2011. június 3.

Igazgatók tapasztalatcseréje Londonban

Angol, kínai, fehérorosz és kenyai partnerek között vett részt a Deák Ferenc Általános Iskola igazgatója és egyik pedagógusa egy londoni konferencián. Megvalósítható tapasztalatokkal tértek haza az angol fővárosból.

Meghívásos alapon lehet a fórumot rendező szervezet tagjává válni, s több éves nemzetközi munka is feltétele. A Deák-iskola megfelel a kritériumoknak, hiszen 10 évre nyúlik vissza a kapcsolatuk a liverpooli iskolával, melynek korábbi igazgatója Stephen Sanderson. Az ő elnökletével működik az International Primary Headteachers Forum, melyet általános iskolai igazgatók nemzetközi fórumaként fordíthatunk. A Deák-iskola vezetője, Varga Sándorné és Baranyi Szilvia angoltanár nagy megtiszteltetésnek tartja, hogy a Londonban első alkalommal megrendezett konferenciára hazánkból egyedüliként az ő iskolájuk kapott meghívást.

A május 16-20. közötti zsúfolt programjukról azt meséli Baranyi Szilvia: az első napi ismerkedés után londoni városnézésre vitték a delegáltakat, a következő két napban pedig egyenként bemutatkoztak az iskolák. A négy angliai, két kínai, illetve egy-egy fehérorosz és kenyai iskola között a szentesi intézmény prezentációjában bemutatta a magyar iskolarendszert, majd városunkat, illetve saját iskolájukat. Több intézménybe is ellátogattak. Londontól 3 órányira, Street városában rácsodálkoztak egy iskolára (Brookside Primary School), ahol olyat láttak, ami idehaza önálló intézményben működik: mozgássérült, értelmi fogyatékos gyerekeket is nevelnek, oktatnak. Láttak egy úgynevezett érzékszervi szobát is. Azt is tapasztalták, hogy minden pedagógus mellett van legalább két asszisztens. Angliában 1-től 6. osztályig járnak az általános iskolába, és nem a nálunk megszokott 45 perces, tantárgyankénti órák vannak, hanem sokkal komplexebb az oktatás.

A konferencián abban állapodtak meg, hogy a következő tanévben minden részt vevő intézmény 1. osztályos tanulóinak matematika oktatását fogják vizsgálni. Készül egy nemzetközi honlap, melyen megoszthatják egymással tapasztalataikat. A gyerekeknek szóló téma pedig az olimpia, hiszen közeleg a londoni ötkarikás játékok ideje.

Bár felszereltségben előttünk járnak, mégis nagyon sok mindent meg lehet valósítani a látottakból. Rengeteg tervük van, jelenti ki az angoltanár. Korábbi angliai látogatásaik során ottani kollégáik már tanulmányozták matematika oktatásunk módszereit, odakint ugyanis van, amit csak középiskolában tanítanak a diákoknak, míg nálunk már az 5.-6. osztályban.

Ami a jövőbeni elképzeléseket illeti, tanár-és diákcsere programban tanulóikat, pedagógusaikat utaztatnák anyanyelvi környezetbe, illetve idehaza a brookside-i tanároktól hallhatnák a helyes kiejtést a szentesi gyerekek, kapcsolódva a két tannyelvű képzéshez az iskolában. Szívmelengető, és Magyarországon még példa nélküli dolog keltette fel Szilvia érdeklődését: elhatározták, jótékonysági akciót indítanak Kenyáért, jövő szeptembertől gyűjtést szerveznek a köztudottan nagyon hátrányos helyzetben lévő kenyai iskolások számára. Elindul a "tök-projekt" is, ami egy kapocs a partnerek között, hiszen minden iskola elültet egy tökmagot, a gyerekek növekedését, a diákok és tanáraik tudásának gyarapodását is szimbolizálva. Az igazgatónő szerint érdemes az Angliában már régóta bevált iskolai egyenruha bevezetésén is elgondolkodni.

Novemberben találkozhatnak legközelebb partnereikkel a Deák-iskola 50 éves jubileumi ünnepségén. Varga Sándorné azt is elmondta, jövőre Kína ad otthont a fórumnak, hazánk, vagyis Szentes házigazda szerepét pedig 2014-re irányozták elő.

Darók József