2011. április 22.

Oktatás és nevelés

Különlegességek a Kiss Bálintban

Karikó-Tóth TiborA Kiss Bálint Református Általános Iskola két elsős osztály indítását tervezi szeptembertől. Karikó-Tóth Tibor igazgató leszögezi, az osztálylétszámoknál tartani szeretnék a törvényi előírásokat. – Egyházi iskola vagyunk, így a beíratásnál, számolva a túljelentkezéssel, figyelembe vesszük a gyermekek egyházi múltját. Részt vett-e esetlegesen óvodai hitoktatásban? Az egyház ezt kéri tőlünk, más megkülönböztetést nem tehetünk.

– Azért mégis felteszem a kérdést: ha többen jelentkeznének, lenne lehetőség három osztály indítására?

– Nem. Ez eleve a fenntartó döntése. Máskor is előfordult, hogy többen jelentkeztek, mint amennyi helyünk volt. Abban az esetben is a két osztálynál fogunk maradni. Az iskola épülete, tanári létszáma erre ad lehetőséget.

– Mivel várja az elsősöket szeptemberben az iskola?

– A már megszokott iskolai rend, a mindennapok részét jelentő odafigyelős oktatás és nevelés. Egyházi iskolaként a heti két hittanóra órakeretbe illesztetten zajlik. A szülő beiratkozáskor dönthet abban, hogy református, vagy esetlegesen római katolikus hitoktatásban kívánja részesíttetni gyermekét. Ingyenes úszásoktatás heti egy órában van, s hogy a gyerekek jól sportolnak, mi sem bizonyítja jobban, minthogy iskolánk az országos református úszásversenyeken már országos bajnoki címet szerzett. Különlegességnek számít, hogy az alsó tagozatban úgynevezett projektheteket tartunk, felsőben ennek folytatása a modulhetes oktatás. A tanítási évben három alkalommal teljesen más jellegű hét alapján szerveződik a munka, nem a normál tantárgyakkal, hanem a gyerekek által választható modulokkal.

– Milyen idegen nyelvet tanulhatnak a diákok iskolájukban?

– Angol, német, és ha összejön rá a létszám, francia nyelvet. Jelenleg a negyedik évfolyamtól, de gondolkodunk azon, hogy esetlegesen korábban elkezdjük. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy az új oktatási törvény tervez-e ebbe valami változást.

A továbbiakban az igazgató szól arról, hogy felső tagozatban úgynevezett kiscsoportos oktatásokat tartanak. Magyarból, matematikából három csoportra osztódik a két osztály gyermekanyaga, de csak ezeken az órákon. Heti négy órában mennek végig ezek a tantárgyak. Alsó tagozatban másodiktól léteznek kiscsoportok magyarból, matematikából heti egy órában, két csoportban. Főállású fejlesztőpedagógust alkalmaz az iskola, a rászorulók tehát segítséget kaphatnak. Előzetes felmérés szerint három halmozottan hátrányos helyzetű gyerek "kopogtat" az iskola ajtaján. Az igazgató negyedikről is tud, mint mondja, számukra a helyet fönntartják.

– Informatikai felszereltségünk messze a városi átlag fölött van. Van egy saját oktató portálunk, ez mottó néven ismert, melyen jó néhány tantárgyból otthoni feladatokat, egyéni gyakorló feladatokaz, kompetenciamérésre való felkészülést segítő feladatokat állítanak össze kollégáim. A diákok bárhol, akár otthonról, vagy a könyvtárból is el tudják végezni, és azonnal látják az értékelését, hogyan teljesült. Szeretik a gyerekek is. Úgy szoktam fogalmazni, az informatika nálunk nem tantárgy, hanem nagyon jó eszköz, amit mi igyekszünk minden esetben kihasználni – mondja Karikó-Tóth Tibor, majd áttér a szülőkkel való kapcsolattartásra, melyben nagy segítség az úgynevezett elektronikus napló. A 2010/11-es tanévben már teljes körűen működik, tehát minden osztályban. A szülők visszajelzése alapján elmondható, mint újdonság, bevált a testületben is. A gyerekek jegyeit, a szülőknek szánt beírásokat, egy kattintással azonnal láthatja a szülő. Ami a kompetenciamérést illeti, évek óta tartjuk a színvonalat, már harmadik éve messze az országos átlag felett vagyunk. Ez a fenntartó elvárása is. De elmondhatom, most már a város többi iskolája is jó szerepel.

Tanítópárosok az elsős osztályokban: 1.a: Ráczné Miskolczi Erzsébet, és Molnárné Bodnár Henrietta; 1.b: Balikáné Bucskó Mónika és Vidovicsné Szamosi Csilla.

Lovas József