszerének átalakítását nem lehet az állampolgárok bizalma nélkül sikerre vinni. Az sem elhanyagolható, hogy az orvostársadalom többsége, az egészségügyi dolgozók, a szakmai szervezetek el sem fogadják. A törvény hatásosságát senki sem vizsgálta, ilyetén értelemben kockázati tényező minden biztosítottnak. Félő, hogy az új biztosítók kellő törvényi garanciák hiányában, a biztosítottak, a beteg emberek között idővel válogatni fognak. A költségesebb ellátást igénylő esetek kiszorulhatnak a magas szintű, legkorszerűbb ellátásból. A struktúra átalakítása csupán a versengő biztosítók részvételével nem fog eredményezni hatékony, a jelenleginél magasabb szintű, korszerű ellátást. Az egészségbiztosítási rendszer sikeres átalakítása nemcsak a Kormánytöbbség felelőssége, hanem az ellenzéké is. A Fidesz Csongrád Megye 5. számú választókerület Önkormányzati Tanácsa azzal a kéréssel fordul Önökhöz, hogy ekkora horderejű kérdésben ne döntsenek a választópolgárok képviseletében az egyetlen biztosító szétverése mellett. A törvényjavaslatot ne szavazzák meg."
Átadta a nyílt levelet Szirbik Imre és Farkas Sándor országgyűlési képviselőknek.

Móra József:
A november 30-i közmeghallgatáson Miskolczi Antal panasszal élt az önkormányzat felé. A Képviselő-testület a jegyző javaslatára úgy döntött, hogy a Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottságát kéri fel az ügy kivizsgálására. A Bizottság január 7-én előzetes bejelentés nélküli helyszíni szemlét tartott, majd zárt ülésben hatósági jogkörét gyakorolva tárgyalta az ügyet. A bizottság az alábbi határozatot hozta:

Móra József:
"Cseh Józsefné Szentes, Nagygörgős u. 31. sz. alatti lakos a Nagygörgős u. 29. sz. falától a 6 m-es védőtávolságot tartsa be. Az állattartási rendelet "kedvtelésből tartott állatok tenyésztéséről" szóló részét érdekvédelmi szervezetek bevonásával vizsgálják meg, hogy mennyi jószág, kutya tartható. A Bizottság javasolja a különféle zajvédelmi eszközök használatát, hogy a szomszédokat ne zavarja a kutyatenyésztés."
A Jegyzői Irodán egyetlen egy kutyatenyésztő sincs bejelentve.
A bizottsági ülésen felmerültek építésügyi jellegű panaszok is, mivel a Bizottság nem volt illetékes az ügyben, így azokat nem tárgyalta.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta:
Január 22-én a Magyar Kultúra Napján színes, sokrétű programokat szervezett a Művelődési Központ, a Könyvtár Kht., a Művészetek Háza, a Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola, a Koszta József Múzeum. Ezeket a programokat a kultúra iránt elkötelezett szentesiek szervezték szentesieknek. Motiváció volt, hogy a kultúrának léleképítő ereje van. Megköszönte a szervezők, az alkotók és a szereplők munkáját.
Korábban a Polgármesteri Hivatalban ifjúságvédelemmel kapcsolatban fórumon vett részt. Január 24-én a szentesi Rendőrkapitányság a város közbiztonságának javítása érdekében fórumot tartott, melyre Balogh-Szabó Imre rendőrkapitány meghívta a Szentes illetékességi területén működő vendéglátóegységek üzemeltetőit, valamint a Művelődési és Oktatási Bizottság elnökét is. Vitaindítót hallottak a kapitány úrtól, a Közbiztonsági Osztály vezetőjétől és a Bűnügyi Osztály vezetőjétől, valamint előadás tartott a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség egyik osztályvezetője is. A téma a fiatalkorúak éjszakai szórakozásával kapcsolatos veszélyek csökkentésének, elhárításának társadalmi fontosságát tartotta szem előtt. Rendszeres ellenőrzés várható hétvégenként a szórakozóhelyeken és italkimérő helyeken. Az ellenőrzés tárgya a fiatalkorúak dohányáruval és szeszesitallal történő kiszolgálása. Hangsúlyozni kell a társadalmi összefogás fontosságát. A vendéglátóhelyek tanúsítsanak jogkövető magatartást, ne szolgáljanak ki dohányáruval és szeszesitallal fiatalkorúakat. Nagy a szülői ház szerepe. Arra kérte a szülőket, hogy ne engedjék szabadjára a gyerekeket. Szánjanak rájuk időt. Az iskoláknak nevelési szempontból is fontos szerepe van. Üdvözölte, hogy az ellenőrzéseket fokozzák a megfelelő hatóságok. A társadalmi összefogást sürgeti, mert bármiféle lépést tesznek előre, akkor már tettek jót a felnövekvő ifjúság védelmében.

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a szóbeli tájékoztatást a Gyermek, Ifjúsági és Sportbizottság "A sportszervezetek 2007. évi támogatási összegének felhasználásáról, felosztásáról" szóló tájékoztatójával együtt elfogadja, szavazzon.

A Képviselő-testület a szóbeli tájékoztatót egyhangúlag (23 igen szavazattal) elfogadta.


2.) Magasabb vezetői megbízás visszavonása - Terney Béla Kollégium igazgatója

Szirbik Imre:
A Terney Béla Kollégium igazgatója Nyári Józsefné kérelemmel fordult a Képviselő-testület felé, hogy magasabb vezetői megbízását vonják vissza, mert nyugdíjba szeretne vonulni.
Megköszönte Nyári Józsefnénak a Terney Béla Kollégium vezetésében tanúsított kimagasló munkáját, a gyermekek, a gondozottak érdekében tett tevékenységét.

Szirbik Imre:
Megállapította, hogy az előterjesztéssel kapcsolatban kérdés, vélemény nem hangzott el. Kérte a képviselőket, aki elismerve és megköszönve Nyári Józsefné tevékenységét hozzájárul a felmentéséhez, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag (23 igen szavazattal) elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:

2/2008.(I.25.) Kt.
Tárgy: Magasabb vezetői megbízás visszavonása

Határozat

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 9.§ (4) bekezdésében biztosított hatáskörében és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. tv. 23.§ (4), 30.§ (1) bekezdés e) pontja és a 83/A § szerint

Nyári Józsefnénak (sz.: Csomor Ágnes, lakás: Szegvár, Batthyány u. 2/A. sz. alatti lakos) a Terney Béla Kollégium igazgatónőjének 2005. július 2-től 2010. július 1-ig fennálló magasabb vezetői megbízását visszavonja 2008. április 21-i hatállyal és közalkalmazotti jogviszonyát felmentéssel 2008. július 8-val megszünteti.
A pályázati eljárás lefolytatásának idejére a közoktatási intézmény vezetésével kapcsolatos feladatokat a közoktatási intézmény szervezeti és működési szabályzatában meghatározott helyettesítés rendjében foglaltak szerint kell ellátni.

A képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a munkaviszony megszüntetésére a szükséges intézkedéseket tegye meg, valamint az új intézményvezető kinevezése céljából pályázat kiírásáról gondoskodjon.

A határozatról értesítést kapnak:
1.) Nyári Józsefné 6635 Szegvár, Batthyány u. 2/A.
2.) Terney Béla Kollégium
3.) Polgármesteri Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája
4.) Polgármesteri Hivatal Művelődési Irodája


3.) Beszámoló a Sportközpont 5 éves munkájáról

Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Pénzügyi, a Gyermek, Ifjúsági és Sport, valamint a Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottság véleménye.

Tomcsányi Ferenc:
A beszámoló készítésénél próbált egyensúlyra törekedni. Az egyik megoldás az lett volna, ha számokkal alátámasztott beszámolót készít, illetve csak szöveges beszámoló kerül a képviselők asztalára. Az intézmény működéséhez szükséges adatok a szövegben vannak. Mivel a Sportközpont költségvetési intézmény, így semmilyen bevétele és kiadása nem lehet a költségvetésen kívül. Az adatok csoportosítása és felépítettsége a költségvetési struktúrához alkalmazkodik.

Móróné Tulipán Edit:
A volt Gróf Széchenyi István Általános Iskola tornaterme milyen kihasználtságú? Mit tesznek annak érdekében, hogy növekedjen a kihasználtsága?
Az előterjesztésben említett "sportváros sportprogram" mit takar? Miben vagyunk mások?

Kozák János:
A strand területén történtek beruházások, pl. csónakázás lehetősége, mini golfpálya létesítése. A mini golfpályának kevesebb használója van. Hogyan látják ezeknek az új beruházásoknak a hasznosulását? Mennyire elterjedt a használata? Várható-e, hogy érdemben hozzájáruljon az uszoda bevételeihez? Ha nem, mit kívánnak ezzel kapcsolatban tenni?

Tomcsányi Ferenc:
A volt Gr. Széchenyi István Általános Iskola tornatermében nem 100%-os a kihasználtság. A Sportközpont ősszel vette át tapasztalatok hiányában. Első törekvés az volt, hogy a környékbeli településeknek kiajánlották a szolgáltatást. Másik törekvés pedig, hogy azokat a sportegyesületeket próbálják oda irányítani, amelyek a Sportcsarnok ?-ét használják. Ez jelenleg az utánpótlás labdarúgást érinti . A Rákóczi SE jelentett be nagyobb igényt 2008. évre. Törekednek arra, hogy minél több potenciális szolgáltatás igénybevevőt keressenek meg.
Úgy gondolta, hogy a sportváros program egyfajta stratégia a város részéről. Ez elsősorban a sporttámogatásokban nyilvánul meg, hiszen a sportegyesületek munkáját a város sokféle módon támogatja.
A kiegészítő szolgáltatások azért kerültek bevezetésre, hogy minél szélesebb profilt tudjanak kialakítani. Jellegét tekintve az alapbevételhez képest elmarad. Elsősorban nem az a célja, hogy nagyságrendileg növelje a bevételt, hanem szélesítse a szolgáltatások körét.

Horváth István:
5 éves tevékenységet összefoglaló beszámolóról van szó, olyan időpontban, amikor a Sportközpont intézményvezetőjének megbízatása lejár. Olyan beszámolónak kellene itt lenni, amely objektív értékelésre ad módot. Konkrétumok is szükségesek ahhoz, hogy a tevékenységet megítéljék. A város sportélete 1,5 oldalban van bemutatva. Ehhez semmiféle súlypontozás és egyéb nincs hozzárendelve, amelyből megállapítható lenne, hogy az intézményeket mely sportágak vették igénybe, melyek voltak a sikeres és kevésbé sikeres sportágak, rendezvények és intézmények. Egy 5 éves beszámolót nem így kellene elkészíteni, hanem strukturáltan, összekapcsolódva, egymásra épülve. A bevételek, kiadások hogyan alakulnak? Milyen az intézmények kihasználtsági adatai? Hogyan alakulnak ezek sportáganként? Hogyan alakulnak a támogatások összegei sportáganként és intézményenként? Ezeket az információkat nem tudják meg a beszámolóból. A Sportközpont globális 5 éves működésének a rentabilitását nehéz megállapítani. Nehéz az 5 éves munkát nyomon követni. Egyrészt önálló, másrészt nem önállóan gazdálkodó önkormányzati intézményről van szó. Grafikonon vagy táblázatban kellett volna összehasonlítani, hogy a sportcsarnokban és a teniszpályán a kihasználtság hogyan alakult. A beszámolónak konkrétabbnak kellene lennie. Figyelembe ajánlotta a Könyvtár Kht. 2005. évben elkészített beszámolóját, amely magas színvonalú. Javasolta a beszámoló kiegészítését.

Dr. Bácskainé Fazekas Márta:
Véleménye szerint a beszámoló gondosan összeállított, bár lehetséges, hogy vannak hiányosságai. Javasolta, fogalmazzák meg előre a konkrét elvárásokat, hogy megkönnyítsék az intézményvezetők munkáját. Megköszönte az igényesen összeállított beszámolót.

Móra József:
A Kereskedelmi, Mezőgazdasági, Idegenforgalmi és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottságának véleménye a bizottsági vélemények között olvasható. A Bizottság elfogadásra javasolta, de megjegyezte, hogy a kitűzött célok nem maradéktalanul valósultak meg. Hívják fel a Sportközpont vezetésének figyelmét arra, hogy aktívabban, nagyobb odafigyeléssel a meglévő szálláshelyek kihasználtságát növeljék az elkövetkezendő időszakban. Ez a bizottsági vélemény jól tükrözi azokat a gondolatokat, amelyek a bizottsági ülésen elhangzottak.
Véleménye szerint a Sportközpont logójában van egy kis ellentmondás. A logóról napfényes hely jut az emberek eszébe, a sport nem tükröződik ki belőle. A beszámolóban a sportrész hangsúlyosabb, mint az idegenforgalom. Helyesebb lenne a Sport- és Idegenforgalmi Központ elnevezés. Az uszoda területén komoly fejlesztések voltak. Elvárták, hogy a város idegenforgalma az elvégzett beruházásokkal élénküljön. A számok nem ezt mutatják, az üdülőházak kihasználtsága 35%-os. Megfelelő marketing munkával népszerűsíteni kellene. Hiába jelenik meg a város különböző kiállításokon, turisztikai rendezvényeken, ha ez nem látszik meg a bevételeken. Szemléletet kellene változtatni. A strand sportuszoda és üdülőközpont, de lehetne úgy is mondani, hogy üdülőközpont és sportuszoda. Az itt üdülők nem azt várják, hogy a sportolók miatt korlátozzák őket a pihenésben, szabadidejüket zavartalanul szeretnék eltölteni. Az üdülő elvárja, hogy olyan szolgáltatást kapjon, mint például megfelelő minőségű felszerelések biztosítása. Nagy felháborodást okozott az a döntés, hogy az éves bérlet 360 alkalomra biztosít belépést. Más városokban a sportolóktól havi belépőt kérnek. Szentes támogatja a sportolókat. Az üdülni vágyók szabadidejét teszi tönkre néhány sportoló fiatal. Hogyan valósítható meg, hogy egymás mellett működjön a minőségi sport, az idegenforgalom és üdülés? Javasolta, hogy fogadják el a beszámolót.

Dr. Rébeli Szabó Tamás:
A Gyermek, Ifjúsági és Sportbizottság véleményét kiegészítette azzal, hogy ismerjék el az intézmény által elvégzett munkát, amelyet a szűkös költségvetés lehetőségei mellett végzett. A logó minősítése idő előtti. Több olyan napirendet tárgyalnak a mai nap folyamán, amely a sporttal kapcsolatos. Nem oldható meg, hogy 1-2 személy miatt egy egész csapat ne szálljon vízbe. Tudomása szerint ki van írva a medencék felosztásának az ideje, ütemezése, aki megvásárolja a jegyet tudja, hogy milyen feltételekkel lépett be a strand területére.

Tomcsányi Ferenc:
Az elmondottakkal egyetértett. Sok gonddal kell szembenézni. Igyekezett felhívni a figyelmet arra, ami nem jó. Ami most van az nem jó, ami egyrészt a saját, másrészt pedig a rendszer hibája.

Szirbik Imre:
A Képviselő-testület ne várjon el többet az intézménytől, mint amennyit a mozgástere lehetővé tesz. Szentes város sportkoncepcióját nem szabad az intézményen számonkérni, túl nagy elvárás lenne. Mi a fő irány ezen az intézményen belül? Az, hogy a város ezt az intézményt a minőségi és utánpótlás sport színterének tekinti és mellékes része az idegenforgalom. Ez egy filozófia, amelyet a Képviselő-testületnek kell eldöntenie. A filozófia másik iránya, hogy elsősorban egy idegenforgalom és rekreációs bázis legyen, amelyik szolgáltatást nyújt, de ezt sem az intézménynek kell kimondania.
Kérte a képviselőket, aki a bizottságokkal egyező módon elfogadja a beszámolót, szavazzon.
A Képviselő-testület a javaslatot 21 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:

3/2008.(I.25.) Kt.
Tárgy: Beszámoló a Sportközpont 5 éves munkájáról


Határozat

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Sportközpont 5 éves munkájáról szóló beszámolót elfogadta, elismerését fejezi ki az intézmény által végzett munkáért. Egyben megállapította, hogy a kitűzött célok nem maradéktalanul valósultak meg, és felhívja a Sportközpont vezetőjének a figyelmét arra, hogy aktívabban, nagyobb odafigyeléssel a meglévő szálláshelyek kihasználtságát növeljék az elkövetkezendő időszakban.
A határozatról értesítést kap:
1./ Sportközpont - Szentes


4.) A sportintézmények tevékenységének, működésének, irányításának, gazdálkodásának átvizsgálása

Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Gyermek, Ifjúsági és Sport, a Pénzügyi, valamint a Városrendezési,- fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság véleménye.

Szűcs Lajos:
Az 5 éves munkának a következménye és egy része ebben az előterjesztésben benne van. Próbálkoztak azzal, hogy előre vetítsék, néhány dolgon változtatni kell, illetve a sportkoncepciót aktualizálni kell.
A sportintézmények tevékenységét meghatározták és leírták.
Működési feltétel: intézményenként leírták, hogyan működik. Az irányítás megváltoztatásra is tettek javaslatot.
Arról is kapott tájékoztatót, hogy ennek a működési formának több részét is be kellett volna mutatni. A gazdálkodás átvilágítására is tettek javaslatot, az 5-6. sz. melléklet táblázataiban felsorolásra került, hogy milyen bevételekkel és gazdálkodással foglalkoznak.
A sportban sok érdek ütközik. Azt gondolta, hogy azok az elkötelezett emberek, akik sporttal foglalkoznak, harcolnak azért a sportágért, amelyet végeznek. Nehéz úgy összeállítani anyagot, hogy mindenkinek megfeleljen. Egyetértett azzal, hogy több anyagot kellett volna felsorakoztatni. Vitatkozott azzal, hogy melyek azok a sportegyesületek, amelyeket ki kellene szolgálni. Nem kell senkit kiszolgálni. Segíteni kell. Nincsenek kötelezően nyújtandó szolgáltatások, a Képviselő-testületnek kell eldönteni, hogy mit fog támogatni. Vita, hogy minden sportágat támogassanak-e valamilyen szinten vagy csak néhány sportágat. Ez a kulcskérdés. El kell dönteni, hogy melyek azok a sportágak, amelyeket támogassanak. El kell dönteni, felvállalják-e, hogy csak néhány kiemelkedő sportágat vagy minden sportegyesületet támogatnak. Minden évben, amikor elemeznek, el kell dönteni, hogy a sportegyesületet érdemes volt-e támogatni, arra használta-e fel a pénzt, amire kellett volna.

Szirbik Imre:
Több bizottság javasolta az előterjesztést első olvasatnak. Kérte, hogy ennek függvényében tegyék fel kérdéseiket, tárgyaljanak róla.

Dr. Demeter Attila:
A Jogi és Ügyrendi Bizottság tárgyalta az előterjesztést és kéri, hogy a Képviselő-testület első olvasatúnak tekintse az anyagot. Amennyiben első olvasatú az anyag, úgy a szervezeti és működési kérdésekről a mai ülésen ne döntsenek. A 18. oldal 7.) pontjában is leírásra került, hogy kellenek változtatások. A Bizottság az előterjesztést megtárgyalásra alkalmasnak tartotta.

Kozák János:
Megerősítette dr. Demeter Attila képviselő hozzászólását. A Képviselő-testület határozatban kérje fel az előkészítőket, hogy a gazdaságos működtetés, az érdekeltség érvényesülése és a beruházások áfa viszonyainak figyelembe vételével dolgozza ki javaslatát a jövő szervezeti felépítésére vonatkozóan és ezt a javaslatát legkésőbb a tavaszi utolsó képviselő-testületi ülésen nyújtsa be. Ha ezt elfogadja a testület, akkor további vitának később lenne helye.

Szirbik Imre:
Elfogadta az álláspontot. Kérte a képviselőket, ha kifejthető álláspontjuk van, tegyék meg az előkészítő munka megkönnyítése érdekében, lehetőséget adva, hogy ne a nyári szünet előtti utolsó ülésen tárgyalják, hanem korábban.

Kozák János:
A javaslat előkészítése során el kell gondolkozni azon, hogy az uszoda vonatkozásában létrejött szervezeti forma bizonyos áfa visszatérítési előnyök érdekében történt. Kötelező megvizsgálni, hogy az új szervezetnél ez megmarad-e, vagy elveszítjük ezeket az előnyöket és utólag kell áfa összeget visszatéríteni. Új áfatörvény jelent meg. Az áfa viszonyoknak a másik oldala, hogy a jövő beruházásai hogyan tudnak a legkevesebb költséggel megvalósulni. Jobban működik az olyan szervezeti felépítés, ahol érdekeltté lehet tenni a munkatársakat az eredményes működtetésben, mint ahol fixen megkapják a fizetést. A jelenlegi szervezeti formában a dolgozók közalkalmazotti előnyöket élveznek, ha más szervezet lesz, ezeket elveszítik. Meg kell kérdezni a munkavállalókat, hogy a megváltozott feltételek mellett tovább kívánnak-e dolgozni az intézményben.
Számos olyan intézményben járt, ahol az volt a koncepció, hogy az idegenforgalom volt az első és másodlagos volt a sport. Volt olyan eset, amikor két ember úszkált a medencében, a többi része üres volt. Naponta 400-500 gyerek használja az uszodát.

Horváth István:
Nem könnyen megoldható kérdésről van szó. Gondosan, körültekintően összeállítandó második olvasatú anyag szükséges. Nehéz kérdés a sportlétesítmények elsődleges prioritása, idegenforgalom vagy sport. Mindegyik megválaszolásához az egyéni gondolatokon túl objektív dolgok kellenek a megközelítéshez. Fontosnak tartotta, hogy az előterjesztők próbálják meg megfogni azokat a mutatókat, amelyek az elmúlt időszakot prezentálják a tekintetben, hogy az egyes intézményekben milyen sportágak és sportkörök, milyen módon és milyen intenzitással voltak jelen. Ezeknek milyenek voltak a ráfordítási és eredmény viszonyai.
Javasolta, hogy az anyag legyen kiegészítve. A sportkoncepció kérdése nem választható el ettől. A prioritásokat a városnak ki kell mondani a sportkoncepcióban. Melyek azok a sportágak, amelyek támogatottak, amelyekhez létesítményt biztosítanak és melyeket nem támogatnak. Ezeket a rendező elveket fontos tisztázni. Meg kell mondani, mik az elvárások, amelyeket kötelezően teljesíteni kell. A sportintézmény vezetőjének gazdálkodási felelőssége is van. Magas követelményt megfelelőképpen megfizetett emberektől lehet elvárni. A lényeg, hogy mi a cél, mi a szervezet, mi azon belül a személyi állomány és a követelményekhez illeszkedik-e vagy sem. Egyetértett azzal, hogy nem a sportintézményen kell számonkérni a sportkoncepciót.
Bármilyen működési formát választanak, alappillére a sportkoncepció. Úgy gondolta, hogy önmagában zárt és egyértelmű jogkörrel, felelősséggel, hatáskörrel és gazdálkodási felelősséggel rendelkező szervezetet kell választani. A nonprofit gazdasági társaság látszik célszerűnek.
A sportkoncepciót aktualizálni kell, utána meg kell határozni az elvárásokat sportintézményekre lebontva. Az intézményvezető személyéről akkor döntsenek, ha minden tisztázódott. Mindennek ára van. Az az ára, amely a piacon kialakult vagy amely költségalapon generálódott.

Horváth István:
Első körben mindenkivel megfizettetné a szolgáltatás árát, utána a támogatáspolitikán keresztül valósítaná meg a sportkoncepciónak a jegyében, hogy ki az, aki kedvezménnyel veszi igénybe a szolgáltatást. A sportági támogatási konstrukciót preferálja, mert akkor világos a költség, bevétel és eredmény.

Megérkezett az ülésre: Dongó László képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 24 fő

Baranyi Imre:
Véleménye szerint összefüggő adatokat kaptak, azonban néhány adattal ki kellene egészíteni a beszámolót. Tomcsányi Ferenc is úgy látja, hogy szervezeti változtatásra is szükség van. A Képviselő-testület feladata kimondani, hogy vált-e koncepciót.
Véleménye szerint koncepcióváltás kell. Van a sportolóknak vízfelülete, de bizonyos időket tiszteletben kell tartani. Ezeknek a feltételeit meg lehet teremteni. A vezetőtől akkor várható el követelmény, ha jogokat is kap.
A szervezeti változással kapcsolatban Horváth István képviselővel ért egyet. Ez a társasági forma látszik jó működési formának. A Képviselő-testületnek meg kell fogalmazni az elvárásokat. Ha egy szervezeti formára és megfogalmazott elvárásokra írnak ki pályázatot és pályázik valaki, akkor a vezető döntse el, hogy kivel akar dolgozni. Szabadságot kell adni, hogy megfelelő létszámmal dolgozzon. Nem tudja elképzelni azt, hogy a fejlesztéseket ne csinálja végig az intézményvezető, tudjon mindent. Javasolta, hogy az előterjesztést első olvasatnak fogadják el. Közösen gondolkozzanak tovább. Teremtsék meg a lehetőséget, hogy a fejlesztések az önkormányzati támogatás mértékét csökkentsék. Ehhez keressenek személyt és adjanak megfelelő működési formát.

Móra József:
A logó formáját majd egy marketing szakember eldönti. Arra akarta felhívni a figyelmet, hogy anakronisztikus helyzet van. A cserkeszőlői és a gyopárosfürdői uszodák egy funkció ellátásra lettek kitalálva, az üdülésre, a pihenésre és rekreációra. Az uszodában az idegenforgalom mellett a sport szükségleteit is próbálták figyelembe venni. Próbáltak erre pénzt teremteni. A beszámolóban olvasható, hogy a "2003-as évi uszodai fejlesztések nem biztosítottak nagyobb felületet a sportnak." Nem azzal a céllal lett idehozva a pénz. A 25 m-es és 33 m-es medence felújítása olyan pénzekből lett megvalósítva, amelynek a sporthoz nem sok köze volt. Egyetlen dolog van előttünk, hogy Szentes sportváros.
Látható, hogy az országban a nagyobb sportegyesületek is pénzhiánnyal küszködnek. Itt a város kifizeti. A sportintézmények tevékenységének, működésének, gazdálkodásának átvilágítását tűzték ki célul az anyagban. El kellene azon gondolkodni, mi lenne akkor, ha a sportintézmények további munkaterületeire azt mondanák, hogy nem sportintézmény, hanem üdülési célt szolgáló intézmények, amelyek helyet adnak a sportnak. A két ember megfizeti a szolgáltatás árát, míg a sportoló úgy érzi, hogy kegyet gyakorol azzal, hogy sportol. A tehetséges gyerekeket nem tudják megtartani, mert a továbbfejlődésükhöz nincs megteremtve a háttér. Sok vízilabdást, úszót, teniszezőt neveltek ki, aki nem vállalja itt a játékot. Nincs olyan vízilabda csapatunk, amely a vidék legjobbja lenne. Ezekre a kérdésekre is választ kell keresni. Úgy gondolta, hogy el kellene különíteni a város sportintézményeit az uszodától. Lehetséges, hogy az uszoda fenn tudná magát tartani. Nincs előttünk olyan táblázat, hogy milyen belépőből milyen bevételt racionalizáltak. Nem biztos, hogy minden sportintézményt át kellene alakítani bevételorientált formába, hanem csak azokat, amelyek ezt megtudják valósítani. Ha átalakítják nonprofit kft.-vé a másik oldalról önkormányzati támogatást biztosítani kell. Ha csak önkormányzatilag próbálják fenntartani, akkor néhány év múlva minőségében leromlott állapottal kell számolni.

Dr. Rébeli Szabó Tamás:
Elhangzott, hogy szükségesnek látják esetlegesen külső cég bevonását is az átvilágítás és a megfelelő struktúra kitalálásában. Mi legyen, sport vagy idegenforgalom? A sport feltételei adottak és működik. Mikor lesz a vízilabda csapat a vidék legjobbja? Nem hiszi, hogy a közeljövőben. Vidéki város Szeged és Eger is, amelyek tízszeres költségvetéssel dolgoznak, mint a szentesiek. Úgy gondolta, hogy az utánpótlásban van keresnivalónk. Véleménye szerint helyi szinten semmilyen sportágban nincsenek problémák, ahol a játékosok térítést kapnak, vagy tanulmányi támogatás keretében sportolnak és a megfelelő díjazást megkapják.

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, hogy maradjanak a témánál.

Kozák János:
1996-ban került ki a Magyar Vízilabda Szövetség elnökségéből. Móra József a Magyar Vízilabda Szövetség elnökségi tagja szeretett volna lenni, de nem szavazták meg, mert nem volt vízilabda múltja. Szentesen annak kell örülni, ami van, a csapatnak nincsenek kiesési gondjai. Nem lehet minőségi vízilabdát csinálni ennyi pénzből. A szentesi vízilabda megítélése sok oldalról lehetséges. Aki a gazdasági életben járja az országot tapasztalja, hogy az országban bárhová megy a kérdést felteszik, hogy mi van a szentesi vízilabda csapattal. Ez nemcsak országhatárig terjedő image, hanem európai is.

Szirbik Imre:
Szeretné a vitát megszakítani. Megszokták kérdezni azt is, hogy mi van a táncosokkal, karatésokkal. Vannak az intézménynek olyan telephelyei, amelyek szorosan kapcsolódnak hozzá, pl. Pusztai László Sporttelep. Azzal, hogy a képviselők kibeszélik magukat az előterjesztőknek municiót adnak. Reméli, hogy annak a gondolatnak az elindítását is, hogyan lehet a sport vagy idegenforgalom kérdését sport és idegenforgalom válasszá konvertálni.

Baranyi Imre:
A sport az nem sportintézmény. Ha az intézményről akarnak dönteni, akkor meg kell próbálni különválasztani. Eddig minden sportintézmény a sportért volt. Ezt el kell felejteni. Ha ekkora beruházást csinálnak, akkor legyen idegenforgalmi szolgáltató központ, pihenőcentrum és szolgálja ki a minőségi sportot. Ne legyenek tabutémák. A szolnoki vízilabda csapat hasonló kaliberű mint a szentesi. Meg kell nézni, hogy a vízilabdástól kérnek-e belépőt. Ezekhez a dolgokhoz hozzá kell nyúlni, mert nem tudják másként fenntartani.

Kálmán János:
Nem tudják eldönteni, hogy a sporton vagy az idegenforgalmon legyen az elsődleges hangsúly. Milyen szervezeti formában működjenek tovább bizonyos intézmények, a fejlesztések milyen irányba menjenek el ezt csak szigorú gazdasági számítások alapján lehet eldönteni. Ha az idegenforgalom kerül az első helyre, az nem azt jelenti, hogy a sportot el kell felejteni. Ez szigorú gazdaságossági kérdés, amely a jövőben ezt a témát elfogja dönteni.

Szirbik Imre:
Ebben a helyzetben nincs szükség határozatra. Mindenki gondolja tovább a felvetődött kérdéseket. A liget és környéke komplexum mindannyiunk közös kincse. Nem közömbös számunkra, hogy milyen benyomással távozik a vendég, sportoló vagy szurkoló. Javasolta, hogy az előterjesztést gondolatébresztőnek tekintsék. A Pénzügyi és a Gyermek, Ifjúsági és Sportbizottság javasolta, hogy a tavasz lejárta előtt döntsenek az ügyben.
Valamennyien a változás irányába tették le a voksot.


5.) Sportközpont igazgatójának megbízása

Szirbik Imre:
Az előterjesztéssel kapcsolatban írásban van csatolva a Gyermek, Ifjúsági és Sportbizottság véleménye.
A vitában is elhangzott, hogy a jelenlegi struktúrában ne kerüljön sor döntésre, hanem a végleges struktúra kialakításakor térjenek rá vissza.
Felkérte a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnökét, hogy ismertesse a Bizottság álláspontját.

Dr. Demeter Attila:
A Jogi és Ügyrendi Bizottság tárgyalta az előterjesztést és javasolja az előterjesztés napirendről való levételét. Az intézmény vezetés nélkül nem maradhat. A határozati javaslatnak a következőt javasolta:
"Szentes Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 9.§ (4) bekezdésében biztosított hatáskörében, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 23.§ (1) bekezdése és a 89/1994.(VI.8.) Kormányrendelet 3.§ (3) bekezdése alapján Tomcsányi Ferencet 2008. február 1-től az esetlegesen megalakuló új szervezet működésének megkezdéséig, de legfeljebb 2008. december 31-ig megbízza a Sportközpont (Szentes, Csallány G. part 4. sz.) vezetői teendőinek ellátásával. Jelen vezetői megbízás a nevezett közalkalmazotti kinevezését nem befolyásolja. A képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy az intézményvezetői megbízással kapcsolatos munkáltatói intézkedéseket tegye meg.

Szirbik Imre:
A Bizottság véleményét elfogadta.
Kérte a képviselőket, aki a pályázat elbírálása kapcsán az előterjesztés napirendről való levételével egyetért, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag (24 igen szavazattal) elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:

4/2008.(I.25.) Kt.
Tárgy: A Sportközpont intézményvezetőjének megbízásáról szóló előterjesztés napirendről való levétele

Határozat

Szentes Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Sportközpont intézményvezetőjének megbízásáról szóló előterjesztést napirendjéről levette azzal, hogy az intézményi struktúra átalakítása után térnek vissza az intézményvezető kinevezésére.

A határozatról értesítést kap:
1./ Sportközpont - Szentes
2./ Polgármesteri Hivatal Művelődési Irodája

Szirbik Imre:
Kérte a képviselőket, aki a Jogi és Ügyrendi Bizottság által megfogalmazott határozati javaslattal egyetért, szavazzon.

A Képviselő-testület a javaslatot egyhangúlag (24 igen szavazattal) elfogadta és meghozta az alábbi határozatot:

5/2008. (I.25.) Kt.
Tárgy: A Sportközpont intézményvezetőjének megbízása

Határozat

Szentes Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 9.§ (4) bekezdésében biztosított hatáskörében, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 23.§ (1) bekezdése és a 89/1994.(VI.8.) Kormányrendelet 3.§ (3) bekezdése alapján

Tomcsányi Ferenc-et
(Szentes, Nagyhegy 361/A.)

2008. február 1-től
az esetlegesen megalakuló új szervezet működésének megkezdéséig,
de legfeljebb 2008. december 31-ig

megbízza a Sportközpont (Szentes, Csallány G. part 4. sz.) vezetői teendőinek ellátásával.

Jelen vezetői megbízás a nevezett közalkalmazotti kinevezését nem befolyásolja.

A képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy az intézményvezetői megbízással kapcsolatos munkáltatói intézkedéseket tegye meg.

A határozatról értesítést kapnak:
1.) A megbízott intézményvezető
2.) Sportközpont Szentes, Csallány G. part 4.
3.) Polgármesteri Hivatal Számviteli és Tervezési Irodája
4.) Polgármesteri Hivatal Művelődési Iroda

Elment az ülésről: Dongó László képviselő
Füsti Molnár Lajos képviselő
A Képviselő-testület létszáma: 22 fő