2011. október 7.

Sok az üres helyi járat

Reggeli "csúcs" - szerdán öt utas várt a kertvárosi ABC-nél a helyi járatraKétszer annyit költ a város a helyi tömegközlekedésre, mint maguk az utasok, de még így is veszteséges a buszjáratok üzemeltetése. 2012 végéig a Tisza Volán indítja a helyi járatokat, az önkormányzat hamarosan pályázatot írhat ki a nem kötelező feladat ellátásra.

Sűrűbben is közlekedhetnének a helyi buszjáratok – interpellált az egyik képviselő az önkormányzati testület legutóbbi ülésén. Az igény érhető, hiszen bizonyára könnyebb lenne bejutni a városközpontba a felsőpárti óvodásoknak, ha délelőttönként több járat ingázna, de a megoldás nem ennyire egyszerű. Illetve az, de ennek a költségét valakinek ki is kell fizetni. Pillanatnyilag ott tartunk – legalábbis a kiadások és az utasszám alapján –, hogy a Tisza Volánnak, a városnak, és még a szentesieknek sem kifizetődő a helyi tömegközlekedésre áldozni. Az utasoktól származó bevételek például 2008-ban még megközelítették a 6,5 millió forintot, de tavaly már csak 3,8 milliót költöttek a városlakók jegyre és bérletekre.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy 2010-ben közel 14 millió forintos veszteséget okozott a volántársaságnak a szentesi helyi járatok üzemeltetése. 2011-ben 7,4 milliós veszteséggel kalkulál a Tisza Volán. Azért csak ennyivel, mert az önkormányzat utólag 3,5 millióval megfejelte, vagyis szinte megduplázta az eredetileg tervezett 4 milliós városi támogatást. A buszok kihasználtságának csökkenésében természetesen szerepet játszott az is, hogy 2010-ben a járatszűkítések és az útvonal-módosítások miatt 19 ezer kilométerrel csökkent a buszok hasznos útja 2009-hez képest.

Ami a tendenciákat illeti, a menetjegyek forgalma harmadával csökkent tavaly, az általános és nyugdíjas bérletekből származó bevétel is több mint 20 százalékkal. Kivételt csak a diákok jelentenek: náluk alig fogyott az eladott bérletek száma az elmúlt évben. Az sem befolyásolta a forgalmat, hogy a környékben Szentesen a legalacsonyabbak a jegy- és bérletárak. A Tisza Volán adatai szerint 2008-ban 554 ezer volt az utasszám a szentesi helyi járatokon, 2010-ben pedig 478 ezer.

Buszonként 30 utas?

Ha utóbbit elosztjuk 15 980-nal, vagyis a tavaly közlekedett járatok számával, buszonként átlagosan 30 utas utazott Szentesen. Bármennyire is rosszak a mutatók, ez az adat jól hangzik, de korántsem biztos, hogy tükrözi a valóságot, hiszen a reggeli és a kora délutáni járatok kivételével alig lehet utast látni a buszokon. Az ellentmondást Mészáros Zoltán, a volántársaság szentesi kirendeltség-vezetőjének segítségével sikerül feloldani. Lapunknak elmondta, hogy szoktak ugyan utasszámlálást végezni, de az éves utasszámot a szegedi központban számítják ki, mégpedig egy speciális képlet alapján. Szerinte a Tesco 2006-os megnyitása után nem sokkal már látszott, hogy hiába közlekedett óránként busz a hipermarkethez, a szentesiek nem igényelték ezt a járatsűrűséget.

Nem mindenütt fordítanak ekkora figyelmet a helyi közösségi közlekedés biztosítására, ez ugyanis nem kötelező feladat az önkormányzatok számára. A KSH egyik 2010-es tanulmánya szerint 2008-ban az Alföld 112 városából csupán 32-ben közlekedett helyi autóbuszjárat. Míg Csongrád megye öt legnagyobb településén ez bevett gyakorlat, a Szentessel azonos népességű Kiskunfélegyházán vagy Kiskunhalason nincs helyi közösségi közlekedés. A szentesi önkormányzat erre a feladatra 2012 végéig kötött szerződést a Tisza Volánnal. Hogy mi lesz azután, egyelőre kérdés.

Jöhet a verseny

Bár a képviselő-testületi ülések internetes jegyzőkönyvében nincs nyoma annak, hogy márciusban pályázat kiírásáról döntött a grémium, Horváth István, mint az indítványozó városfejlesztési bizottság elnöke megerősítette lapunknak, hogy meg fogják versenyeztetni az ajánlattevőket, így döntött a többség tavasszal. – Időben meg kell határozni, mire is lenne szüksége a szentesieknek. A legfontosabb szempont, hogy a reális utasszámhoz kellene szabni a járatsűrűséget – hangsúlyozta a városatya, aki szerint egyértelmű, hogy a mostani nagy buszokkal nem lehet kifizetődő a helyi tömegközlekedés üzemeltetése.

Mészáros Zoltán utóbbival kapcsolatban megjegyezte, bármilyen járművel nem is lehet ellátni ezt a feladatot. Mérettől független olyan alacsony padlójú buszra van szükség, ami alkalmas arra, hogy babakocsival kismamák, esetleg kerekesszékkel járók is fel tudjanak szállni rá. Szerinte egy ilyen jármű beszerzése több tízmillió forintba kerül, működtetésénél pedig csak az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás jelent előnyt, a többi költségelem szinte azonos a mostanival. A Volán szentesi kirendeltségének vezetője emlékeztetett: mivel olyan kis összegről van szó, a jogszabályok szerint akár pályáztatás nélkül is megbízást adhat erre a feladatra az önkormányzat. Ha mégis versenyeztetés lesz, a Tisza Volán is pályázni fog.

Bíró Dániel