2011. augusztus 12.

Kézművesség a Szivárványban

54 kézműves program várta a fiatalokat az elmúlt évbenA Szivárvány Alapfokú Művészetoktatási Intézmény sikeresen szerepelt a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett Oktatási nevelési intézmények tanórai és tanórán kívüli programjai elnevezésű pályázaton. Az intézmény közel 46 millió forintot nyert arra, hogy kilenc együttműködő intézménnyel megvalósítson 54 hagyományőrző kézműves művészeti és természetismereti programot.

Az együttműködő intézmények közük nyolc Szentesen, egy pedig Szegeden működik. Részt vett a programban az öt önkormányzati fenntartású általános iskola, a Bartha János Kertészeti Szakközépiskola, valamint a központi és a Dr. Mátéffy Ferenc utcai óvoda. A pályázati kiírásnak megfelelően a kilencedik együttműködő partner a művészeti iskola bázisintézménye, a szegedi két tannyelvű Madách Imre Általános Iskola volt.

A program lényegében egy tanítási év alatt valósult meg, 2010. szeptember 20-án kezdődött, és ez évben augusztus 31-én zárul. Célja – mint Kálmánné Szabó Erzsébet igazgatónőtől megtudtuk – a kézműves hagyományőrző és természetismereti programokat összekötő közös gondolkodás, a természetes anyagokból készülő tárgyi alkotások által a természet megszerettetése, a gyermekek művészeti kreativitásának és a közösségben végzett alkotótevékenységének megismertetése, igazából az egész személyiség fejlesztése volt.

– A kitűzött programot sikeresen megvalósítottuk, több művész közreműködésével, mint ahogyan azt eredetileg terveztük. A kézművesek közül Szentesről és környékéről, valamint az ország különböző pontjairól érkeztek hozzánk ismert alkotóművészek, így többek között az Iparművészeti Egyetemről és a Szegedi Tudományegyetemről. A kísérő programokban számtalan nyitott napot, szülői értekezleteket tartottunk, kiállításokat rendeztünk – hallhattuk Kálmánné Szabó Erzsébettől.

Az igazgatónő elmondta: a kézművességen belül olyan tárgyi alkotásokkal, amelyek természetes anyagokat tartalmaznak, így fával, kővel, üveggel, textillel, selyemmel, gyékénnyel, szalmával, rafiával, agyaggal. Alig győzte felsorolni, mi minden megfordult a diákok kezei között. A program során számtalan technikát alkalmaztak, például a papírmerítést.

– A projektben, melynek ötéves fenntartási kötelezettsége van, közel 600 tanuló vett részt. A gyerekeket elvittük táborozni Galyatetőre, a Mátrába, Szentendrére, Mezőkövesdre, ahol tartalmas, sokrétű programokban vettek részt. Sokan megismerték, ezáltal megszerették tevékenységünket. Közülük többen be is iratkoztak már a művészeti iskolánkba. Elmondhatom, a projekt kapcsán az együttműködésünk sokat erősödött a közreműködő iskolákkal. De azt is tudom, hogy a gyerekek nyertek a legtöbbet ezekkel a programokkal – tájékoztatott Kálmánné Szabó Erzsébet.

Lovas József